طراحی روشن
Search
Close this search box.
تکنیک طراحی با مداد برای برق زدن کمتر

تکنیک های طراحی با مداد برای برق زدن کمتر با روشهای کاملا عملی

در این مقاله می‌خوانید

تکنیک های طراحی با مداد معمولا شامل مواردی همچون نحوه گرفتن مداد در دست میشود، البته ما این مورد را قبلا در آموزش طراحی چهره با مداد و نکات طلایی بیان کرده ایم.

اما در این آموزش رایگان طراحی قصد داریم مورد مهمی را در طراحی با مداد گرافیتی بررسی کنیم که کمتر بررسی شده، آن هم برق زدن و انعکاسی است که گرافیت روی کاغذ طراحی ایجاد میکند.

اگر شما هم از مداد طراحی استفاده کرده باشید، حتی همان مداد سیاه معمولی با درجه HB این مورد را مشاهده کرده اید که سیاهی گرافیت روی کاغذ، سیاهی مات و مخملی نیست. در این فیلم آموزشی جناب طهانی عوامل موثر در این برق زدن مداد گرافیتی را بررسی میکنند و راهکارهایی عملی برای کمتر کردن این انعکاس توضیح میدهند.

این آموزش از نظر ما حتما جز موارد طراحی پایه در مباحث تکنیک های طراحی با مداد باید به هنرجو گفته شود.

مداد گرافیتی برق میزند!!

اول در مورد ماهیت گرافیت توضیح کوتاهی بدهیم؛ گرافیت بدلیل ساختار کربنی خاص خود(ساختار مشابه الماس) استخراج آن از معادن زغال سنگ با کنته و زغال طراحی کاملا متفاوت است. در مورد این تفاوت قبلا در آموزش تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد صحبت کرده ایم.

به همین دلیل ما در این آموزش روی کمتر کردن این اثر برق زدن که بدلیل بازتاب نور در زوایای خاص روی کاغذ اتفاق میافتد راهنمایی میکنیم، ولی هرگز نمیتوانیم این حالت را کاملا از بین ببریم و از مداد گرافیتی سیاهی مخملی همچون مداد کنته و زغال را انتظار داشته باشیم و از زغال و کنته نیز مقاومت و راحتی مداد گرافیتی را.

سنگ گرافیت و زغال چوب

عوامل مهم در تکنیک های طراحی با مداد گرافیت:

قبل از اینکه به راهکارهای عملی برای کمتر کردن درخشش و انعکاس مداد گرافیتی بپردازیم باید عوامل موثر در این حالت را بررسی کنیم تا با استفاده از آن ها به راه حل برسیم.

عوامل مهم برای برق زدن مداد سیاه گرافیتی سه مورد هستند:

  • کاغذ طراحی
  • مداد طراحی
  • فشار دست طراح

کاغذ در طراحی مداد گرافیتی:

شاید با عنوان تکنیک های طراحی با مداد انتظار داشته باشید فقط از مداد صحبت کنیم، ولی کاغذ، مداد و طراح مکمل یکدیگر هستند، پس بعنوان اولین عامل در مورد کاغذ صحبت میکنیم.

کاغذ های کاهی و تمرین را با کاغذ های حرفه ای تا به حال مقایسه کرده اید؟ در نگاه اول ضخامت متفاوت هر دو علاوه بر رنگشان به چشم میآید، ضخامت کاغذ های حرفه ای آن قدر زیاد است که در برخی فروشگاه های لوازم هنری اصطلاح مقوای طراحی استفاده میشود.

تفاوت ضخامت کاغذ کاهی و طراحی

علاوه بر ضخامت، بافت متراکم تر کاغذ حرفه ای طراحی اجازه لایه گذاری بیشتر به طراح میدهد که یکی از موارد مهم در طراحی هایپررئال است ولی کاغذ تمرین مانند کاغذ کاهی بدلیل ضخامت کم این قابلیت را به ما نمیدهد و اگر بخواهیم همچون کاغذ طراحی حرفه ای با آن برخورد کنیم بافت کاغذ از بین رفته و پاره میشود.

نکنیک های برای کمتر برق زدن مداد گرافیتی

به دلیل همین تفاوت گرافیت روی کاغذ کاهی و تمرین براق تر دیده میشود تا کاغذ حرفه ای طراحی که میتوانیم چند بار محو کاری را انجام دهیم.

البته ما همچنان توصیه میکنیم برای تمرین از کاغذ های کاهی و ارزان قیمت استفاده کنید، حتی اگر توانایی خرید کاغذ های حرفه ای برای تمرین را دارید و توضیحات بالا صرفا برای این است که از براق شدن تیرگی های طراحی خود روی کاغذ کاهی تعجب نکنید و آن را با نقاشی های حرفه ای مقایسه نکنید.

اگر با کاغذ های حرفه ای طراحی و سیاه قلم آشنا نیستید میتوانید به آموزش انواع کاغذ مخصوص سیاه قلم و هایپررئال برای حرفه ای ها سر بزنید.

هر مداد طراحی یکسان نیست!

و اما خود عامل مداد سیاه طراحی در تکنیک های طراحی مداد؛ در آموزش چه مدادی با چه شماره ای بخریم؟ نشان دادیم که مداد های طراحی با مارک های مختلف از نظر تیرگی با هم متفاوت بودند، یعنی مداد طراحی فابرکاستل با درجه B6 با مداد طراحی استدلر لوموگراف B6 تفاوت دارد.

این تفاوت بدلیل نوع ساخت و تکنولوژی هر شرکت و برند است و این تفاوت روی برق زدن مداد گرافیتی نیز تاثیر دارد، همانطور که در عکس مشاهده میکنید، مداد Apollo با شماره B8 نسبت به مداد lumograph با همان شماره برق و انعکاس بیشتری دارد.

تکنیک های طراحی با مداد

شاید ضرب المثل هرچقدر پول بدی همونقدر آش میخوری در مورد تاثیر کاغذ و مداد در پدیده برق زدن مصداق داشته باشد، معمولا مدادهای حرفه ای و گران قیمت درخشش و برق کمتری نسبت به برندهای ارزان تر دارند.

اما با توجه میزان استفاده زیاد مداد سیاه در تمرین های سایه پردازی و طراحی پایه شدیدا توصیه میکنیم از مداد های ارزان طراحی استفاده کنید و مدادهای حرفه ای مانند لوموگراف را فقط برای سفارش ها و… استفاده کنید.

فشار دست طراح در تکنیک های طراحی با مداد :

این شاید مهمترین عامل در کم یا زیاد شدن درخشش و انعکاس گرافیت روی کاغذ باشد. معمولا طراحان مبتدی برای تیرگی زیاد بلافاصله فشار دستشان را روی مداد طراحی زیاد کرده تا تیرگی مورد نظرشان ایجاد شود، با این کار بافت کاغذ کاملا کوبیده میشود و دیگر نمیتوان روی آن بخش را محو کرد، لایه گذاری کرد و حتی در مقابل پاک شدن نیز مقاوم میشود.

تکنیک های طراحی با مداد گرافیتی

شاید قبل از اینکه این نکته را بدانید با این مشکل برخورد داشته اید که تیرگی خاصی را با پاک کن بخواهید پاک کرده یا هایلایت ایجاد کنید ولی پاک کن کاملا بی اثر باشد و فقط نقاشی شما کثیف میشود، در این حالت باید به فشار زیاد دست خود شک کنید.

اما طراحان حرفه ای تر از فشار تدریجی استفاده میکنند تا به تیرگی مورد نظرشان برسند، با این کار هم بافت کاغذ حفظ میشود و هم میتوانند از پاک کن روی طراحی خود استفاده کنند.

علاوه بر اینکه این روش نسبت به دو عامل قبلی هزینه ای جز زمان تمرین ندارد و بسیار موثر هم میباشد.

راهکار و تکنیک های طراحی با مداد برای برق زدن کمتر :

۱- لایه گذاری، کاغذ طراحی خوب، مداد طراحی خوب:

راهکار اول ترکیب هر سه عامل بالا است که عنوان کردیم، اما اگر در مرحله تمرین بودیم و طبق توصیه خودمان از کاغذ کاهی، مداد طراحی ارزان استفاده میکردیم، آیا لایه گذاری باز هم موثر است؟ بطور قطع جواب بله است. لایه گذاری بهترین و موثرترین و ارزان ترین وسیله یک طراح است.

این روش بسیار ساده است، پرداز با فشار کم دست، محو کاری و مجدد پرداز و مجدد محو کاری و…، حتی اگر کل این آموزش و مقاله را با این چرخه پر کنیم، باور کنید ارزش دارد، این مراحل لایه گذاری بسیار ساده اما موثر است.

graphite pencil hack 7 تکنیک های طراحی با مداد برای برق زدن کمتر با روشهای کاملا عملی

شاید برایتان سوال پیش بیاید که اگر این قدر موثر و ساده است چرا اغلب استفاده نمیکنند، به دو دلیل؛

  • این مراحل باید با حوصله انجام شود و معمولا طراحان مبتدی زود خسته میشوند.
  • طراحان مبتدی نمیتوانند اشتیاق خود برای اتمام نقاشی را کنترل کنند و فکر میکنند با یک بار لایه گذاری نقاشی تکمیل شده است.

پس اگر یک سفارش طراحی چهره داشتید، این سه مورد را چک کنید، لایه گذاری به اندازه، کاغذ طراحی خوب و مداد طراحی خوب.

۲- فیکساتیو مات :

تثبیت کننده یا فیکساتیو را قبلا در آموزش نگهداری از نقاشی سیاه قلم و مداد رنگی معرفی کردیم، ولی شاید توجه نکرده باشیم که فیکساتیو مات میتواند یکی از راهکار های کاهش اثر برق زدن گرافیت روی سطح کاغذ باشد.

معمولا فیکساتیو ها و مواد پوششی مانند مدیوم و وارنیش های مات وجود دارند که میتوان روی طراحی و نقاشی های مدادی استفاده کرد و درخشش گرافیت را بطور موثری کم میکنند.

البته باید به میزان خیلی کم از اسپری فیکساتیو استفاده کرد که سطح کار خیس نشود و فقط پوشش ذراتی روی کار قرار بگیرد.

تکنیک کم کردن درخشش مداد گرافیت

در هنگام خرید فیکساتیو مات علاوه بر راهنمایی فروشنده به نوشته روی قوطی دقت کنید.

۳- مداد گرافیت آبرنگی :

این مورد را شاید نباید جز موارد راهکار قرار میدادیم، چون همانطور که جناب طهانی در فیلم توضیح دادند، نمیدانیم در فروشگاه های لوازم هنری ایران وجود دارد یا خیر، ولی برای آشنایی معرفی میکنیم.

برخی شرکت های تولید کننده لوازم هنری مانند استدلر که در فیلم معرفی شده است اقدام به تولید مدادهای گرافیتی کرده اند که قابلیت ترکیب شدن با آب را دارد. مانند مداد رنگی آبرنگی که با یک قلم مو مرطوب میتوان رنگ ها را با هم یکنواخت و ادغام کرد، این مداد های گرافیتی نیز با یک قلم مو نرم و خیس حالت جوهر مرکب روی کاغذ پیدا میکنند و درخشش گرافیت از بین میرود.

مداد گرافیتی آبرنگی و تکنیک طراحی با مداد

باز هم تاکید میکنیم این مورد را محض آشنایی برای شما عزیزان عنوان کردیم و بعنوان یک راه حل در تکنیک های طراحی با مداد نمیتوان به آن نگاه کرد، شاید در فیلم و مقاله مجزایی به معرفی کامل این نوع مداد گرافیتی و نحوه استفاده از آن پرداختیم.

سخن آخر و نتیجه گیری :

همانطور که در مقدمه هم گفتیم شاید این آموزش در تکنیک های طراحی با مداد کم اهمیت شمرده شود ولی روی نتیجه کار یک نقاشی بسیار اثرگذار است، تصور کنید یک هنرجو یک چهره بسیار خوب طراحی کرده باشد و در نهایت کار برق زدن و انعکاس های گرافیت روی قسمت های تیره سایه پردازی او را دلسرد کند و احساس کند مشکل در مهارت طراحی وی است، در حالی که با همین نکاتی که در بالا گفتیم میتوان این حالت را تا میزان خوبی کاهش داد.

اما فراموش نکنیم که متریال گرافیت این خاصیت را دارد و خیلی نیز نباید روی این درخشش ها حساس شویم و فقط سعی کنیم آن ها را کمی کاهش دهیم، هر متریال و وسیله هنری ارزش و اهمیت خود را دارد و اگر دو وسیله نقاشی شبیه یکدیگر بودند مانند مداد کنته و گرافیت، این تنوع هنری و طراحان مختلف را نداشتیم.

و مهمتر از همه مداد اولیه و مهمترین وسیله یک نقاش و طراح است و باید تمام فوت و فن کار با این وسیله مادر را فرا گرفت، سپس سراغ تکنیک های دیگر رفت.

این نکاتی بود که به ذهن ما رسید تا در این مقاله و آموزش جز تکنیک های طراحی با مداد بیان کنیم، اگر شما نیز روشی را برای کم کردن انعکاس گرافیت روی سطح کاغذ بلد هستید، خوشحال میشویم که آن را با ما و سایر دوستان در بخش نظرات در میان بگذارید.

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    واقعا سایت خوبی دارید.متشکرم

    پاسخ

    دسمريزاد واقعا جايي نديدم همچين مطلبي وجود داشه باشه خيلي كارتون خوبه

    پاسخ

    سلام خسته نباشید دراین که شما بسیار حرفه ای هستین شکی نیست و آموزش هاتون بسیار حرفه ای حتی روانشناسانه هست هروقت آموزشی ارائه میکنید جواب بسیاری از سوالهایی که توی ذهنمه داده میشه بدون اینکه سوالی ازتون بپرسم خوشحالم و افتخار میکنم که هنرجوی شما هستم

    پاسخ

    فقط میتونم بگم دمت گرم استاد

    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی و گروه طراحی روشن. با تشکر و سپاس از سایت کارآمد و خوب شما
    اگر ممکنه آموزش فیگور و اسکیس بگذارید. و پیشنهادم : فایل عکسهایی که در آموزشها کار میکنید در دی وی دی ها قرار دهید خیلی خوب میشود

    پاسخ

    سلام ممنون از لطف و پیشنهادتون، عکس ها بعضا کیفیت پایینی دارند ولی حتما روی این موضوع کار میکنیم تا عکس های اصلی را داشته باشید

    پاسخ

    سلام ممنون از زحمات و آموزشهای خوبتون من با اینکه جای دیگه دارم آموزش میبینم ولی از نکات آموزشی شما خیلی استفاده میکنم و سایت شمارو به بقیه توصیه کردم که حتما ببینن

    پاسخ

    سلام روز بخیر
    ممنونم از سایت عالی و جامعتون .من همیشه مطالبتون رو دنبال میکنم اما متاسفانه نتونستم ک در کلاساتون حضور داشته باشم

    پاسخ

    روشنه عزیزم سلام
    دلم براتون تنگ شده بود
    از آموزش عالیتون نهایت تشکر رو دارم
    لذت بردم
    ممنونم که هنوزم برام فیلمای خوب میفرستین
    پاینده و سربلند باشید

    پاسخ

    سلام خوب هستین ما میخواستیم اموزش طراحی چهره با تکنیک ابرنگو یاد بگیریم ممنون میشم اگه فیلم اموزشیشو قرار بدین استاد….

    پاسخ

    سلام خانم سیاری، دوره آبرنگ در اردیبهشت ۱۴۰۰ در سایت بصورت ترمی قرار میگیرد

    پاسخ

    با درود سپاس از ارائه ومطالب مفیدتان چند روزی دربرنامه هاتن جستجو میکنم که بتوانم با نظم وترتیب از برنامه استفاده کنم لطفکنید بچه ترتیب وبرنامهای منسجم میتوانم استفاده کنم جهت کلاسهای حصوری

    وآدرس وشهریه هم بفرمایید البته من شهرستانم اگر مطالب را خریداری کنم راحت ترهستم در سایت شما عضوشدم امل به نتیجه نرسیدم خواهشمند است کمک بفرمایید مادربزرگ
    بله قبلا هم پیام دادم جوابی نگرفتم

    پاسخ

    با سلام مداد لوموگراف آبرنگی موجود هست اما فکر نمیکنید با استفاده از اون یک مقدار اون افکت مداد که زیبایی کار هم به همونه از بین میره؟

    پاسخ

    سلام، همانطور که در فیلم هم گفته شد با ترکیب با آب حالت آبمرکب ایجاد می شود که بستگی به نوع کار و سلیقه ممکن است مورد نظر برخی طراحان باشد

    پاسخ

    سلام سایتتون عالی و من همیشه ازش لذت میبرم و یاد میگیرم ببخشید یه سوال داستم من باید كنته پاريس hb 2b 3b بگیرم ولی کنته hb رو گیر نیاوردم ولی نمیدونم از مارک فابر چه درجه ای میشه معادل همین مثلا هارد یا مدیوم یا صافت ؟؟؟!!! خودم فکر میکنم باید هارد باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

    سلام در قسمت تفاوت مداد زغالی و کنته در مورد این دو برند صحبت شده

    پاسخ

    عالی … ببخشید من یه سوال داشتم برای بررسی تمرین ها باید تمرینام رو کجا بفرستم که بررسی شه? آخه ایمیل من مشکل داره

    پاسخ

    هنرجویان از طریق اپلیکیشن می توانند تمرین ارسال نمایند

    پاسخ

    سلام
    ببخشید برای برق زدن روی بینی، لب و یا برق انداختن مردمک چشم از چه ابزار میتونیم استفاده کنیم.
    لطفا معرفی کنید.

    پاسخ

    سلام امیرحسین عزیز در دوره ها وسایل کامل معرفی کردیم، وسایل مختلفی است که ابتدایی ترینش استفاده از خودکار سفید است

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳