طراحی روشن
Search
Close this search box.
تفاوت طراحی و دیزاین

طراحی یا دیزاین؟ تفاوت در چیست؟ (۱)

در این مقاله می‌خوانید

عوامل بسیار متعددی بر روی طراحی اثر میگذارند هم از لحاظ عملی و هم از لحاظ نظری، به همین دلیل دیگر نمیتوان تعریف واحد از آن ارئه نمود.

کلمه دیزاین از یک لغت ایتالیایی گرفته شده، از دوران رنسانس کار طراحی و ترسیم به صورت حرفه در آمده و دیزاین در انگلیس از قرن شانزده به معنی” یک نقشه ی ساده و پیش طرح برای یک اثر هنری ” به کار رفته است.

امروزه از عبارت طراحی برای طرح ریزی و ترسیم محصولات صنعتی استفاده می شود که از نیمه قرن نوزدهم و با صنعتی سازی، و همچنین زمان انقلاب صنعتی در انگلستان رواج یافت.

در سال1977 در بریتانیا “انجمن مورخان طراحی” به وجود آمد، به دلیل اینکه تاریخ طراحی همانند تاریخ هنر یک رشته تخصصی محسوب می شود.

مقاله طراحی یا دیزاین۱

اصطلاح کپی رایت برای طراحان معنای مشخصی ندارد و اصولا هر کسی که چیزی را طراحی کرده و ساخته باشد میتواند خود را طراح بنامد. در حقیقت ،بسیاری از طراحان بزرگ از تحصیلات تخصصی برخوردار نبودند، بلکه در رشته معماری آموزش دیده و با تکیه بر صنعت تبلیغات پا به عرصه طراحی نهاده بودند. امروزه معمولا افراد در دانشگاه یا کالج حرفه ای به تحصیل در شاخه های مختلف طراحی از جمله طراحی صنعتی یا طراحی گرافیک می پردازند.

موضوعاتی که در طراحی صنعتی مورد توجه قرار میگیرد در بر گیرنده طیف کاملی از: زیباشناسی، نشانه شناسی، نظریه رنگ ها و غیره می باشد که از طریق مطالعه هندسی تجسم فضایی و تناسبات است. در این روند تجزیه و تحلیل و نحوه ارائه اشیا نیز مورد توجه قرار می گیرد.

همچنین فیزیک فنی، علم مواد، اثرات سه بعدی، استاندارد های کیفیت و تولید، زنجیر وار ابعاد فنی فرایند طراحی را در بر می گیرد.

در طراحی صنعتی زمینه جداگانه ای به نام ارگونومی وجود دارد که به ارتباط میان انسان و محیط زندگی او توجه دارد.

کار طراح در  برگیرنده ی نکات مهم و متعددی ست که عبارتند از: مسائل هنری، زیباشناسی، فنی، کاربردی، جهت گیری بازار، مسائل نظری، علمی و موضوعات سازمانی، مسائل اجرایی که در عمل بر یکدیگر اثر می گذارند. زیرا عوامل فنی با عوامل اقتصادی، در ارتباط اند. اما موضوعات زیباشناسی در بازار یابی اثر می گذارند.

کاربردهای عینی و ملموس طراحی نیز به اندازه خود این حرفه دارای تنوع است.

بیشتر مواقع مردم بین طراحی صنعتی و طراحی تجاری تمایز قائل می شوند، هر چند که اطلاق واژه ی صنعتی امروزه چندان منطقی نیست زیرا خطوط مرزی مشخصی بین شکل های گوناگون تولید و سازمان دهی در بیشتر بخش ها وجود ندارد.

مقاله طراحی یا دیزاین-طراحی روشن۲

کانون توجه طراحی صنعتی از اشیای روزمره همچون اثاثیه ی منزل ،وسایل و محصولات خانگی و پوشاک فراتر رفته است و محصولات مورد استفاده در صنایع ماشینی ،خودرو سازی، هواپیما سازی، تانک و موشک، ابزار جراحی و کالاهای مصرفی را دربر می گیرد.

در سالهای اخیر هر روزه طراحان به رشته های جدیدی همچنین فناوری طبی و توانبخشی نفوذ نموده اند و همچنین ویلچرها ،تختخواب ها و انواع عصا های مخصوص معلولان نیز پس از سالهای سال بی اعتنایی تغییراتی در شکل و کاربرد پیدا کرده اند. و این امر موجب بهبودی و استفاده ی آسان تر از اسباب و وسایل مذکور گردیده است.

و بر روی این وسایل مهر طبی وجود ندارد به همین دلیل از دیدگاه روانشناختی تاثیر مطلوب تری بر کاربر دارد وسبب ارتباط بهتر مصرف کننده وبا وسیله می شود.

طراحی به معنا ترسیم نقشه می باشد و طرح ریزی محصول فرآیندی است که در آن شکل محصول به همراه کاربرد آن محصول به وجود می آید. در اینجا معنای کاربرد به عملکرد فنی یا ارگونومی این واژه محدود نمی شود ، بلکه طیفی از کاربردها را در بر میگیرد که در ارتباطات زیبایی شناختی ،معنا شناختی یا نمادین تأثیر می گذارند.

در سال ۱۹۳۷ فیلسوفی اهل جمهوری چک به نام یان موکارفسکی الگویی متشکل ازپنج کاربرد را برای رشته ی معماری ارائه داد که این پنج کاربرد عبارتند از: کاربرد بی واسطه، تاریخی، شخصی، اجتماعی و زیبایی شناسی.

مقاله طراحی یا دیزاین۱-طراحی روشن

در طراحی برای هر شیئی سه کاربرد اصلی را میتوان در نظر گرفت:

۱-کاربرد عملی، فنی

۲ـ کاربرد زیبا شناسی

۳ـ کاربرد نمادین (سمبلیک)

امروزه طراحی کاربردی واقعی دارد. رسانه ها، آگهی ها، صنعت تبلیغات و بخش بازاریابی همگی از این اصطلاح برای اهداف کاملا متفاوتی از معانی طراحی استفاده می کنند. حوزه های مختلف  طراحی به ترتیب زیر طبقه بندی می شوند:

۱ـ طراحی با شخصیتی حقیقی و حقوقی

۲ـ طراحی ظاهری

۳ـ طراحی صنعتی

۴ـ طراحی فضای داخلی

۵ـ طراحی عمومی

۶ـ طراحی مد

۷ـ طراحی مبلمان

۸ـ طراحی خودرو

۹-طراحی تجاری

۱۰ـ طراحی مفهومی

۱۱ـ طراحی کامپیوتری

۱۲ـ طراحی اطلاعات

۱۳ـ طراحی بسته بندی

۱۴ـ طراحی ارتباطات

۱۵ـ طراحی پیشرو (آوانگارد)

۱۶ـ طراحی سخت افزار

۱۷ـ طراحی رادیکالی

۱۸ـ طراحی ضد طرح

۱۹ـ طراحی مجدد(بهینه سازی)

۲۰ـ طراحی صدا

۲۱ـ طراحی موضوعی و شیئی

۲۲ـ طراحی نرم افزار

۲۳ـ طراحی رسانه ای

۲۴ـ طراحی غذا

۲۵ـ طراحی فیلم

طراحی، هنری متکی بر گونه های متعدد از شیوه هاست که این شیوه ها از حوزه های متفاوتی چون حوزه های اقتصادی ، تکنولوژی ، علوم اجتماعی و دروس علوم انسانی بر گرفته شده اند.

در تاریخ طراحی، عملکرد گرایی از آغاز قرن ۲۰تا اواسط دهه۱۹۷۰ ،نیازمندی های فنی تولید انبوه صنعتی ،معیار اندازه گیری و ارزیابی شکل محصول صنعتی بوده است.

در طراحی صنعتی آمریکا مد سازی متداول است،که جنبه ی بازاریابی را در پیش زمینه قرار می دهد. در اینجا پوسته و ظاهر جذاب محصول نقش مهمی ایفا می کند. در مقابل، طراحی آلمانی در دهه های ۱۹۵۰ و۱۹۶۰ تمایل شدیدی به تکنولوژی داشت و بر ارگونومی محل کار و سهولت استفاده از محصول تأکید می کرد. از پایان دهه ی ۱۹۶۰و به خصوص از آغاز طرح مبحث پست مدرن ، علوم انسانی بیش از پیش در توضیحات مربوط به کاربرد های طراحی گنجانده شده اند.

باید این مسئله را پذیرفت که طراحی ،وسیله ای برای برقراری ارتباط است که از شیوه های مرسوم در روانشناسی ،معنا شناسی و دیگر زمینه های علوم سود می جوید تا ویژگی های نمادین اشیاء طراحی شده را بررسی و توصیف کند.

مقاله طراحی یا دیزاین-طراحی روشن۱

 

صندلی چیزی بیش از یک صندلی است .صندلی میتواند کاربردی صرفا مخصوص نشستن داشته باشد ولی علاوه بر آن می تواند به زبانی جداگانه و مشخص نیز صحبت کند که در سر تا سر جهان قابل درک باشد، به عنوان مثال صندلی رئیس می تواند وضعیتی اجتماعی را به اثبات برساند و در قالب وسیله ای هنری ،شخصیت مالک خویش را به نمایش گذارد.

در دهه۱۹۸۰ابتدا در ایتالیا و سپس در تمام اروپا و به خصوص در آلمان ،مقابله میان عملکرد گرایی سنتی و طراحی جدید در گرفت که الگو های قدیم طراحی ،یعنی سادگی و کاستن از همه چیز به منظور دست یابی به کاربرد محض و همچنین تعریف تولید انبوه صنعتی را رد می کرد.

به نا گاه مردم از نمونه های دست ساز ،اشیای موجود در نمایشگاه های هنری و موزه ها به نحوی متفاوت صحبت می کردند و آنها را اشیایی در نظر گرفتند که عمدتا به نوعی از طراحی تعلق داشتند که دیگر فنی نبوده، بلکه به منظور بیدار سازی احساسات طراحی شده بودند و صرفا جنبه ی تجربی و عملی نداشتند که از زیبایی نیز برخوردار بودند. این نوعی از طراحی بود که در واقع استاندارد های پذیرفته شده و الگو های  سلیقه ای متمایز  را رد می کرد. در نتیجه این نوع جدید از طراحی با اطمینان و به صورت تحریک آمیز سعی می نمود تا از مرز های موجود میان هنر کارهای دستی و طراحی پا فراتر گذارد. در همین زمان، توانایی ماشین  هایی که با رایانه هدایت می شدند این امکان را به وجود می آورد تا با کاهش زمان تولید سود بیشتری حاصل شود . در نتیجه این رویکرد متفاوت ،طراحی را تقویت و تسهیل می نمود.

گستره کاربرد طراحی تغییر کرده است. در گذشته فقط شکل اشیای ملموس طراحی می شد اما امروزه همه چیز از برنامه های رایانه ای تا فر آیند ها و شکل های سازمانی ،خدمات ،طرح شرکت ،و تصاویر شخصیت های ملی و اجتماعی نیز طراحی می شود.

مقاله زراحی یا دیزاین-طراحی روشن۴

جدیدترین حوزه طراحی به طراحی خدمات معروف است که به کشف کارهای جدید به خصوص در زمینه اوقات فراغت می پردازد. علاوه بر خود طراحی آنچه که مدیریت طراحی نامیده می شود روز به روز اهمیت بیشتری می یابد. در زمینه کلاسیک طراحی رشته های جدیدی در حال پیدایش و گسترش هستند. عوامل جدید در طراحی صنعتی ارزش توجه بیشتری دارند. برای مثال باید ب تحمل پذیری محیطی مواد و وضوح گرافیکی و دستورات خدماتی پیچیده ی مربوط به علم الکترونیک کار کرد فنی ، دیگر عینی و قابل لمس نیست بلکه روز به روز ناملموس تر می گردد.

پیشرفت های تکنولوژیک ،تأثیرات همه جانبه ای بر طراحی گذاشتند. تکنولوژی نه تنها ما را بر انگیخت تا درک خود را از طراحی به صورت اصلی مهم در زندگی اجتماعی و فرهنگی مورد بازبینی قرار دهیم ، بلکه درخشش پیشرفته ی تکنولوژیک در سال های اخیر ، کاربرد های واقعی بسیاری از عناصر شناخته شده و کالا های مصرفی را تغییر داد. در نتیجه خلاقیت در طراحی ،باید به الگو های استفاده ،حساس باشد و نسبت به آنها واکنش نشان دهد . افزون بر این ،زیباشناسی تحت تأثیر توسعه تکنولوژی قرار گرفته است.

در سال هایی که از تاریخ طراحی می گذرد ،مسئولیت های طراحی ،تغییر و توسعه بسیاری یافت. به علاوه برای طراحی و تصمیم گیری درباره ی آن، مسائلی بسیار بیشتر از آنچه امروزه دیده می شود، پیش خواهد آمد. حتی اگر شخصی خواستار توانمندی ها و پیشرفت طراحی نباشد، انکار نقش طراحی در بخش های صنعتی و زندگی روزمره ،غیر ممکن است. انکار قدرت طراحی ،عاقلانه نیست. اهمیت طراحی در رشد و توسعه ،همگام با افزایش مسئولیت ها ادامه خواهد یافت.

بر خلاف تجزیه و متلاشی شدن تأسف بار بازار، به وجود آمدن تنوع در محصولات و فرم ها اجتناب ناپذیر است زیرا تلاش برای خلق تولیدات ویژه و متمایز در بازار ، به طور طبیعی باعث توسعه خواهد شد. تئوریسین ها و منتقدان ،همگام با خالقان و مبتکران عرصه ی طراحی خود را کاملا وقف این امر نموده اند.

منبع: برگرفته از مقاله (( طراحی چیست؟ )) نوشته سالومه سروری، دستاورد، شماره ۲۴ و ۲۵، تابستان ۱۳۸۵

ادامه مقاله و شماره دوم طراحی یا دیزاین؟ تفاوت در چست؟ (۲) را پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید.

 

 

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    خيليييي خىب بود
    به رشته هاي مختلف طراحي علاقه مند شدم
    ديد بهتري وقعا بيدا كردم

    پاسخ

    سلام خسته نباشید تشکر میکنم از شما جدا ممنونم که همیشه مطالب را این قدر روان وخوب و خصوصا کاربردی بیان می کنید سپاس ودورود بی پایان به گروه طراحی روشن واستاد با اخلاق جناب طهانی

    پاسخ

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون
    من به طراحی شخصیت برای اسباب بازی و لوازم تحریر و…علاقه دارم. چه مسیری رو باید طی کنم؟
    مثلا لازمه طراحی طبیعت و …بلد باشم؟ در واقع نمیدونم از کجا باید شروع کنم و چه مسیری رو برم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ

    سلام
    خواهش میکنیم
    اگر طراحی پایتون خوب هست
    طراحی کاراکتر-فیگور لازمه کارتون هست
    و سپس نرم افزارهای مربوطه و دیجیتال پینتینگ

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳