طراحی روشن
Search
Close this search box.
مغز مداد

آموزش و معرفی وسایل طراحی چهره – انواع مغز مداد و اتود طراحی

در این مقاله می‌خوانید

مغز مداد طراحی و اتود از نظر سایز و ضخامت دارای اهمیت است، این اهمیت در نقاشی های حرفه ای  و هایپررئال بیشتر خود را نشان میدهد.

اغلب افراد مبتدی ممکن است مغز مداد و اتود طراحی را به اشتباه خریداری کنند، به طوریکه نیازی به آن نداشته باشند و یا اتود و مغز مداد گرافیتی مدنظرشان باشد اما نوع و اسم دقیق آن را ندارند.

مهمتر از همه کیفیت برندهای مختلف مداد و مغز گرافیت با یکدیگر متفاوت است.

بعلت نبود اطلاعات دقیق مربوط به وسایل طراحی چهره در ایران گروه طراحی روشن فیلم جدیدی آماده کرده است که به بررسی مغز مداد و اتود طراحی با سایز های مختلف پرداخته است.

تا قبل از این در معرفی وسایل، واتر براش و ماژیک براش را نیز معرفی کرده ایم، اگر آن فیلم را مشاهده نکرده اید توصیه میکنیم چند دقیقه ای وقت خود را صرف تماشای فیلم معرفی واتر براش و ماژیک براش بکنید.

 

در بخش ابتدایی این فیلم توضیحاتی مربوط به دلیل ساخت این فیلم مطرح شده است و بعد از آن اتود و مغز گرافیت با سایز های بسیار ظریف معرفی شده اند.

اتود های با شماره های مختلف از ۰.۳، ۰.۵، ۰.۷ و ۰.۹ را شامل میشوند، که مغز آن ها از نظر سختی و تیرگی نیز درجه بندی دارد یعنی از h2 شروع شده تا B8 البته در ایران تنوع این درجات بسیار کم میباشد.

اتودهای طراحی ظریف بیشتر برای اضافه کردن جزئیات در نقاشی هایپررئال چهره استفاده میشنود، همچون روزنه های پوست، ته ریش و مژه و رگه های چشم.

وسایل طراحی چهره

اتود های متوسط که تقریبا مغز آن ها سایز مغز مداد طراحی میباشند با شماره های ۲ و ۳ میل در بازار موجود هستند، علت استفاده آن ها به جای مداد نوک مغزی آن ها است که معمولا تیز باقی میماند و میتوان در بخش های پلک چشم و خطوط ظریف طراحی چهره از آن استفاده کرد.

علت دیگر دلیل استفاده اتود ۲ و ۳ میل امکان تغییر مغزی آن ها بنابر سایه طراحی و چهره شما می باشد، شما میتوانید برای سایه پردازی هر قسمت مغزی با درجه تیرگی مختلف را استفاده کنید.

قیمت اتود ها بسیار مختلف است و از ۷۰۰۰ تومان تا ۱۵۰۰۰۰ تومان موجود است، گران ترین برند ها لامی آلمان و کرن داش سویس میباشند، از نظر ظاهری فرقی با مدل های دیگر ندارند ولی این برند ها در بین لوازم هنری و طراحی کالاهای لوکس به حساب می آیند.

وسایل طراحی چهره

مغز مداد طراحی معمولا ۲ تا ۳ میل میباشند البته در بعضی برند ها ۴ میل نیز پیدا میشود که معمولا برای مغزی گرافیت با درجه B8 از این ضخامت استفاده میکنند.

بهترین مغز گرافیت مداد را برند های کرن داش و لوموگراف استدلر دارا می باشند که بدلیل کیفیت و درصد کربن بالا بسیار نرم و میزان تیرگی زیادی موقع طراحی چهره به شما می دهند.

البته این کیفیت لازمه پرداخت ۳ تا ۴ برابری قیمت نسبت به سایر برندها می باشد، در حال حاضر این دو برند با قیمت ۹۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش میرسند.

در مورد خرید ست این مداد ها و اینکه چه شماره های را لازم است خریداری کنیم در فیلم دیگری توضیح خواهیم داد.

وسایل طراحی چهره

آخرین اتود از نظر سایز مغز گرافیت اتود های ۵ میل یا اتود اسکیس هستند (لازم به توضیح است برای جستجو اتود به زبان انگلیسی بایستی عبارت mechanical pencil یا همان مداد مکانیکی را تایپ کنید)

این اتود های در بین طراحان چهره زنده و معماران که طراحی اسکیس و سریع انجام میدهند بسیار محبوب است، بدلیل ضخامت زیاد فضای وسیع را به سرعت میتوان با آن هاشور زد و به همین علت برای طراحی چهره مدل زنده واقعا لازم است.

برندهای این اتود در بازار ایران کوهی نور  و کریتاکالر اتریشی رایج هستند، ولی مغزی این اتود ها معمولا کوهی نور در بازار موجود می باشند.

علاوه بر درجه سختی رنگ های مختلفی در بین مغزی گرافیت این اتود ها موجود است که به غیر از رنگ سیاه، رنگ قهوه ای سوخته و سپیا از رنگ های محبوب هستند.

وسایل طراحی چهره

و آخرین سایز مغز مداد طراحی، شمش گرافیت می باشد که بصورت شمش با لایه ای از کاغذ که به دور آن پیچیده شده است استفاده میشود، مورد استفاده آن صرفا برای تیره کردن و سایه پردازی مناطق وسیع پس زمینه چهره و موهای شخص در طراحی اسکیس و مدل زنده است.

بدلیل اینکه کیفیت سایه پردازی در نقاشی هایپررئال چهره نیازمند مغز گرافیت با کیفیت بالا است معمولا از شمش گرافیت استفاده نمیشود.

شمش گرافیت با برندهای مختلف لیرا(برند درجه ۲ آلمان)، فابر کاستل ، کریتاکالر و کرن داش در بازار ایران یافت می شود، البته ممکن است به تعداد محدود وارد کننده ای از برندهای دیگر نیز وارد کرده باشد.

وسایل طراحی چهره

همانطور که مشاهده کردید مغز مداد و اتود فقط آن مدل هایی که قبلا شنیده و یا دیده بودیم نیست و تنوع بسیار بالایی دارند، البته خلاقیت و کیفیت برند های مختلف هر روز بر این تنوع اضافه میکند.

اگر تمایل دارید آموزش و فیلم های جدید را زودتر دریافت کنید ایمیل خود را در قسمت پایین وارد کنید.

آیا شما هم از این سایز های اتود استفاده کرده اید؟ برند و مورد استفاده شما چه بوده است؟

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    با سلام ببخشید فیلم واتر براش و ماژیک براش رو که در بالا فرمودید پیدا نمیکنم چی هست ممنون میشم توضیح بدین

    پاسخ

    فيلم هاى آموزش طراحى چهره تون خيلى جالب وآمورنده هست ومن دوست دارم تامطالب بيشترى از اين سرى روببينم اگر امكانش باشد باسپاس از شما ووقتى كه براى ماميگذاريد موفق وپيروز باشيد

    پاسخ

    فيلم هاى آموزش طراحى چهره تون خيلى جالب وآمورنده هست ومن دوست دارم تامطالب بيشترى از اين سرى روببينم اگر امكانش باشد باسپاس از شما ووقتى كه براى ماميگذاريد موفق وپيروز باشيد

    پاسخ

    سلام خسته نباشید کنته اتودی هم هست؟ تیز کردن نوک کنته خیلی سخته . مدادم رو ذغال رنگ نمیده که با مداد مژه ها رو کارکنیم . به نظرتون وسیله ی بهتری پیدا میشه به جاش

    پاسخ

    سلامت باشید، فکر نمیکنم موجود باشد چون مغز کنته ها از گرافیت ضخیم تر تولید میشود بدلیل شکننده بودن

    پاسخ

    سلام. مطالب اموزشی تون خیلی خوب هستش. میخواستم بپرسم از مداد شمش گرافیت کوه نور میشه برای طراحی پرتره چهره و سایه روشن هاش به جای ذغال استفاده کرد؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ

    من نمیدونم فیلمهارو از کجا دانلود کنم! ممنون نیشم راهنمایی کنید

    پاسخ

    راهنمای سایت مطالعه بفرمایید تا نحوه دانلود آموزش‌های نقاشی را یاد بگیرید

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳