طراحی چهره با مداد و نکات طلایی: راز گرفتن مداد در دست و حرکت دست مانند استادان طراحی چهره

طراحی چهره با مداد برای اغلب طراحان و نقاشان چهره قدم اول به حساب می آید، شروع آموزش طراحی با دو وسیله مداد و کاغذ همراه است و این مرحله پایه رسیدن به مهارت نقاشی حرفه ای است.

شاید دیدن طراحی های چهره که با مداد بصورت هایپررئال طراحی شده‌اند برای شما شگفت انگیز باشد و ممکن است باور این سطح از مهارت درنقاشی چهره با مداد طراحی برای شما سخت باشد؛ مداد نقاش حرفه ای و یک هنرجو مبتدی ممکن است یکی باشد ولی تفاوت فقط تجربه است؟

عجله بیشتر هنرجویان مبتدی باعث میشود برخی مراحل آموزش طراحی پایه طی نشود یا ناقص طی شود، یکی از همین مراحل که مقدمه طراحی پایه است، نحوه صحیح گرفتن مداد در دست و حرکت دست است که بسیار مهم است.

اگر سن شما کمتر از ۱۲ سال است یا برای فرزندان خود بدنبال آموزش هستید، این مبانی طراحی مناسب نیست و توصیه میکنیم مقاله آموزش نقاشی حرفه ای کودکان را مطالعه بفرمایید.

فیلم و آموزش زیر بخشی از جلسه اول دوره طراحی پایه به سبک انیشتین است.

این آموزش و فیلم از نظر محتوا و کیفیت در ۲۵ مهر ۹۸ بروزرسانی شده است.

اگر امکان دانلود و مشاهده فیلم آموزشی را ندارید، میتوانید در ادامه مقاله زیر که چکیده فیلم است مطالعه کنید.

ایده تهیه این فیلم آموزشی پس از بررسی تمرین های بعضی از هنرجوهای دوره ۰ تا ۱۰۰ طراحی چهره به ذهنمان رسید؛ هرچند اولین آموزش مبانی طراحی ۱: به آموزش خطوط هفت گانه اختصاص داشته است ولی به اهمیت نوع گرفتن مداد در آن اشاره‌ای نشده بود، تا اینکه پس از بررسی تمرین دوستان علاقه مند مشاهده کردیم خطوطی که رسم کرده‌اند با ترس همراه است و روی خطوط کنترل ندارند، در حالیکه سایه پردازی و خلاقیت بالایی داشتند.

مشکل از کجا بود؟ آنها بسیار علاقه مند به طراحی چهره بودند ولی خط های قوی و بدون ترسی رسم نمیکردند؛ از آنها چند سوال کردیم:

  • آیا در هنگام طراحی با مداد دست را بیشتر از مچ حرکت می‌دهید؟
  • آیا برای طراحی خطوط راست و طولانی، بصورت تکه ای و از مچ دستتان کمک میگیرید؟
  • آیا پس از طراحی چهره احساس خستگی میکنید مخصوصا در ناحیه مچ دست؟
  • آیا طراحی چهره و تمرین ها را در سایز بسیار کوچک انجام می دهید؟

همانطور که حدس میزدیم جواب تمام این سوالات مثبت بود.

و ما متوجه شدیم ایراد آن‌ها در نقاشی چهره و بطور کل طراحی، ندانستن تکنیک نیست بلکه دست و مداد را نمیتوانند مانند طراحان واقعی کنترل کنند و این موضوع را نمیدانند.

شاید این موضوع آن قدر ساده بنظر برسد که کمتر استاد و هنرجوی طراحی به آن دقت کند و آن را جدی بگیرد اما طراحی چهره با مداد، نقاشی چهره با آبرنگ، نقاشی پرتره با رنگ روغن و… هر کدام سبک خاصی در گرفتن مداد و قلم مو و حرکت دست دارند، ولی اکثر هنرجوها تصور میکنند باید همانگونه که مداد را برای نوشتن در دست میگیرند و حرکت میدهند، همانطور نیز بایستی طراحی کنند و این تصور کاملا اشتباه و خطرناک است.

خطرناک از آن نظر که این ایراد ساده ممکن است باعث سرخورده شدن آن‌ها و ادامه ندادن دنیای زیبای هنر طراحی و نقاشی شود، هر چند تمام نکات دیگر را بدانند.

طراحی چهره با مداد و نحوه گرفتن مداد :

روش های زیادی برای گرفتن مداد در دست وجود دارد، که بسته به تکنیک طراح و نقاش تغییر میکند، ما در این مطلب دو حالت رایج تر که برای اغلب طراحان و نقاشان چهره، فیگور و… مورد استفاده است را بیان میکنیم:

  • گرفتن مداد به حالت نوشتن

  • گرفتن مداد به کف دست

هر کدام را با تصویر نمایش داده و توضیح میدهیم.

گرفتن مداد به حالت نوشتن:

با این حالت احتمالا اغلب دوستان آشنایی دارند، از زمان دبستان این حالت برای نوشتن به کودکان آموخته میشود. برای طراحی و نقاشی نیز این روش استفاده میشود البته با کمی تفاوت، در حالت نوشتن همیشه ابتدای مداد را بین سه انگشت میگیریم و عمل نوشتن را انجام میدهیم، ولی برای طراحی و نقاشی همیشه ابتدای مداد را نمیگیریم، در انتهای این مقاله در مورد اینکه مداد را از چه قسمتی بگیریم صحبت خواهیم کرد.

از این حالت برای ترسیم جزئیات در مناطق کوچک استفاده میشود و که بیشتر با نوک مداد نقاشی انجام خواهد شد.

گرفتن مداد به کف دست:

این حالت احتمالا از روش گرفتن زغال خام در دست طراحان نشأت گرفته است، آزادی دست در این حالت بسیار زیاد است، به همین دلیل طراحان فیگور و اسکیس این حالت را بسیار استفاده میکنند.

از این حالت برای ترسیم خطوط بلند، کلیت طرح در سایز بزرگ و شروع طراحی معمولا به کار برده میشود و در این حالت از کنار نوک مداد برای نقاشی استفاده خواهد شد.

طراحی چهره با مداد و نحوه حرکت دست:

بخش مهم این آموزش این بخش است، در طراحی چهره با مداد و اغلب تکنیک های دیگر باید حداقل استفاده را از حرکت مچ ببریم! اگر تا به حال در هنگام طراحی مچ دستتان را زیاد حرکت میدادید، ادامه مطلب را حتما بخوانید. 

وقتی دست از مچ حرکت کند:

  • فضای حرکت مداد محدود تر میشود
  • کنترل مداد سخت تر خواهد شد
  • زود خسته میشویم با توجه به مفصل مچ؛ مخصوصا در طراحی های با زمان طولانی
  • و نتیجه سه دلیل بالا افت کیفیت طراحی و نقاشی ما است، که باعث دلسردی میشود

پس در هنگام طراحی دست را چطور حرکت دهیم؟

بهترین نوع حرکت که معمولا در بین اساتید طراحی چهره و نقاشی دیده میشود، حرکت دست از کتف و شانه و سپس آرنج است و استفاده حداقلی از مچ، مانند تصویر زیر:

وقتی دست را از کتف و آرنج حرکت دهیم:

  • فضای حرکت زیادی ایجاد کرده ایم و میتوانیم روی کاغذ و بوم های بزرگ طراحی کنیم
  • مداد در این حالت بسیار آزاد تر است و میتوانیم راحت و به سرعت آن را کنترل کنیم
  • مفاصل کتف و آرنج از مچ قوی تر هستند و باعث میشوند زمان طولانی تری را نقاشی کنیم
  • و نتیجه این که از حرکت مداد روی کاغذ حس بهتری خواهیم داشت و روی نقاشی ما تاثیر میگذارد.
  • همچنین در رادیو طراحی۲: زبان بدن در موفقیت طراح در رابطه با تاثیر حالت بدن طراح هم صحبت کردیم.

اما دو سوال مهم ممکن است مطرح شود:

۱- آیا برای جزئیات و قسمت های کوچک هم باید دست از کتف و آرنج حرکت داده شود؟

۲- من چون عادت دارم دستم را از مچ حرکت دهم، باز هم بعد از مدتی، زمان هایی که حواسم نیست به عادت قبل باز میگردم، چاره چیست؟

و پاسخ این دو سوال مهم:

۱- برای جزئیات باید مداد بین انگشتان حرکت کند، یعنی انگشتان در فضای کوچک مداد را جابجا میکنند و مچ حداقل حرکت را انجام میدهد، برای فهم بهتر در فیلم این حالت نشان داده شده است.

۲- بله این طبیعی است، اصطلاحی وجود دارد به نام Muscle memory (حافظه عضلانی؛ در این مورد یک مقاله و فیلم مفصل آماده خواهیم کرد) که باعث میشود برخی کارها توسط عضلات بدون تمرکز زیاد بصورت عادت انجام شوند و برای تغییر این عادت در ابتدا انرژی زیادی لازم است و تمرین هایی که باید مداوم انجام شوند و مهم تر از همه ساده باشند، علت ساده بودن واضح است، فرض کنید یک طراحی پیچیده انجام میدهید و در همان حال که به طراحی فکر میکنید به اینکه دست از کتف و آرنج حرکت کند هم فکر میکنید و نتیجه…

این تمرین های ساده را در مبانی طراحی ۱: گرم کردن دست با خطوط هفتگانه کامل به شما آموزش خواهیم داد.

در طراحی چهره با مداد، مداد را از کدام قسمت بگیریم؟ :

سوال بسیار مهمی است، البته اگر به یک نقاش یا طراح در هنگام کار توجه کرده باشید یا فیلم های طراحی چهره با مداد گروه طراحی روشن را در سایت، آپارات یا کانال یوتیوب مشاهده کرده اید، طراحان و نقاشان مداد را همیشه از یک قسمت نمیگیرند، یعنی برای بخش های مختلف طراحی و نیازشان از ابتدا و انتها و وسط مداد استفاده میکنند.

فرق این قسمت های مداد در استفاده چیست؟ 

  • ابتدای مداد برای قسمت هایی است که وارد جزئیات می شویم یا فشار دست زیاد لازم است، دامنه حرکت و نهایت فشار ما در این قسمت مداد مشخص است.
  • وسط مداد معمولا برای شروع طراحی استفاده میشود، میخواهیم خطوط خیلی پررنگ نباشد، به همین دلیل فشار را از نوک مداد کم میکنیم و دامنه حرکت مداد را آزادتر میکنیم.
  • انتهای مداد برای سایه پردازی و لایه گذاری های یکدست و ملایم استفاده میشود، در این حالت فشار دست حداقل شده و فقط حرکت مداد را بصورت رفت و برگشت کنترل میکنیم.

تفاوتی نمیکند مداد را به کدام یک از حالت های نوشتن یا کف دست گرفته اید، تمام موارد بالا برای هر دو در طراحی چهره با مداد صدق میکند.

نتیجه گیری و سخن آخر:

همانطور که مشاهده کردید، سه نکته مهم در این آموزش بود:

  • نحوه گرفتن مداد
  • نحوه حرکت دست
  • قسمت های مختلف مداد

این نکات بسیار مهم هستند،ما به شما قول میدهیم اگر این مشکل خود در حرکت دست را رفع کنید و تمرین های مبانی طراحی ۱: خطوط هفت گانه را قبل هر طراحی خود انجام دهید خیلی سریع پیشرفت میکنید تا حدی که خودتان از خط‌های خود لذت ببرید.

اگر تجربه یا نکته ای در رابطه با آموزش بالا میدانید که ما از قلم انداخته ایم، در بخش نظرات این نکته را به ما بیاموزید تا ما و سایر دوستان استفاده کنند.

ما در آینده فیلم هایی برای گرفتن زغال، قلم مو در آبرنگ و…و حرکت دست در این تکنیک ها آماده خواهیم کرد، اگر علاقه مند هستید در سایت عضو شوید تا به شما اطلاع داده شود.

توصیه میکنیم طبق ترتیب پیشنهادی زیر جلسات مبانی طراحی را پیش برودید:

همینطور این مطالب نیز برای شما مفید است:

62 فکر می‌کنند “طراحی چهره با مداد و نکات طلایی: راز گرفتن مداد در دست و حرکت دست مانند استادان طراحی چهره

  1. بهروز محمدی

    باسلام.خسته نباشید .طراحی های جالب وبه نوعی مدرن سنتی دارین واز لحاظ رنگ آمیزی هم زیبا وهمه پسند وجاذب میباشند .موفق باشید.

  2. Jawad

    با سلام و درود به شما استاد گرامی. من از افغانستان هستم برای ما خرید انلاین میسر نیست، ٱیا دی وی دی های دوره ٱموزشی ۰ تا ۱۰۰ طراحی چهره در افغانستان در دسترس می باشد؟

    1. roshan design نویسنده

      سلام خیلی ممنون
      تنها روش پرداخت دوستان خارج از ایران پی پال است، اگر امکانش دارید با پشتیبانی از طریق ایمیل هماهنگی بفرمایین

  3. نادیه حمیدی

    سلام خسته نباشید استاد جان
    من از کابل هستم میشه تمام اموزش های تون رو بهم بفرسیتد من نمیتونم پرداخت انلاین انجام بدم لطفا ویدیو های تون را بهم بفرست
    ممنون میشم زیاد علاقه مندم که یه نقاش بشم
    لطفا استاد جون

  4. محسن

    سلام و عرض ادب,
    برای طراحی با مداد طراحی یک مشکل عمده وجود داره که همه شاگرد ها و استادان رو در بر میگیره و همانطور که اطلاع دارید انعکاس نور در طرح طراحی شده باعث آزار و اذیت طراح میشه و طراح قادر نیست که کنتراست های مطلق رو بخوبی به تصویر بکشه و به همین دلیل بیشتر از سایه روشن به جای سایه مطلق استفاده میشه.
    راه کاری دارید برای این موضوع؟؟
    ممنون.

    1. roshan design نویسنده

      سلام خیلی ممنون
      بله مداد گرافیت سطح براقی ایجاد میکنه، راهکار هایی هست که این حالت خیلی کمتر بشه، بزودی در یک فیلم رایگان این مورد آموزش داده میشه

  5. زهرا

    سلام خسته نباشید من هم چشم هایپر رئالو کشیدم هم سایه پردازیا … اما روی سایا های صورت مشکل دارم کاش سایه های صورتم بگید

  6. س.م.هاشمی

    سلام. سپاسگزارم ازشما، واقعا نکات جالبی بود مخصوصا برای من که تازه وارد عرصه ی نقاشی شدم وراهکارهایی که دادید از همون ابتدا آموزش داده بشه برای همیشه ماندگار خواهد بود.

  7. اصغر آزمون

    درود استاد-فوق العاده هستید فوق العاده.به شخصه از سایت و آموزش های ارزشمندتان لذت بردم.
    لطفا محبت و لطف خودتان را از ما دریغ نفرمایید.و آموزشهایی که صلاح می بینید به ایمیل بنده حقیر هم ارسال بفرمایید.
    بهترین ها را برایتان آرزومندم.

  8. یهنام

    سلام ،آیادردوره شماره۱مدادرنگی اصول اولیه طراحی ازاشیا،بیجان و…یادداده میشودواینکه آیاامکان داردابتدا دوره شماره۱راثبت نام کنیم وبعدازگذراندن آن دوره شماره ۲راثبت نام کنیم؟ اگرامکانش هست مبلغ ثبت نام چقرخواهدبود؟باتشکر

    1. طراحی روشن نویسنده

      سلام در دوره های مداد رنگی فقط رنگ آمیزی گفته میشود
      بله میتونین هر دوره را جدا اقدام کنید

  9. علیرضا

    با سلام و تشکر فراوان از زحمات بی دریغ شما…بسیار عالی بود…امکانش هست نحوه درست گرفتن و کشیدن قلمو رو در سیاه قلم اموزش بدین ..قصد خرید آموزش مبانی ۰ تا ۱۰۰ طراحی رو دارم آیا نحوه سایه زدن با قلم مو اموزش داده می شود.

  10. علیرضا

    با سلام و تشکر فراوان بابت زحمات بی دریغ شما…اگر امکانش هست مطلبی را هم در مورد نحوه صحیح گرفتن قلمو و روشهای کشیدن آن در سیاه قلم بگذارید…قصد تهیه اموزش ۰ تا ۱۰۰ طراحی رو دارم آیا اموزش کار با قلمو در ان هست؟……بسیار ممنون

    1. طراحی روشن نویسنده

      سلام خواهش میکنیم، خیر دوره طراحی چهره با مداد است و دوره هایپررئال با زغال و قلم مو
      در مورد ثبت نام به پشتیبانی آنلاین پیام بدین برطوف میکنند

  11. حسن

    سلام خوش بحالتون واقعا خیلی دوست دارم این دورهارو اموزش ببینم ولی هرچی کار میکنم به زور برام چیزی میمونه همشو میدم خانوادم خوش بحال پولدارا من ک از بچگی عاشق طراحی بودم ولی مثل شما پولشو ندارم و اینکه چرا بهتون ایمیل میدم حداقل جواب بدین همه چی پول نیست ولی بازم خدا قوتتون بده مالتون نمیخواین بدین ولی گفتم من پولتون رو میدم کمی دیرتر بهر حال خیلی ها مثل منم هستن مشکلی نیس خدا بزرگه

  12. Mahsa Mohseni

    سلام آقای طهانی، من آموزش طراحی چهره رو خریدم میخواستم ببینم این اموزشای مبانی طراحی رو عینا باید انجام بدیم یا فقط نگاهشون کنیم و بگذریم ازشون؟؟

  13. ali

    سلام خدمت شما
    من در یک رشته هنری قبول شدم در مقطع کارشناسی که البته جز الویت های پایین تر من بوده
    و این رشته طراحی۱و۲ داره و من تابحال طراحی کار نکردم و ترس دارم که نتونم از پسش بربیام

    لطفا راه و روشی به من بگید که بتونم سریع با طراحی آشنا بشم و ترس و استرسی که دارم از بین بره
    و بتونم سریع تر دست به قلم بشم

    ممنون از سایت خوبتون

    1. طراحی روشن نویسنده

      سلام، اولین مورد بهتره خودتون علاقه مند به این رشته بکنید، سپس آموزش های رایگان مبانی طراحی سایت را شروع کنید

  14. فرهاد شهیرپور

    درود فراوان بر استاد گرامی
    واقعا منش شما قابل تحسین است که چنین خالصانه هنر ارزشمندتان را در اختیار همگان قرارمی هید وبه همراه ان (برای بنده) چگونه سخاوتمند بودن را بصورت عملی اموزش میدهید.
    پیروز و تندرست باشید

  15. سارا

    فوق العاده هستین بهترین استادی که تا به حال دیدم کلاس های زیادی تو تهران رفتم ولی یک نفر مثل شما نبود و اینکه انقدر بزرگوارید که ویدیو های رایگان میگذارید ممنونم واقعا استاد بزرگوار و حاذق در کشورمون مثل شما نیست خدا بهتون برکت بده کاش تهران هم شعبه داشتین

  16. لادن

    باسلام خدمت آقای طهانی
    من میخواستم آموزش صفرتاصدشمارو بگیرم ولی هرکاری میکنم نمیشه رو سایت نمیاره میشه راهنمایی کنیدمنو که چطورباید پکیج طراحی و خریداری کنم
    باتشکر

  17. 21

    دقت به جزییات همیشه خوبه.. اینکه اینقدر با جزییات جزییات رو توضیح دادین واقعا برای من مفید بود و به قولی موضوع کاملا برام “روشن” شد
    هر چند مقایسه بین حالت خوب و بد بسیار رندانه بود :)))
    هر چند واقعا خودمم که امحتان کردم تفاوت حرکت از مچ و کتف رو به وضوح دیدم..
    باز هم تشکر از آموزش های خوبتون که باعث میشه کارامون حرفه ای به نظر برسه

  18. رعنا

    سلام خسته نباشید استاد..
    من عاشق نقاشی هستم ولی متاسفانه در یاد گیری ان تنبلی کردم والان افسوس میخورم که ای کاش زودتر نقاشی را یاد میگرفتم و کلیپ اموزشی شما را میبینم لذت میبرم عالیه کامل وجامع هست ..اما این رشته کاملا احساسی ودوست داشتنی هست ایا من میتونم مثل شما نقاش حرفه ای بشم یا نه…
    من عاشق کارهاتون شدم معرکه هست موفق باشین….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *