طراحی روشن
Search
Close this search box.
انتقال طراحی روی کاغذ

فیلم کپی بکنیم یا نکنیم؟ – ۵ روش انتقال طراحی روی کاغذ

در این مقاله می‌خوانید

کپی کنیم یا نکنیم ؟ عنوان فیلم جدید گروه طراحی روشن است که در ادامه مشاهده میکنید، در این فیلم با ۵ روش انتقال طراحی روی کاغذ یا بوم آشنا میشوید.

این روش های انتقال طرح، بصورت رایج در بین هنرمندان و غیر هنرمندان استفاده میشود، طبق گفته جناب طهانی در این فیلم، ۳ روش اول انتقال طراحی روی کاغذ کپی و تقلب به حساب می آیند، روش چهارم صحیح ولی توصیه شده نیست، روش پنجم کامل ترین و صحیح ترین روش است که طراحان حرفه ای از آن استفاده میکنند.

 

برای دانلود فیلم با کیفیت  از طریق دکمه زیر اقدام نمایید.

اگر امکان مشاهده فیلم ۵ روش انتقال طرح روی کاغذ را ندارید مشکلی نیست ما در ادامه تصاویر و توضیحات را در اختیار شما قرار میدهیم.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش اول: استفاده از دستگاه پروژکتور یا اوپک نقاشی

این روش بصورت معمول در خارج ایران و ایران برای انتقال طرح روی دیوار و بوم های نقاشی بزرگ استفاده میشد ولی به مرور برخی افراد راحت طلب و غیر هنرمند از آن برای طراحی چهره و نقاشی در سایز های کوچک و مختلف نیز استفاده کردند، به طوریکه اکنون درصد زیادی از افرادی که با قیمت کم و بدون مهارت طراحی سفارش طراحی چهره و نقاشی میگیرند از این روش و دستگاه ها برای انتقال طراحی استفاده میکنند.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش کار بدین گونه است که تصویر با بازتاب یک لامپ روی هر سطحی که مدنظر باشد تابیده میشود و شخص میتواند خطوط مرزی و کلی طراحی را رسم و سپس شروع به سایه پردازی یا رنگ آمیزی کند.

مسلما به چنین شخصی طراح نمیتوان گفت، اما خوشبختانه این افراد هیچوقت به درآمد و سطح بالای طراحان واقعی دست پیدا نمیکنند، مانند تفاوت سطح شخصی که بدون اصول پارچه نویسی میکند و یک خوشنویس، هم از نظر دستمزد و هم مرتبه هنری قابل مقایسه نیستند.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش دوم: استفاده از میز نور برای انتقال طراحی روی کاغذ

این روش را شاید اغلب ما تجربه کرده باشیم در دوران کودکی، زمانی که از روی تصاویر کتاب ها و نور پنجره برای نقاشی و اصطلاحا رو انداختن طرح استفاده میکردیم.

اما امروز نیز برخی از یک میز نور برای طراحی چهره و نقاشی استفاده میکنند، میز نور مانند یک میز معمولی میباشد ولی بجای سطح چوبی زیر دست یک شیشه ضخیم قرار داده شده است و زیر آن شیشه تعداد مشخصی لامپ وجود دارد.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

پس از بازتاب نور خطوط و طرح کلی از زیر کاغذ طراحی نمایان میشود و میتوان خطوط اصلی را کپی برداری کرد.

محدودیت این روش در سایز میز نور و سایز عکس میباشد، برخلاف حالت قبل نمیتوان طرح را به هر اندازه که تمایل دارید بزرگ کنید، چون سایز میز نور و عکس و طراحی شما محدود است، عیب دیگر اینکه حتما بایستی عکس چاپ شده یا طراحی روی کاغذ داشته باشید و بصورت فایل عکس امکان استفاده از این روش وجود ندارد، مگر از تلویزیون استفاده کنید(اشاره به خاطره داخل فیلم)

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش سوم: استفاده از کاغذ پوستی یا کاغذ کالک برای کپی برداری

این روش نیز تا حدی شبیه روش میز نور است ولی احتیاجی به میز نور نیست چون کاغذ پوستی یا کالک آنقدر نازک هستند که طراحی و عکس از زیر آن ها پیدا باشد.

(فرق کاغذ کالک و کاغذ پوستی در این است که کاغذ پوستی بصورت نرم و رول موجود میباشد ولی کاغذ کالک کاملا شکننده و بصورت برگه وجود دارد)

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

اما وقتی طرح را روی کاغذ پوستی یا کالک منتقل کردید چگونه روی کاغذ یا بوم طراحی خود کپی کنید؟

روش کار ساده است پس از آن پشت کاغذ پوستی و کالک را با کناره مداد در قسمت خطوط طرح ها هاشور و سایه میزنیم، سپس وقتی کاغذ پوستی یا کالک را روی بوم یا کاغذ طراحی خود قرار میدهید و مجدد روی خطوط را رسم میکنید گرافیت و سیاهی پشت کاغذ مانند کاربن عمل میکند و طراحی روی کاغذ یا بوم شما منتقل میشود.

این روش نیز محدودیت سایز با توجه به عکس چاپ شده شما دارد یعنی اگر بخواهید تصویر را روی بوم بزرگ منقل کنید بایستی پرینت عکس همان سایز را تهیه کنید.

(این روش نیز در سایز های کوچک تقلب به حساب میآید)

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش چهارم: جدول بندی یا طراحی پازلی (Grid drawing)

این روش مانند روش های قبل حتی در سایز های کوچک نیز تقلب به حساب نمیآید، اما در بین طراحان حرفه ای و اساتید توصیه شده نیست، به چه علت؟

اگر یادتان باشد گفتیم که فرق طراحان چهره و نقاشان با افراد عادی تفاوت در دیدن است، افراد عادی فقط تماشا میکنند ولی طراحان مشاهده دقیقی در هنگام طراحی دارند، در این حالت آن ها با چشم خود اندازه گیری زوایا و خطوط را در کنار تعیین میزان سایه ها و نور انجام میدهند، در حالیکه تماشا کردن یک نگاه بدون توجه است بطوریکه اگر از بیننده بلافاصله سوالی در مورد سوژه پرسیده شود چیزی به خاطرش نمیآید؛ خب این چه ارتباطی با روش چهارم انتقال طراحی روی کاغذ دارد؟ این روش دید طراح را تقویت نمیکند و چون از چشم و اندازه گیری چشمی استفاده ای نمیشود، به همین دلیل ما در دوره ۰ تا ۱۰۰ طراحی چهره استفاده از این روش را بصورت طولانی مدت و مداوم توصیه نکرده ایم، اما برای سنجش طراحی و موارد خاص آن را توضیح داده ایم در جلسه ششم.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

مهمترین نکته در این روش این است که تعداد جدول و مربع ها در طول عرض یکسان باشد، یک مزیت خوب این روش تغییر اندازه طراحی به سایز دلخواه شما است، به این روش که شما به هر اندازه که بخواهید تصویر را کوچک یا بزرگ بکنید سایز مربع های جدول خود را تغییر میدهیم، که در فیلم کامل توضیح دادیم.

اما باز هم توصیه میکنیم حتی این روش را نیز بطور مداوم انجام ندهید، بدلیلی سرعت جواب دهی و راحتی ممکن است به آن عادت کنید و هیچوقت طراح چهره حرفه ای نشوید!!

اگر از این روش استفاده میکنید و به آن عادت کرده اید، توصیه میکنیم مقاله و فیلم : روش ترک جدول بندی در طراحی و نقاشی را حتما تماشا کنید.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش پنجم: طراحی چشمی و استفاده از تناسبات طلایی

بهترین و صحیح ترین و روش یک طراح حرفه ای چهره این روش است!

این روش کاملا با اصول طراحی چهره و نقاشی انجام میشود، شما بایستی اندازه گیری نسبت ها را با مداد خود انجام دهید(اگر در مورد اندازه گیری با مداد اطلاعی ندارید توصیه میکنیم فیلم اندازه گیری با مداد را مشاهده کنید ) سپس با همان نسبت ها طرح کلی ساختمان چهره را رسم و شروع به قرار دادن جزئیات و سایه پردازی میکنیم.

این روش را به طور کامل در دوره ۰ تا ۱۰۰ طراحی چهره توضیح داده ایم و اطلاعات آن برای هنرجویان طراحی روشن می باشد.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

اما مزایای این روش امکان طراحی و نقاشی در هر کجا و هر شرایطی، قبول دارید که روش های انتقال طراحی قبل که توضیح دادیم همه وابسته به امکانات و وسایلی هستند؟

ولی روش طراحی چشمی فقط یک مداد طراحی و کاغذ احتیاج دارد و حتی میتوانید مدل زنده را طراحی کنید.

مزیت بعد، تفاوت قیمت و ارزش کار شما با رقبا است، مردم متوجه میشوند، شک نکنید، این جمله را طبق تجربه بیان میکنیم، کافی است در کنار کار خود طراحی زنده را انجام دهید، خواهید دید که هر چقدر شما بخواهید برای کارتان دستمزد پرداخت میکنند.

خاطره ای از جناب طهانی در این رابطه: بعد از مدت ها با دوستان دوران دبیرستان در یک کافی شاپ قرار گذاشتیم تا تجدید خاطره کنیم، کافی شاپ در اختیار برادر یکی از دوستانمان بود، حدود ۱۲ ظهر در آنجا جمع شدیم، تعدادمان زیاد نبود و روی مبل های گوشه ای از کافی شاپ نشستیم، ناگهان برادر دوستم با یک برگه و مداد سراغ من آمد و گفت محمد(دوستم) از کاریکاتور شما تعریف کرده کاریکاتور من را بصورت زنده طراحی کن، میخواهم بدانم چه شکلی میشوم(جمله ای که اغلب گفته میشود) حس و حال طراحی نداشتم ولی برای تفریح شروع کردم، غرق در خوشی بودیم و هر کدام از دوستان که طراحی را مشاهده میکردند خنده بلندی سر میدادند،۱۵ دقیقه گذشت و اواخر طراحی بود ناگهان متوجه شدم حدود ۷-۸ مشتری پشت سر ما ایستاده اند و میخندند و از دوستان من در مورد هزینه و اینکه ما وقت داریم سوال میکنند.

این تفریح ۱۵ دقیقه ای تبدیل شد به ۴۷ نقاشی و کاریکاتور یک و دو نفره و ماندن ما تا ساعت ۱۰ شب، از نظر جسمی شاید کمی خسته شده بودم ولی اصلا گذر زمان را متوجه نشدم، پولی که جمع کردم که بماند، آنقدری بود که حدود حقوق یک ماه یک کارمند در آن زمان بود.

برادر دوستم اصرار داشت که هفته ای یکبار به آنجا بروم و اینکار را انجام دهم، شلوغی آن شب برای او نیز سود داشت.

تمام روش هایی که برای انتقال طراحی روی کاغذ توضیح دادیم برای سایز های بزرگ بدون مشکل هستند ولی برای سایز های کوچک سه روش اول تقلب به حساب می آیند و روش چهارم صحیح اما توصیه نمیشود و اما روش پنجم بهترین روش است که باید هدف شما برای مسیر طراح حرفه ای شدن باشد.

این روش ها را برای آگاهی شما بیان کردیم که اگر شخصی یا آموزشگاهی به شما توصیه کرد صحیح یا غلط بودن آن ها را بدانید.

شما هم از این روش ها استفاده کرده اید؟ کدام روش؟ تجربه خودتان برای استفاده دوستان بیان کنید.

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    با سلام
    من تقریبا از روش کاغذ پوستی و روش جدول بندی استفاده کردم و روش میز نور کمتر.اما بازم برای انتقال طرحم در نقاشیهای مختلفی که کار کردم مشکل دارم همیشه مخصوصا برای انتقال طرح روی بوم و وقتی اولین بار یه چهره رو انتقال دادم روی بوم خیلی کار سختی بود چون با روش جدول بندی اینکارو انجام دادم و در حین انتقال خطای دید زیادی داشتم و طرح اولیه کاملا شبیه چهره ای که میخاستم نشد .راجب انتقال طرح در سایزهای بزرگ هم همیشه از افرادی که حرفه ای کار کردن سوال پرسیدم ولی متاسفانه هیچکدوم جواب درست یا راهنمایی نکردن. مطالب خوبی رو بیان کردین .ممنون

    پاسخ

    سلام، خیلی ممنون که تجربه خودتون با ما در میان گذاشتین. بله تو ایران چون عمدتا برای سایزهای بزرگ به جز دستگاه اوپک و ویدئوپروژکتور از روش دیگه ای استفاده نمیشه، صحبتی هم درباره اون نمیکنن.

    پاسخ

    سلام . ممنون از توضیحاتتون دو سوال داشتم:
    1- من تو سایز کوچیک به صورت چشمی طراحی میکنم اما خواستم بپرسم هنگام طراحی استفاده از نخ یا تکه کاغذ جهت اندازگیری در همان ابتدای کار تقلب محسوب میشه؟
    2- استفاده از پلات برا سایز بزرگ (جهت طراحی تابلو) تقلب محسوب میشه؟
    با تشکر

    پاسخ

    سلام خواهش میکنیم
    ۱- نه ایرادی نداره ولی به اندازه گیری با مداد و قلم مو عادت کنید
    ۲- بله، البته در سایز بزرگ حساسیتی وجود ندارد اما اغلب طراحان خارج از ایران از گرید(جدول بندی یا شطرنجی)برای سایز بزرگ استفاده میکنند

    پاسخ

    سلام.ممنون از توضیحاتتون.منم از روش جدول بندی در ابتدا استفاده میکردم ولی دیدم بدون اون نمی تونم انقدر طراحی کردم که الان بدون جدول بندی میتونم بکشم.البته اگه طرح خیلی ریزه کاری داشته باشه ترجیح میدم از جدول بندی استفاده کنم

    پاسخ

    سلام‌
    از روش کار جدول استفاده می کردم
    و طراحی با مداد را انجام می دهم.
    صورت که با کمک کالک منتقل میکنم و جزییات و ریز کاری ها استفاده کنم
    ایراد نداره؟

    پاسخ

    سلام،بستگی به هدفتون داره، مسلما طراحی نمی‌کنید، اجرا و سایه پردازی را خودتون انجام می‌دهید.

    پاسخ

    ایا میتونید یه دستگاه اوپک خوب و قیمت مناسب به بنده معرفی کنید ، سپاسگزارم

    پاسخ

    سلام
    اطلاعی در این زمینه نداریم و این روش در همین متن توصیه نکرده ایم

    پاسخ

    به نظر من خودتو خسته کردی این ویدیو رو پر کردی نقاشان بزرگی هستن ک من میشناسم ک باروش کپی کاری کار میکنن تقلب جاییه که هنرجو برای چند سال متوالی باید بره کلاس تا تازه بتونه کوزه و لیوان بکشه من موافق تقلب نیستم اما طراحی نوین به این سمت رفته و میره

    پاسخ

    خیلی ممنون از نظرتون، نظر هر کس محترمه
    نقاشان بزرگ دیگه به اون اشخاص نمیشه گفت

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدی که گذاشتید متأسفانه این تکنیک‌ها رو آموزش نمیدن و باعث دلزدگی و پایین آمدن اعتماد بنفس هنرجوها میشن خیلی خیلی از شما سپاسگزارم

    پاسخ

    سلام خواهش میکنیم، امیدواریم روز به روز همه چی در کشورمون بهتر بشه

    پاسخ

    ممنونم از مطالب مفیدی که بازگو کردید.
    من آموزشگاهایی رو میشناسم که اولین مرحله بعد از گذراندن دوره مقدماتی ، دوره طراحی چشمی با هنر جویان کار میشود. این تمرینات ادامه پیدا میکند تا وقتی که هنرجو کاملا به این روش مسلط شود.

    پاسخ

    مطلبتون واقعا عالی بود من همه نقاشیام با طراحی چشمی بوده اما وقتی میبینم اونایی که از روشای دیگه طراحی که شما همه رو رد کردین و گفتین تقلب به حساب میاد استفاده می کنند موفق تر هستن نا امید میشم.

    پاسخ

    خیلی ممنون
    باید ببنید که موفقیت از چه نظر مورد نظر هست چون اغلب هنرمندان بزرگ و مطرح از روش های اصولی استفاده میکنند، و کسانی که تقلب میکنند خیلی به جایگاه های بالای هنری نمیرسند.

    پاسخ

    سلام و با تشکر از مطالب خوبتون
    من توانایی بالایی در طراحی چهره داشتم ولی وقتی دیدم متقلب ها موفق تر هستن و از این طریق کسب درآمد میکنن من هم به این روش های تقلب رو آوردم و الان حس میکنم توانایی قبلا رو ندارم ، من الان شروع به تمرین طراحی کردم آیا میتونم دوباره در طراحی مهارت کامل رو بدست بیارم؟

    پاسخ

    سلام بله حتما البته ترک عادت کمی زمان بر و سخت تر از یادگیری از صفر است

    پاسخ

    سلام و عرض ادب

    بله اگر نقاشی را هنر بدانیم که هنر جذابی هم هست

    هنر بودنش در این است که کپی در کار نباشد .

    من توی این جند وقت فقط چشمی کار کردم

    با اینکه کار رو خراب میکردم راضی بودم

    یکبار کاغذ را روی مونیتور گذاشتم و کپی کردم

    طرح بهتر شد ولی تصلاً حس خوبی نداشتم

    حتی تا حالا از جدول بندی هم اسفاده نکردم

    تقریباً هر روز هم طراحی می کنم

    چقدر زمان میبره شباهت طرح با سوژه به حد

    قابل قبولی برسه و اصلی ترین موارد برای

    شبیه کشیدن چیه ؟

    ممنون از شما

    پاسخ

    سلام پشتیبانتون پاسختون را دادن ممنون از نظرتون

    پاسخ

    ممنون. مطلب جالبی بود. من کاملا موافقم که یک هنرمند واقعی از کپی کردن باید پرهیز کنه. اما فکر میکنم اگر هدف کسب درامد ار طریق گرفتن سفارش باشه این روشهای به قول شما تقلبی بد هم نیستند چون مطمئنا برای جلب مشتری های بیشتر سرعت فاکتور خیلی مهمی هست. چه اشکال داره برای رضایت مشتری طرح کپی بشه. فکر کنم برای مشتری اصلا مهم نیست سفارشش چطوری طراحی شده بلکه براش مهمه که نقاشی با عکسش مو نزنه و هر چه زودتر به دستش برسه.

    پاسخ

    در خارج از ایران هنرمندها دسته بندی میشن و بعنوان مثال شخصی که اجرا کننده خوبی است و طرح اولیه از خودش نیست را تمام کننده میگویند و واژه طراح اتلاق نمیشود.
    برای سفارش های معمولی شاید حرفتون صحیح باشه ولی برای سفارش های گران تر خود سفارش دهنده معمولا برایش اهمیت دارد که سفارش هنری باشد، نه کپی

    پاسخ

    عالی بود خیلی لذت بردم از آموزشتون

    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید. من وقتی که به صورت چشمی ،شروع به طراحی چهره میکنم، خیلی مثل تصویر مورد نظر نمیشه. میتونید پیشنهاد بدید که این اشکال رو رفع کنم؟
    ممنون

    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید. من وقتی که به صورت چشمی ،شروع به طراحی چهره میکنم، خیلی مثل تصویر مورد نظر نمیشه. میتونید پیشنهاد بدید که این اشکال رو رفع کنم؟
    ممنون

    پاسخ

    سلام، خب مسلما باید آموزش بینید، در یک جمله پیشنهاد خاصی نمیشه داد

    پاسخ

    سلام . من مربی طراحی سیاه قلم هستم و با این روش پنجم و چهارم موافقم و داخل کلاسام اجازه نمیدم کسی روش های دیگه رو امتحان کنه. چون من خودم با روش ۲ و ۳ شروع کردم و زجر زیادی کشیدم تا تونستم مسلط بشم و به جایی برسم که بتونم با مهارت طراحی کنم

    پاسخ

    سلام کار خیلی خوبی میکنید، امیدوارم شما و شاگردانتون موفق باشید

    پاسخ

    عالیمن همیشه از روش تناسبات چشمی استفاده میکردم و روحمم خبر نداشت که روش‌های دیگه‌ای هم هست،به همون خاطر همیشه فشار کار باعث درد شونم میشدولی دوس دارم اون تقلب هارو هم امتحان کنم

    پاسخ

    افرادی که روش اصولی را بلد هستن سراغ روش های کپی نمی روند

    پاسخ

    سلام من همیشه از روش تقسیم بندی استفاده میکنم حتی بوم های یک متری رو هم با حوصله تقسیم میکنم زمان بر هست ولی مثلا یه طرح کوچیک و دقیق میشه چند برابر کرد ولی حوصله میخواد خیلی زیاد

    پاسخ

    ببخشید انقدر رک میگم. ولی ب روش های دیگ طراحی بجز اینک ب مدل نگاه کنی و بکشی اسم طراحی نمیشه گذاشت و اسم کسی ک اینکار رو میکنه هنرمند. و بنظر شخصی خودم حتی اگر قادر ب طراحی از این ره هم بود بازهم نام هنرمند خ بالاتر از اونه ک ب راحتی بشه ب همه نسبت داد. هنر یعنی افرینش زیبایی و بیان تفکرات والای ذهن انسانی به بیان خاص خودت. نه صرفا تکرار. اون هم ب این روش های تقلبی و بی ارزش
    ممنون از مطالبتون.

    پاسخ

    سلام چرا عذرخواهی، درست هست طراحی نیست، ما هم تایید نکردیم

    پاسخ

    سلام من نقاش خود اموخته ام و از هیچ کدوم از این روش ها اطلاعی نداشتم تا الان حتی روش جدول بندی و واس طرحام ک معمولا ساختمان و بنا میکشم ب صورت چشمی با قلموم اندازه میزنم ونهایتا بومم رو به چهار قسمت تقسیم میکنم ک خط صاف کنار دستم داشته باشم مرسی که اطلاعاتتون رو در اختیار ما میذارید

    پاسخ

    ممنون ویدئو مفیدی بود من طراحی انجام میدم،اما برای دل خودم،شاید یک چهره فرد میانسال دو ماه کار ببره البته هرروز کار نمیکنم شاید هفته ای سه چهار ساعت،و از لحاظ اقتصادی این روش به صرفه نیست،و کسانی که این کپی میکنن عجله دارن جهت سفارشهای بیشتر که این ارزش کار هنریو خیلی پایین میاره،البته من به جای مخاطب باشم یک عکس پرینت شده رو قاب میکنم چون واقعا در یک حد ارزش دارن.

    پاسخ

    سلام بنظر بنده همه روشهاتمرینی برای رسیدن به روش ۵هستند.من خودم امتحان کردم مثلا یک فیل روباکالک می کشیدم ویاباجدول بعدش خودم میتونستم طرح هایی زنده رو بکشم.واین روشهای تاچهاریم تمرین بود برام تا بتونم طرح زنده بکشم.بخصوص جدول خیلی مهارت در طراحی واقعی روبالامیبره

    پاسخ

    سلام ممنون از ارسال نظرتون اما موافق نیستیم مخصوصا جدول بندی دید طراح ضعیف میکند

    پاسخ

    سلام شما سفارش نقاشی از روی عکسقبول میمنید من توی شهرم سفارش دادم ولی الان با توضیحات شما متوجه شدم که از روش های تقلبی طرح کشیده شده نه نقاشی اصیل یا هنون مورد آخر کهرشما توضیح دادید

    پاسخ

    سلام محمد جان کدام شهر هستید که از هنرجوهامون بپرسم؟

    پاسخ

    سلام
    من به تازگی یک کلاس طراحی ثبت نام کردم و برای خرید وسایل هزینه ی خیلی خیلی زیادی پرداخت کردم. اما استاد طراحی ما از روش انتقال طرح برای کشیدن پرتره استفاده میکنند_به این صورت که پشت طرح رو با ذغال سیاه میکنیم و روی مقوا میندازیم و بعد از این که طرح کلی رو بوجود اوردیم، ریزه کاری ها و نور پردازی ها رو انجام میدیم_ و ایشون میگن این روش تقلب نیست و همه کسانی ک خوب نقاشی میکشن از این روش استفاده میکنند، از اونجایی که تازه این موضوع رو فهمیدم و وسایل هر استاد با استاد دیگه متفاوته و اگه جای دیگ برم باید دوباره یه عالمه هزینه کنم و هم اینکه خیلی دوست دارم یاد بگیرم ولی استادی سراغ ندارم، الان خیلی ناراحتم. دوس دارم طراحی یاد بگیرم نه کپی کاری

    پاسخ

    سلام خانم ستاره، تایید که نمی‌توانم بکنم و وسایل هر استاد خیلی در سیاه قلم فرقی نمی‌کنه شاید کم و زیاد باشه.فقط امیدوارم عادت نکنید

    پاسخ

    من همش دنبال همچین توضیحی بودم و واقعااااا مفید برام ممنون

    پاسخ

    سلام من یک نقاش هستم ازروی مدل زنده میکشم سالیان درازی رو دربیرون کارکردم والان هم تنهاشغل من همین کارهست نقاشی ازروی مدل زنده سالیان درازی طول میکشه تااستادبشیم این واقعیت هست ولی اگه استادان این روبه هنرجوهاشون بگن کسی کلاس نمیادبایدمتمرکزبشیم به این کاروگرنه نقاش نمیشیم دیدبسیاربسیارقوی میخوادکه واقعاببینیم واین فراینددرکارمداوم وزمان زیادبدست میاد

    پاسخ

    سلام اموزش عالی وشفاف سازی از پشت پرده‌ها کاری به سیاه وسفید یا بهشت وجهنمش ندارم اما امروزه مردم همه چی رو با چش میبینن و کاری به عمق آن ندارن ب ا من برداشت خیلی عالی داشت کاش باشد امثال شما بسیار من تابلو نویسم وبرا بزرگ کردن نقش‌ها از یه دستگاه چوبی مثل قیچی فنری بود که به آن پانتومیم گراف میگفتن استفاده می‌کردم که باعث شد بتو نم چشمی کاریکاتور وعکسای کارتونی راحت بکشم ویاد بگیرم اما نمی‌دانم این در کدام گزینه شما جا میگیره ممنون از زحمات بی نظرتون به امید واقعیت‌های تازه گمنام در جامعه از شما اساتید عزیز

    پاسخ

    سلام، بله این وسیله برای انتقال طرح یا تصویر استفاده می‌شود، هر وسیله‌ای استفاده خوب و بد دارد، بستگی به هدف استفاده دارد.

    پاسخ

    ما در مدرسه با نفت روی کاغذ اچار را بی رنگ میکردیم میزاشتیم روی نقاشی راحت میکشیدیم . روش کپی برداری .

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳