طراحی روشن
Search
Close this search box.
آموزش نقاشی حرفه ای

آموزش نقاشی حرفه ای ؛ از چه سنی، چه مدت و چطور انجام می‌شود ؟

در این مقاله می‌خوانید

آموزش نقاشی حرفه ای هم برای هنرجویان و هم مدرسین موضوع مهمی است، در این فیلم و مطلب آموزشی قصد داریم موارد مرتبط به یادگیری و آموزش طراحی و نقاشی را بازگو کنیم.

در این فیلم جناب طهانی ابتدا شرایط هنرجو در هنگام یادگیری، همچون؛ ۱- علاقه ۲- سن ۳- پیش زمینه و سطح اولیه ۴- هدف را بررسی می‌کنند.

سپس به این سوال پاسخ میدهند که برای آموزش طراحی و نقاشی چند ساعت تمرین نیاز است؟ و نحوه بررسی پیشرفت و تمرین هنرجو چگونه است؟

و در آخر از ۰ تا ۱۰۰ مراحل و پیش نیاز های آموزش نقاشی حرفه ای چهره ، طراحی فیگور، نقاشی طبیعت و… را عنوان می‌کنند.

اگر امکان دانلود فیلم ها را ندارید، میتوانید مقاله زیر که برگرفته از این فیلم ها میباشد را مطالعه کنید.

شرایط هنرجو در آموزش نقاشی حرفه ای:

چهار عامل مهم برای هر هنرجو در آموزش نقاشی از مبتدی تا حرفه ای وجود دارد:

آموزش نقاشی حرفه ای

۱- علاقه :

شاید خیلی کلیشه ای باشد که از علاقه صحبت کنیم ولی مهمترین عامل موفقیت در طراحی و نقاشی، علاقه ثابت و پایدار است.

دائمی و پایدار بودن علاقه خیلی اهمیت دارد، چون علاقه کاذب و زودگذر کمکی در مسیر آموزش طراحی و نقاشی نمیکند.

چگونه بفهمیم به طراحی و نقاشی علاقه پایدار داریم؟

  • در هنگام طراحی و نقاشی متوجه گذر زمان نشویم، اغلب نقاشان این حس را تجربه کرده اند، حس خاصی که با کلمات قابل توضیح دادن نیست، مانند مطالعه یک کتاب مورد علاقه، تماشای یک فیلم دوست داشتنی یا وقت گذراندن با شخصی که دوست داریم.
  • قیمت نداشتن علاقه؛ از خودتان بپرسید در ازای چه مبلغی حاضر هستید علاقه خود به نقاشی را کنار بگذارید؟ اگر مبلغی مشخص کردید، علاقه شما اندازه همان مبلغ است ولی اگر قیمتی نتوانستید مشخص کنید علاقه بسیار پایداری دارید، مانند علاقه به پدر و مادر، همسر و …که قیمتی ندارند.

علاقه به نقاشی به مرور زمان دقیق تر و پخته تر میشود، بعنوان مثال من در کودکی علاقه به نقاشی داشتم و به مرور علاقه ام به طراحی کاریکاتور و کارتون با تکنیک نقاشی دیجیتال واضح تر شد.

آموزش نقاشی حرفه ای

۲- سن:

آموزش نقاشی حرفه ای به سن هنرجو خیلی مرتبط است، ما بر اساس تجربه هنرجو ها را بر اساس سن به چهار دسته تقسیم بندی کرده ایم:

داشتن علاقه و لذت بردن از طراحی و نقاشی در هر چهار دسته مشترک است.

دسته اول، کودکان :

تا سن ۱۱ سال را شامل می‌شوند.

برای آموزش نقاشی کودکان فقط باید روی لذت بردن و تقویت علاقه تمرکز کرد، طراحی را بصورت داستان محور بایستی به کودکان آموخت تا خلاقیتشان بیشتر نمایان شود.

این دسته زمان زیادی برای تمرین دارند و جنبه درآمد از راه طراحی و نقاشی اصلا مهم نیست.

اعتماد به نفس بالا و نترسیدن از اشتباهات در طراحی و نقاشی از دیگر ویژگی های کودکان است، بطوریکه از کودکان بخواهید چهره شما را نقاشی کنند شروع به نقاشی می‌کنند و ترسی از طراحی و اشتباه کردن ندارند.

برای آموزش به کودکان داشتن دانش روانشناسی لازم است و وظیفه مدرس نقاشی کودک تقویت علاقه و خلاقیت کودک به روش غیرمستقیم است تا کودک فقط از نقاشی که انجام میدهد لذت ببرد.

دسته دوم، نوجوانان :

۱۱ تا ۱۹ سال شامل این دسته می‌شوند.

آموزش نقاشی حرفه ای از پایه از دسته دوم تا چهارم یکسان است.

نوجوانان اعتماد به نفس کمتری نسبت به کودکان دارند و از اشتباهات خود در طراحی و نقاشی در مقابل دیگران کمی خجالت میکشند و ممکن است ناامید شوند.

زمان تمرین برای نوجوانان متوسط است، اغلب در این دسته دانش آموز هستند.

جنبه درآمد از راه طراحی و نقاشی برای این دسته مهم نیست ولی سن مناسبی برای پیش زمینه آینده دارند و فقط روی افزایش مهارت خود باید تمرکز کنند.

دسته سوم، جوانان :

۱۹ تا ۳۵ سال را شامل می‌شود.

جوانان معمولا در این بازه به فکر بی استعداد بودن در طراحی و نقاشی میافتند و ممکن است از ادامه مسیر صرف نظر کنند.

اعتماد به نفس جوانان به نسبت کمتر است و اشتباهات خود را بدلیل غرور پنهان می‌کنند.

زمان تمرین کمتری دارند چون اغلب دانشجو یا شاغل هستند.

جنبه درآمد از راه طراحی و نقاشی برای این دسته اهمیت دارد، زیرا باید هزینه تهیه وسایل نقاشی و دوره های آموزشی را تهیه کنند تا بتوانند مسیر آموزش نقاشی را ادامه دهند.

دسته چهارم، افراد بالغ :

۳۵ سال به بالا در این دسته قرار می‌گیرند.

ما با قدمت ترین هنرجویی که در گروه طراحی روشن داریم ۷۰ ساله هستند؛ در این دسته علاقه و لذت بردن از نقاشی، حس آرامشی به این افراد می‌دهد و صرفا برای دل خودشان طراحی و نقاشی می‌کنند.

اعتماد به نفس متوسطی دارند و اشتباهات را بواسطه لذت بردن خیلی با اهمیت نمی‌دانند.

این دسته از انجام تمرین های مداوم و تکراری صرف نظر می‌کنند.

زمان تمرین متوسط دارند و معمولا بدلیل داشتن درآمد جنبی خیلی به فکر کسب درآمد از طراحی و نقاشی نیستند.

 

نحوه آموزش نقاشی حرفه ای برای کودکان کاملا متفاوت است که در این مطلب اشاره نمی‌کنیم ولی برای نوجوانان ، جوانان و افراد بالغ مراحل طبق ترتیبی است که در ادامه بیان خواهیم کرد.

جمع بندی؛ مسیر زندگی هنری بر اساس سن نقاش چگونه است؟

مطلب بالا دسته بندی هنرجو براساس سن را نشان می‌دهد، اما اگر بخواهید از سن پایین نقاشی را حرفه ای کار کنید، نقشه و زمان بندی چگونه است؟ مطلبی که در ادامه بیان می‌کنیم، طبق تحقیق موسسه LOPA روی زندگی نقاشان انجام داده است.

نکته مهم: این ترتیبی که بیان شده است قطعا برای همه صادق نیست، ممکن است هنرجویی در ۳۰ سالگی نقاشی را شروع کند و در ۴۰ سالگی صاحب سبک شود(زندگی هنری ونگوگ مثال نقض بزرگی است) یا موارد دیگر، این تحقیق متوسط زندگی نقاشان است:

  • تا ۱۲ سالگی آموزش مستقیم نبینید، خاطرات و موضوعات مورد علاقه تان را نقاشی کنید، داستان مصور خلق کنید و به اصول بی اعتنا باشید، چهارچوب و تئوری در این سن خلاقیت را از بین می برد.
  • تا ۲۰ سالگی مطالعه کنید، خوب ببینید و حتی اگر نقاشی حرفه ای می‌کنید، به دید تفریح و تجربه به آن نگاه کنید.
  • تا ۲۵ سالگی نگران هیچ چیز نباشید، هر تجربه و تست برای شما یک مزیت است. در بازه ۲۰ تا ۳۰ سالگی هر چه تمرین و اشتباهات بیشتری انجام دهید، نقاش حرفه ای تری خواهید شد. پس سعی نکنید اشتباه نکنید و کمال گرا باشید.
  • تا ۳۰ سالگی دنباله رو باشید، در موضوع مورد علاقتون یک صاحب سبک پیدا کنید و آثارش مطالعه کنید یا در یک استودیو مناسب و کوچک کار کنید، تا این سن مهم است که والد هنری شما چه کسی است، همان شخص صاحب سبک تا این سن نقش مهمی ایجاد میکند.
  • تا ۴۰ سالگی باید برای خودتان کار کنید و مسیر خودتون روشن کنید، شاخه اصلی را پیدا کنید.
  • تا ۵۰ سالگی پخته ترین آثارتون را خلق کنید، این دهه اصلا سعی نکنید وارد حوزه جدیدی شوید، روی مهارت هایی که اکنون مسلط هستید تمرکز کنید. ممکن است با تغییر حوزه کاری موفق شوید ولی ریسک موفق نشدن خیلی زیاد است.
  • تا ۶۰ سالگی اگر کارتان رشد کرده آن را به جوان ها بسپارید و خلاقیت شان را تحت نظر داشته باشید. اگر نقاش مستقل هستید سعی کنید با جوان ها تعامل داشته باشید به نمایشگاه های نقاشان جوان بروید.
  • بعد از ۶۰ سالگی تفریحی نقاشی کنید، در این زمان هم مشاهیر آثار ماندگاری خلق کرده اند اما خودتان را از قید و بندها رها کنید.

آموزش نقاشی حرفه ای

۳- پیش زمینه و سطح هنرجو در آموزش نقاشی حرفه ای:

استعداد نقاشی باور غلطی است که مانع یادگیری بسیاری از هنرجوها شده و می شود.

طبق تجربه ما، هر هنرجو در مهارتی پیش زمینه قوی تری دارد، بعنوان مثال برخی طراحی ذهنی فیگور انسان را خوب انجام می دهند، برخی رنگ ها را سریع تر تشخیص میدهند و…، پیدا کردن این پیش زمینه و تشخیص سطح هنرجو در شروع آموزش نقاشی بسیار اهمیت دارد.

با مشاهده تمرین های هنرجو و انجام تست هایی تشخیص پیش زمینه هنرجو امکان پذیر است.

ما هنرجویی داشتیم که پس از تکمیل اصول طراحی چهره، شروع به فراگیری آموزش نقاشی سیاه قلم چهره و نقاشی مداد رنگی چهره کرد. اما بعد از مدتی مشاهده کردیم ترکیب رنگ ها را در نقاشی مداد رنگی خیلی بهتر انجام میدهد و در مقابل در مشاهده جزئیات در نقاشی سیاه قلم دشوار عمل میکند و او را به سمت تکنیک های رنگی متمایل کردیم و بسیار موفق تر بود.

نکته بسیار مهم این است که بهتر است پیش زمینه با علاقه در یک راستا باشند، بعنوان مثال ممکن است شخصی طراحی ذهنی را خوب انجام دهد ولی علاقه اش به نقاشی بصورت چشمی باشد و این دو زمینه در یک راستا نیستند، من نیز طراحی مینیاتور یا همان نگارگری ایرانی را تا حدی خوب انجام میدادم ولی با علاقه تخصصی ام که کاریکاتور و کارتون با تکنیک نقاشی دیجیتال بود اختلاف داشت و تصمیم گرفتم روی علاقه ام انرژی و وقت بیشتری اختصاص بدهم.

آموزش نقاشی حرفه ای

۴- هدف یا خواسته در آموزش نقاشی و طراحی

در مورد هدف و انگیزه قبلا در مقاله ( ۵ قانون طلایی ایجاد انگیزه یادگیری طراحی و نقاشی ) صحبت کردیم، علاقه و نتیجه آن یعنی هدف، انرژی ما برای پیمودن مسیر آموزش نقاشی حرفه ای هستند، ناامیدی ها، خستگی ها و نظرات اطرافیان همه با علاقه به نقاشی کردن و تجسم رسیدن به هدف نهایی قابل تحمل میشود، به همین علت علاقه پایدار و هدف شفاف و قابل تجسم بسیار اهمیت دارد.

چند وقت پیش یکی از هنرجوهای نوجوان ۱۸ ساله ایمیل زده بود و در مورد هدف خود و مراحل رسیدن به آن از ما نظر خواسته بود، اینکه از سن نوجوانی آینده خود را مجسم میکنند یکی از فاکتورهای موفقیت است و بنظرم آن نوجوان نقاش موفقی خواهد شد که به هدف خود فکر میکند و برای آن تلاش میکند.

در بخش پایانی مراحل و پیش نیاز های رسیدن به هر کدام از شاخه های طراحی و نقاشی را بیان میکنیم، ممکن است یکی از این موضوعات هدف نهایی شما باشد.

چند ساعت تمرین برای آموزش نقاشی حرفه ای لازم است؟

این سوال رایجی بین هنرجوهای مبتدی است، چون اغلب عجله زیادی دارند و میخواهند تخمین بزنند که بعد چه مدت به مهارت مورد نظرشان میرسند.

اما در بین نقاشان حرفه ای و متوسط این سوال بستگی به شخص دارد، چون آن ها بعد مدتی قابلیت یادگیری، میزان ساعتی که میتوانند به تمرین اختصاص دهند و سرعت و پیشرفت خود را مشاهده کرده اند و هدف گیری دقیق تری دارند.

اما بطور حداقلی روزانه ۹۰ دقیقه یا یک روز در میان ۱۲۰ دقیقه تمرین مداوم برای آموزش نقاشی حرفه ای لازم  است و نتیجه اولیه بطور میانگین بعد ۳ – ۴ ماه دیده میشود ولی اگر زمان تمرین از حداقل گفته شده کمتر باشد، نتیجه اولیه نیز دیرتر مشاهده میشود.

و با همین زمان بندی هنرجو بعد یک سال به یک طراح متوسط که قابلیت سفارش گرفتن در شاخه مورد فعالیت خود را دارد تبدیل میشود.

بطور میانگین برای آموزش نقاشی حرفه ای به ۱۰۰۰ ساعت تمرین حداقل نیاز است، حال بستگی دارد ما روزی چند ساعت یا هفته ای چند ساعت به تمرین مداوم اختصاص دهیم.

اگر ما روزی ۱ ساعت تمرین کنیم بجز آخر هفته، هفته ای ۶ ساعت تمرین کرده ایم و اگر در سال یک ماه را نیز حذف کنیم برای موارد خاص، بعد ۱۱ ماه ۲۶۴ ساعت تمرین کرده ایم و حدودا نزدیک به ۴ سال به نقاش حرفه ای تبدیل میشویم.

اما اگر روزی ۲ ساعت تمرین کنیم، این میزان نصف میشود و حدودا بعد ۲ سال به مهارت حرفه ای میرسیم.

توصیه ما این است که زمانی که اختصاص میدهیم برای تمرین نقاشی و طراحی مداوم باشد و به مرور زمان تمرین را افزایش دهیم، یعنی اگر در ابتدا یک ساعت روزی تمرین میکنیم بعد دو ماه به ۹۰ دقیقه و ۱۲۰ دقیقه افزایش دهیم.

آموزش نقاشی حرفه ای

در سال ۲۰۰۸ فکر میکنم فرضیه ای مطرح شد که برای رسیدن به قله استادی هر مهارتی که رقیبی نداشته باشیم به ۱۰۰۰۰ ساعت تمرین نیاز است، که بسیاری از هنرمندان با نمایش میزان پیشرفتشان در مدت کم این فرضیه را رد کردند، یکی از این اشخاص کیم جونگ جی (kim jung gi) هنرمند کره ای است که در زمان کوتاه تری به مهارتی در زمینه طراحی ذهنی بدون استفاده از مداد رسید که مثالی برای تمام هنرمندان شده است.

آموزش نقاشی حرفه ای

پس مهمترین توصیه حفظ تمرین مداوم طراحی و نقاشی است، تا بصورت تدریجی رابطه بین چشم و دست هنرجو تقویت شود، تمرین مداوم باعث میشود تا حافظه عظلانی(muscle memory) تقویت شود، بطور ساده توضیح دهیم؛ انجام برخی کارها که قبلا با زمان و فکر کردن همراه بود بصورت ناخودآگاه انجام داده شود.

نحوه بررسی پیشرفت هنرجو در آموزش طراحی و نقاشی چگونه است؟

معمولا هنرجوهای مبتدی در ابتدای شروع آموزش طراحی، هر روز تمرین های خود را مقایسه میکنند و گاهی که تمرین خوب انجام داده اند خوشحال و پر انرژی می شوند و گاهی که پیشرفت نمی بینند ناامید و بی انگیزه می شوند، این فاصله زمانی برای بررسی میزان پیشرفت اشتباه است.

مقایسه روزانه بدلیل اینکه ممکن است شرایط روحی ما در هر روز متفاوت باشد نموداری با شیب نا مشخص به ما بدهد، این تفاوت شرایط روحی بعد مقایسه تمرین ها تقویت میشود، یعنی در زمانی که حال خوبی نداریم و تمرین خوبی انجام نداده ایم با مشاهده تمرین و مقایسه با روزهای قبل حس خوبی به تمرین روز بعد نداریم.

ولی اگر ما مجموع پیشرفت ها را بعد یک ماه بررسی کنیم شیب نمودار پیشرفت مشخص میشود، علاوه بر اینکه بیشتر تمرین های اولیه برای کنترل بهتر دست هنرجو و آمادگی چشم و تغییر نوع دیدن همچون نقاشان است و نتیجه روی کاغذ اهمیتی ندارد، تمرین هایی مانند تمرین طراحی از مدل بدون مشاهده کاغذ یا طراحی خطی که در دوره طراحی به سبک انیشتین انجام میشود، از این نوع تمرین ها است، در این تمرین ها نتیجه روی کاغذ بسیار خنده دار است ولی تمرین های بسیار قدرتمند برای هماهنگی چشم و دست، افزایش سرعت طراحی، قوی شدن دید طراح و… میباشد.

پس فاصله زمانی یک ماه برای بررسی میزان پیشرفت هنرجو مناسب است.

آموزش نقاشی حرفه ای

مراحل آموزش نقاشی حرفه ای از پایه:

در این بخش مراحل آموزش طراحی و نقاشی را مانند ساختن یک ساختمان از پایه عنوان میکنیم، هر چه پایه یک ساختمان قوی تر باشد، ساختمان بلند تر و مستحکم تر خواهد بود.(مواردی که در ادامه بیان میکنیم هر یک مطالب عمیق و آموزش جداگانه هستند که ما برای شروع این مراحل را فقط، عنوان میکنیم)

آموزش طراحی پایه ۴ بخش اصلی دارد:

آموزش نقاشی حرفه ای

۱- طراحی شکل و فرم:

طراحی اشکال ساده و پیچیده اولین بخش از طراحی پایه است، اشکال ساده شامل اشکال ساده هندسی دو بعدی و سه بعدی میشود که در آموزش مبانی طراحی ۳ اشکال ساده را آموزش دادیم، اشکال هندسی ساده از این نظر دارای اهمیت است که ما بیشتر سوژه های اطرافمان را بایستی ابتدا به این اشکال، ساده سازی کنیم.

اما برخی اشکال هستند که فرم هندسی مشخصی ندارند و در هنگام طراحی ساده سازی آن ها دشوار است، مانند کاغذ مچاله، گل، پارچه و…، برای طراحی این اشکال پیچیده بایستی دید طراح تقویت شود و تمرین های مرتبط برای تقویت دید را در دوره طراحی به سبک انیشتین که طراحی پایه است آموزش داده ایم.

آموزش نقاشی حرفه ای

۲- شناخت و تشخیص انواع لبه:

انواع لبه در طراحی پایه ۴ نوع است که در اینجا برای ساده بودن مطلب به دو نوع آن اشاره میکنیم، لبه نرم و لبه سخت.

لبه نرم؛ قسمتی روی جسم است که سایه به تدریج تغییر میکند یعنی از روشن به تیره یا بالعکس کاملا یکنواخت و تدریجی تغییر کرده است.

لبه سخت؛ مرزی بین دو جسم یا روی جسم یا جسم و پس زمینه که سایه و تن یکباره تغییر کرده است، مانند مرز تخم مرغ و پس زمینه یا مرز دو تخم مرغ، یا لبه پارچه هایی که روی هم قرار گرفته است.

آشنایی با انواع لبه برای هنرجوی مبتدی و استفاده از آن برای سایه پردازی در نقاشی بسیار مهم است.

آموزش نقاشی حرفه ای

۳- تشخیص روشنایی و تیرگی:

اگر در مبحث نقاشی با رنگ بخواهیم توضیح دهیم، روشنایی و تیرگی زیر مجموعه خصوصیات رنگ است ولی ما در این مطلب طراحی پایه را بدون رنگ در نظر گرفته ایم.

معمولا در طراحی نور را با سفید و تیرگی و سایه را با سیاه نشان میدهند، اما سایه های دیگر ما بین این روشنایی و تیرگی را با تن های مختلف باید مشخص کرد، که نمایش دهنده تغییر تدریجی روشنایی به تیرگی است.

ما بطور پیش فرض این نوار سایه در ۱۲ خانه طراحی میکنیم و هنرجو باید این ۱۲ تن را تشخیص دهد و روی کاغذ ایجاد کند.

مهارت تشخیص خاکستری های مختلف در سوژه ها و مدل های طراحی برای یک طراح بسیار اهمیت دارد.

در هر طراحی کنتراست مناسبی بین روشنایی و تیرگی وجود دارد و اگر فقط از تن های میانی این ۱۲ خانه استفاده شود یک طراحی خام و تخت ایجاد میشود.

معمولا هنرجویان مبتدی از تعداد کمی تن برای طراحی های خود استفاده میکنند که با تمرین مشاهده و سایه پردازی باید این تردید و ترس از بین برود و هنرجو با جسارت از تمام تن هایی که مشاهده میکند در طراحی خود استفاده کند.

(در مورد انواع نور، زاویه نور و فاصله نور تا سوژه و همینطور انواع سایه مطالب بسیار عمیق تر و پیچیده تر است و برای طراحی پایه مناسب نیست)

طراحی فیگور در پرسپکتیو سه نقطه ای

۴- پرسپکیتو و عمق نمایی در آموزش طراحی پایه:

محیط پیرامون ما بصورت سه بعدی است، هر جسمی که مشاهده میکنیم در فاصله مشخصی با جسم دیگر قرار دارد، اما کاغذ یک صفحه تخت است و برای نشان دادن نقاشی روی کاغذ مشابه تصویری که چشم ما مشاهده میکند، مفهوم پرسپکتیو یا عمق نمایی مطرح میشود.

برای آشنایی بیشتر در بخش مقالات سایت آموزش پرسکتیو را به‌صورت کامل می‌توانید مشاهده کنید.

آموزش نقاشی حرفه ای

این ۴ مفهوم پایه طراحی ما را برای آموزش نقاشی حرفه ای شکل میدهند، اما دو مفهوم کاربردی و جنبی دیگر نیز وجود دارد، که بستگی به شاخه و موضوعی دارد که هنرجو اتتخاب میکند.

مفاهیم کاربردی در نقاشی:

  • کمپوزیسیون (ترکیب بندی)
  • تئوری رنگ

به این دلیل این دو مفهوم را بصورت جنبی معرفی کردیم که میزان تسلط و اشراف هنرجو برای این دو مفهوم با توجه به هدف یادگیری موضوع نقاشی متفاوت است، بعنوان مثال: هنرجویی که در حال یادگیری آموزش نقاشی چهره سیاه قلم است، به تئوری رنگ و کمپوزیسون ارتباط مستقیمی ندارد ولی هنرجویی که قصد یادگیری آموزش نقاشی حرفه ای طبیعت با آبرنگ را دارد به هر دو این مفاهیم نیاز خواهد داشت.

اما تعریف هر کدام از این مفاهیم (البته خیلی سخت است که این دو مفهوم عمیق را در چند سطر تعریف کنیم):

آموزش نقاشی حرفه ای

کمپوزیسیون :

ترکیب بندی در نقاشی به معنی قرار دادن سوژه در قسمتی از کادر نقاشی و تنظیم باقی عناصر و سوژه ها در کنار آن بطوری که بین همه عناصر وحدت و تعادل باشد و وزن کل نقاشی قرینه باشد و سوژه اصلی نیز نظر بیننده را جلب کند.

اگر ترکیب بندی درست نباشد، عناصر جدا از هم دیده میشوند و سوژه اصلی مشخص نیست و ممکن است از نظر وزن بخشی از کادر نامتناسب دیده شود.

کمپوزیسیون را کودکان بصورت ذاتی خوب درک میکنند و اغلب در نقاشی های خود ترکیب بندی مناسبی دارند ولی به مرور دید ما جزئی نگر میشود و اگر تمرین مناسبی انجام ندهیم، ترکیب بندی های خوبی در نقاشی هایمان ایجاد نخواهیم کرد.

ترکیب بندی بر اساس رنگ و میزان روشنایی و تیرگی نیز تنظیم میشود و فقط بر اساس شکل سوژه های نقاشی نیست.

تئوری رنگ:

مجموعه مفاهیمی است که بر اساس ذات رنگ و تاثیر رنگ بر بیننده، در ترکیب با هم یا در کنار هم تدوین شده است تا به ما در استفاده از تکنیک های رنگی کمک کند، این اصطلاحات و مفاهیم شامل؛ ترکیب بندی رنگ، دایره رنگی، عمق نمایی رنگ، کنتراست های رنگ، خصوصیات رنگ و… میباشد.

همانطور که در قسمت روشنایی و تیرگی از ۴ مفهوم طراحی پایه بیان کردیم، روشنایی و تیرگی در مبحث رنگ جز خصوصیات رنگ برشمرده میشود.

خصوصیات رنگ شامل:

  • روشنایی و تیرگی
  • فام یا ته رنگ
  • خلوص رنگ

آموزش نقاشی حرفه ای

روشنایی و تیرگی رنگ:

روشنایی و تیرگی در رنگ ها با مفهوم اصلی تفاوتی ندارد ولی ما باید بصورت چشمی رنگ ها را از این نظر با هم مقایسه کنیم، بعنوان مثال بین رنگ ها رنگ زرد روشن ترین رنگ است.

فام رنگ:

ریشه اصلی رنگ یا ته رنگی که دارد را فام رنگ میگویند البته فام اصلی رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های دیگر ساخته نشده اند مانند سه رنگ زرد و قرمز و آبی و رنگ های دیگر در دسته بعدی فام قرار میگیرند.

خلوص رنگ:

درجه واقعی یک رنگ بالاترین خلوص رنگ را دارد و اگر با رنگ سفید یا سیاه ترکیب شود از خلوص آن کاسته میشود.

 

این مطالب بطور خلاصه بخشی از تئوری رنگ جلسات سوم و چهارم دوره نقاشی مداد رنگی ۱ است که در فیلم و مطلب استفاده شد.

آموزش نقاشی حرفه ای

بعد از طراحی پایه وارد موضوعات آموزش طراحی حرفه ای میشویم.

موضوعات و شاخه های آموزش طراحی حرفه ای:

۱- آموزش طراحی حرفه ای چهره

۲- آموزش طراحی فیگور و آناتومی

۳- آموزش طراحی داستان محور

۵- آموزش نقاشی حرفه ای طبیعت

۶- آموزش گرافیک

هنرجو بعد از طراحی پایه باید یک یا چند موضوع از آموزش طراحی حرفه ای را بر اساس علاقه اش انتخاب کند.

بعد از مرحله انتخاب موضوع طراحی وگذراندن این دوره وارد مرحله آموزش نقاشی حرفه ای میشود.

تفاوت تخصصی طراحی و نقاشی در چیست؟

قبل از ادامه بررسی مراحل یادگیری نقاشی حرفه ای این موضوع را توضیح دهیم؛ در آکادمی های کلاسیک بین آموزش طراحی و نقاشی تفاوت قائل میشوند، در این آکادمی ها ابتدا آموزش طراحی مطرح میشود و سپس آموزش نقاشی شروع میشود، البته هر آکادمی تفاوت بین این دو را از دید خود مطرح میکند. برخی تکنیک وسایل خشک مانند؛ مداد، خودکار، زغال را طراحی مینامند و استفاده از متریال های رنگ و قلم مو را شاخه نقاشی عنوان میکنند.

آموزش نقاشی حرفه ای

ولی ما در اینجا هر جا آموزش طراحی عنوان کردیم منظورمان اصول کلی، پایه و دانش موضوع مورد بحث است و هر جا آموزش نقاشی عنوان کردیم استفاده از تکنیک، جزئیات و استفاده از متریال های مختلف است.

انواع تکنیک های رایج و مهم در نقاشی:

تکنیک های نقاشی بسیار وسیع هستند، تکنیک های بومی، تکنیک های خلاقانه و خود ساخته و یا تکنیک های که از ترکیب چند تکنیک ایجاد شده است و دو دسته اصلی مدیا خشک و خیس تقسیم بندی می‌شود؛

ما اینجا پرکاربردترین تکنیک ها را بیان میکنیم که در برنامه آموزشی گروه طراحی روشن نیز قرار دارد.

انواع تکنیک در آموزش نقاشی حرفه ای

مدیا خشک:

  • نقاشی سیاه قلم
  • نقاشی مداد رنگی
  • نقاشی پاستل

مدیا خیس:

موارد دیگیر جز مدیا‌های جدید و میکس مدیا به حساب می‌آیند:

  • نقاشی دیجیتال (digital painting)

تکنیک های دیگری مانند؛ نقاشی مومی، نوماتو، کلاژ، ایربراش و… جز تکنیک های خاص تر هستند.

موضوعات آموزش نقاشی حرفه ای:

بعد از اینکه هنرجو یک یا چند موضوع را انتخاب کرد به همراه انتخاب تکنیک وارد مرحله تخصصی تر آموزش میشود، چون شاخه و زیر مجموعه هر کدام از موضوعات زیاد است ما جداگانه و موارد مهم تر را فهرست میکنیم.

آموزش نقاشی حرفه ای

۱- آموزش طراحی حرفه ای چهره

  • آموزش نقاشی حرفه ای چهره
  •      آموزش نقاشی حرفه ای سیاه قلم چهره
  •      آموزش نقاشی حرفه ای مداد رنگی چهره
  •      آموزش نقاشی حرفه ای آبرنگ
  •      آموزش حرفه ای چهره با پاستل
  •      آموزش نقاشی حرفه ای رنگ روغن چهره
  •      آموزش نقاشی دیجیتال چهره
  • آموزش کاریکاتور

* برای تمام موضوعات تخصصی که در ادامه بیان میکنیم، تمام تکنیک ها مانند نقاشی چهره قابل استفاده است و ما برای طولانی و خسته کننده نشدن مطلب از نوشتن جزئی تکنیک ها مانند بالا صرف نظر میکنیم.

آموزش کاریکاتور نیز با تمام تکنیک ها قابل اجرا است، البته تکنیک های رایج و مورد استفاده بیشتر؛ آب مرکب، مارکر، مداد رنگی و نقاشی دیجیتال است.

۲- آموزش طراحی فیگور:

  • آموزش طراحی فیگور و آناتومی انسان
  • آموزش طراحی فیگور و آناتومی حیوانات
  •           طراحی کاراکتر
  •           مجسمه سازی (دیجیتال یا واقعی)
  • آموزش طراحی پارچه و لباس
  •           طراحی فشن

۳- آموزش طراحی داستان محور

  • طراحی استوری برد
  • کمیک استریپ
  • تصویر سازی کتاب

۴- آموزش نقاشی حرفه ای طبیعت

  • آموزش نقاشی در طبیعت
  • آموزش نقاشی پس زمینه
  •           پس زمینه کمیک استریپ
  •            پس زمینه استوری برد
  •           پس زمینه انیمیشن و جلوه های ویژه

۵- آموزش گرافیک

این شاخه کمتر به مهارت طراحی دستی نیاز دارد و بیشتر نیازمند خلاقیت و ایده است و کمبود مهارت دستی با تسلط به نرم افزار های گرافیکی مانند؛ فتوشاپ، کرل، پینتر، ایلوستریتور و… جبران میشود و لازم تر است.

  • طراحی لوگو و برندینگ
  • طراحی بسته بندی
  • طراحی تبلیغاتی
  • طراحی تابلو و بیلبورد
  • طراحی نشریه تبلیغاتی
  • طراح رابط کاربری (ظاهر سایت، اپلیکیشن، نرم افزار و…)
  • طراحی مالتی مدیا

موضوعات و شاخه هایی که در بالا بیان کردیم بنا به شاخه هنرجو ممکن است از چند شاخه استفاده شود، به عنوان مثال؛ برای شخصی که میخواهد طراحی کاراکتر را فرا بگیرد، بعد از طراحی پایه، باید دوره طراحی فیگور انسان و حیوانات و کمی طراحی چهره را آموزش ببیند و اگر بخواهد با تکنیک مانند نقاشی دیجیتال کاراکتر خود را انجام دهد، نیاز به تئوری رنگ نیز دارد.

یا برای شخصی که در زمینه میکاپ قصد فعالیت دارد، بعد از مبانی طراحی و طراحی پایه، تئوری رنگ و تناسبات چهره دارای کاربرد است.

اما میزان فراگیری هر کدام از موضوعات بنا به نیاز هنرجو متفاوت است.

آموزش طراحی ذهنی و مفهومی:

این موضوع را جز شاخه های آموزش طراحی حرفه ای قرار ندادیم به این علت که، از نظر ما این موضوع نیازمند داشتن دانش در اغلب شاخه های طراحی است، یعنی طراحی که به طور ذهنی فعالیت میکند بایستی با مشاهده، موضوعات را به حافظه تصویر خود بسپارد و سپس در ذهن پردازش کند و به طراحی چهره، فیگور و آناتومی، طبیعت و… تا حدی اشراف داشته باشد تا طرح خود را در ذهن خلق کند و روی کاغذ آن را منتشر کند.

تمرین هایی برای تقویت طراحی ذهنی وجود دارد، شاخه کاریکاتور و کارتون نیز به این مهارت کمک میکند.

آموزش نقاشی حرفه ای

انواع سبک رایج در آموزش نقاشی حرفه ای:

سبک ها حاصل جنبش های هنری در دوران مختلف تاریخ هستند که بین هنرمندان اون دوره رواج داشته است و سبک و استایل آن هنرمندان شده است، در زیر ما لیستی از سبک های رایج را قرار میدهیم و جداگانه هر کدام را در مقاله ای توضیح خواهیم داد:

  • سبک رئالیسم
  • سبک سورئالیسم
  • سبک اکسپرسیونیسم
  • سبک امپرسیونیسم
  • سبک آرت بروت یا هنر خام
  • سبک پوینتیلیسم
  • سبک مدرنیسم
  • سبک آبستره
  • سبک کوبیسم
  • سبک آوانگارد
  • سبک پست مدرنیسم
  • سبک هارد اج
  • سبک کانستراکتیویسم
  • سبک گرافیتی
  • سبک مینیاتور

سبکی که ما در سایت طراحی روشن روی آن تمرکز داریم رئالیسم و هایپررئال میباشد.

سخن آخر و نتیجه گیری:

این مطلب و مقاله مانند فهرست یک کتاب بزرگ برای آموزش نقاشی حرفه ای است، مانند فهرست یک کتاب مرجع که هنرجو بر حسب نیاز و علاقه اش موضوع مورد نظر را انتخاب میکند و اصلا نیاز نیست کل کتاب را فرا بگیرد، ولی باید طبق فصل های گفته شده پیش برود تا بهترین نتیجه را بگیرد.

نکته بسیار مهم:

شاید بهتر بود اسمی از سبک های نقاشی در این مطلب قرار نمیدادیم، چون سبک ها زمانی معنی پیدا میکند که هنرجو تمام مراحل طراحی پایه، طراحی حرفه ای، نقاشی حرفه ای را بگذراند و کامل مسلط شود سپس سراغ سبک یا استایل شخصی خود برود و چهارچوب ها را بشکند.

پس تا زمانی که به سطح مورد نظر هنرجو نرسیده است، او را با سبک گمراه نکنید، سبک پایه برای شروع رئالیسم است.

و نکته دیگر اینکه چرا سایت طراحی روشن روی طراحی چهره مانور بیشتری داده است؟ طبق توصیه جناب طهانی وقتی ذهنیت سخت بودن طراحی چهره از بین برود هنرجو هر سوژه دیگری را نیز میتواند با اعتماد بنفس طراحی کند، به همین دلیل در دوره طراحی چهره تمام مفاهیم طراحی مرتبط با چهره گفته میشود.

ممنون از اینکه این مطلب را مطالعه کردید، اگر شاخه و موضوع مورد نظرتان در فهرست بالا موجود نبود و مسیر آموزش نقاشی حرفه ای خود را نمیدانید، در قسمت نظرات موضوع مورد نظر را مطرح نمایید تا به کمک سایر دوستان در حد دانش خود راهنمایی کنیم.

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    سلام به گروه محترم طراحی روشن:
    صمیمانه سپاسگزارم از محبت سخاوتمندانه شما،از خداوند بزرگ آرزوی بی نیازی و سربلندی برای شما بزرگواران دارم⁦❤️⁩

    پاسخ

    سلام میشه شرایط ثبت نام رو در دوره هاتون بگین و اینکه حضوری یا غیر حضوری برای ۱۳ ساله

    پاسخ

    خیلی عالی و جامع بود ممنونم

    پاسخ

    عاااااالي بود،يك مطلبو فيلم طولاني نميتونست من اينطوو جذب كن من همه اموزشاتون گرفتم و واقعا خسته مباشيد ميكم

    پاسخ

    عرض سلام و خسته نباشید خدمت استادان عزیز و پشتیبانان گرامی.به عنوان هنرجوی یکی از دوره هاتون تموم صحبت هایی که شد رو قبول دارم و اتفاقا انگار به همچین فیلمی که توش صحبت بشه در این باره و یا مقاله ای به این صورت نیاز داشتم.
    مثل تموم انسان ها طراح ها هم گاهی در شرایط روحی بدی قرار میگیرند و نسبت به طراحی هاشون ناامید میشوند.اما روز های بعدش انگار طراحی ها به حالت سابق برمیگردند و دوباره امید و خوشبینی به طراح بر میگرده.
    مطلب دیگه ای که عرض میکنم خدمتتون اینکه ۱۶ سالمه و روزی بالغ بر چهار ساعت تمرین دارمولی خب بقول خودتون نمیشه به تعداد روزهایی که شروع کردیم پیشرفت رو ببینیم.
    نوع نگاه دید هنرجو هم خیلی بستگی به پیشرفتش داره
    با آرزوی موفیقیت برای تمام هنرجویان سایت
    و همچنین آرزوی بهترینها برای دست اندرکاران طراحی روشن
    با احترام‍♂️

    پاسخ

    سلام استاد بسیار مفید بود مطالب من خیلی دوست دارم که به صورت ذهنی یه چیزی بکشم طراحی از روی عکسم خوبه ولی حتی یه پرنده ذهنی نمیتونم بکشم واینکه خیلی علاقه دارم که از خودم اثاری خلق کنم که مفهومی باشه ولی فک میکنم استعدادشو ندارم ،ایا میشه بهش برسم یا این سبک خودش اموزش جدایی داره واینکه سبک رنگ روغن هایپر رئال و اموزش میدین به صورت مجازی ،چون بیشترین علاقم تو رنگ روغنه وهمچنین خلق اثار از خودم
    طراحی فیگور ،طراحی ذهنی ،و نقاشی هایپر رئال رنگ روغن خواهش میکنم منو به ارزوهام و هدفام برسونید ☺ممنون استاد

    پاسخ

    سلام ممنون از نظرتون
    براي طراحي ذهني شما نيمي از وقتتون را روي مشاهده مدل هاي اطراف و طراحي سريع بكنيد
    طراحي فيگور در برنامه نيمه سال است

    پاسخ

    راستی استاد رنگ امیزی موی روشن قرار بوده به صورت اپدیت تو سایت قرار بدید لطفا بزارید که نیاز دارم ممنون

    پاسخ

    سلام استاد ان شاءالله همیشه در پناه علی بن موسی الرضا علیه السلام باشید در بین تمام آموزش ها و سایت ها فقط آموزش شما از جذابیت خاصی برخوردار است
    اسم طراحی روشن خیلی برازندستد چرا که هیچ مطلب گنگ و نا مفهومی نیست برخلاف خیلی آموزش ها که یک مشت فقط اصطلاح هست

    پاسخ

    سلام ممنون از لطفتون،سعی میکنیم همانطور که شما فرمودین باشیم

    پاسخ

    خیلی کامل و جامع توضیح دادید. ممنون

    پاسخ

    سلام استاد با عرض سلام و خسته نباشید استاد طهانی من همون نوجوون 15 سالم که پبام دادم ودرباره انگیزم بهتون ایمیل دادم
    استاد نقاشی شب پرستاره اثر وینسنت ون گوگ که در بخش اخر قرار دادید مرا متحیر کرد دیوانه کرد خیلی زیبا بود حالم رو خوب کرد .این نقاشی به چه سبکی کشیده شده؟خیلیییی زیباست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ممنون وباتشکر

    پاسخ

    سلام بله شما هم در تلگرام پاسخ داده شده بود،موفق باشید
    سبک پست امپرسیونیسم است

    پاسخ

    سلام وعرض ادب وخسته نباشید
    ممنونم بابت این همه تلاش و پشتیبانی به هنرجو ها دستت مریزاد یا حق

    پاسخ

    سلام .. منون از سایت خوبتون .. مطالبتون واقعا عالیه ..ببخشین من علاقه زیادی به طراحی طبیعت دارم ولی توی اون بخش طراحی طبیعت اون چیزهایی که نوشتین رو اصلا نمیدونم چیه … مثلا همون نقاشی پس زمینه کمیک استریپ یا استوری برد یا انیمیشن و جلوه های ویژه … میشه یه توضیحی بهم بدین در مورد این موارد و اینکه چطور میتونم یاد بگیرمشون .. ؟؟ ممنونم

    پاسخ

    سلام .. ممنون از سایت خوبتون .. مطالبتون واقعا عالیه ..ببخشین من علاقه زیادی به طراحی طبیعت دارم ولی توی اون بخش طراحی طبیعت اون چیزهایی که نوشتین رو اصلا نمیدونم چیه … مثلا همون نقاشی پس زمینه کمیک استریپ یا استوری برد یا انیمیشن و جلوه های ویژه … میشه یه توضیحی بهم بدین در مورد این موارد و اینکه چطور میتونم یاد بگیرمشون .. ؟؟ ممنونم

    پاسخ

    سلام
    کمیک استریپ به داستان های مصور گفته میشه، در این نوع داستان ها پس زمینه داستان ها را معمولا طراح طبیعت نقاشی میکند، استوری برد هم فیلم نامه مصور فیلم یا انیمیشن است، که در اون هم پس زمینه فیلم و انیمیشن توسط نقاش طبیعت اجرا میشود
    هر کدام را جدا بعد توضیح خواهیم داد ولی برای شروع باید اول پله های قبل را فراگرفت

    پاسخ

    ممنونم .. طبیعت باید نقاشی کار بشه یعنی با رنگ روغن و مدادرنگی و … یا با سیاه قلم طبیعت کار بشه ؟

    پاسخ

    مطلب توصیه میکنم مجدد مطالعه کنین، اینها تکنیک هست که بیان کردین

    پاسخ

    نقاشی دیجیتال که ازش اسم بردین با استفاده از نرم افزار هست ؟

    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید به همه اساتید گروه طراحی روشن
    مثل همه ی مطالبتون این مطلب هم بسیار مفید بود و پازل ذهن من رو مرتب کرد. واقعااا ازتون ممنونم من نقاشی چهره تکنیک سیاه قلم انجام میدم و در انجام این تکنیک موفق هستم و سفارش هایزیادی میگیرم. اما چیزی که آزارم میده ضعفم توی طراحی ذهنی و چشمی چهره است چون طرح اولیه کارهام رو با استفاده از روش جدول بندی میکشم. و این هرگز منو راضی نمیکنه آرزو و هدفم اینه که بتونم طراحی ذهنی و چشمی چهره و فیگور رو یاد بگیرم و در نهایت در سبک سورئال فعالیت کنم. امیدوارم موفق بشم با آموزش ها و مطالب خوب شما و تلاش خودم.

    پاسخ

    آدرس اینستاتون چیه میشه بگین دنبالتون کنم

    پاسخ

    لینک شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و همچنین کانال‌ها پایین سایت قرار دارد

    پاسخ

    درود استاد طهانی عزیز
    هیچ کلمه یا جمله ای را نمی توانم در وصف جنابعالی بکار ببرم جز اینکه بگویم :

    آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری

    هزار ماشاالله به این همه قدرت کلام و سخن و سطح علم و دانش و مهارت

    بنده جنابعالی را از مفاخر ایران زمین می دانم و با تمام تحقیقات و پژوهش هائی که از حضرتعالی دیده ام آن شخصیت محترم را هنرمندی منحصربفرد میدانم
    واقعا استادی بزرگ هستید
    بنده از صفر شروع کرده ام و در مدت زمان کوتاهی کار با ارشادات موثر حضرتعالی به مواردی خوب دست یافته ام

    نمونه کار اخیرم که با راهنمایی های حضرتعالی کار کرده ام

    پاسخ

    سلام جناب جعفری، شما همیشه لطف زیادی به گروه ما داشتید، امیدواریم همچنان سرشار از هنر و سلامتی و شادی باشید
    کارتون خیلی عالی شده، جسارت و سبکتون و ارادتون همیشه خوشحال کننده بوده

    پاسخ

    سلام . من نقاشی بلد نیستم.ولی خیلی دوست دارم یاد بگیرم .قبلا از روی نقاشی های چشم و ابرو نقاشی کشیدم و خیلی خوب بود تقریبا همون کار از اب دراومده.ولی از ذهنی نمیتونم نقاشی بکشم.میخواستم ببینم اگه فیلم های اموزش نقاشی و بخرم تو خونه و بدون رفتن به کلاس میتونم مهارت کافی کسب کنم و نقاشی با مداد رنگی یا رنگ روغن و سیاه قلم و یاد بگیرم؟

    پاسخ

    سلام بله شما باید اول طراحی پایه را فرا بگیرید و سپس برای تکنیک های دیگر تصمیم بگیرید

    پاسخ

    سلام.استاد ممنون بابت مطالب جامع وکاملتون.منم دوره طراحی پایه رو تهیه کردم.خیلی دوق دارم که زودتر شروع بشه وتمرینات بیشتری انجام بدم ویاد بگیرم.انشاالله بتونم تمام تکنیکها رو بعد از طراحی پایه وچهره تهیه کنم وتو این مسیر پیشرفت داشته باشم.ممنون از شما وگروه طراحی روشن.

    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی . من با نرم افزار زیبراش طراحی کاراکتر ( مجسمه سازی دیجیتال ) انجام میدم ولی در درک فرم و مفاهیم ابتدایی طراحی بخصوص بخصوص بخصوص زمانی که باید شبیه سازی انجام بدم و فیگور یا چهره واقعی رو حجاری کنم به مشکل بر میخورم . آیا این دوره میتونه کمکم کنه که به درک بهتری از حجم و فهم طراحی برسم ؟ ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ

    سلام.
    مقاله خیلی زیبا و پرمغز بود و کمک خوبی به من کرد . من استعداد ندارم ولی علاقه شدید به طراحی دارم. مقاله ها شما کمک شایانی به من کرده است .این یکسال شما دنبال میکنم. چیزهای خوبی یاد گرفتم

    پاسخ

    سلام ممنون از مطلب مفیدی که قرار دادید بسیار کاربردی و واضح و مفید بود .
    من تصمیم دارم طراحی رو شروع کنم و خییلی هم علاقه دارم قبلا هم روی منظره کارکردم ولی احساس میکنم هرچی یادگرفتم رو فراموش کردم .
    تصمیم دارم از چهره شروع کنم(دوره اموزش ۰ تا ۱۰۰ چهره ) ولی سوالی که برام پیش اومده شما عنوان کردید که باید از طراحی پایه یعنی رسم خطوط و شناخت انواع لبه شروع کرد و تمرین کرد
    یعنی من اول باید تمرین کنم این مراحل رو بعد بسته ی شمارو تهیه کنم یا داخل بسته آموزشی این مراحل قرار داره ؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید .

    پاسخ

    سلام بله توضیح دادیم طراحی پایه لازم است، پیش نیاز چهره است

    پاسخ

    درود و مهر جناب طهانی. وقتتون بخیر و شادی
    در این دوره آموزش طراحی پایه؛ شما نور و سایه رو هم توضیح دادین؟

    پاسخ

    با سلام من ۱۶ ساله هستم. میخوام طراحی رو شروع کنم و هرچه سریعتر به درآمد برسم چون به درآمدش نیاز دارم . تو این زمینه استعداد دارم و علاقه هم دارم و ذاتا سخت کوش هستم میتونم زود یاد بگیرم.
    بنظرتون سنم مناسبه؟
    و در چه مدت زمانی میتونم به درآمد برسم؟

    در ضمن دبیرستانی هستم و درسم برام خیلی اهمیت داره باعث نمیشه که به درسم لطمه وارد بشه؟

    پاسخ

    سلام با دید درآمد خیلی مناسب نیست وارد آموزش نقاشی و طراحی بشید، فعالیت‌های دیگری خیلی مناسب‌تر هستن برای رسیدن سریع به درآمد ولی برای درآمد نقاشی باید به درآمد مستقیم فکر نکرد

    پاسخ

    خیلی به کارم امد من میخواهم نقاشی رو شروع کنم و ۱۴ سالم علاقه خاصی به نقاشی دارم اما نمیتوانم بدم به کلاس نقاشی آیا آنلاین هم میشه نقاشی یاد گرفت اگه میشه چه چیز های لازم است این سوال های من است

    پاسخ

    بله آنلاین هم می توان یاد گرفت، وسایل توضیح کلی دارد که در سایت مطلب زیاد قرار دادیم

    پاسخ

    سلام
    من میخوام توی زمان کمتری مهارت پیدابکنم…
    باید چقدر تمرین کنم؟

    پاسخ

    سلام من میخوام طراح بشم اما نمیدونم از کجا شروع کنم و چی بخرم. نمیدونم بسته صفر تا صد طراحی چهره رو بگیرم یا هایپررئال. ۱۴ سالمه و مبتدی هستم

    پاسخ

    درود بزرگوار
    بنده شاغلم منتها هنرجوی موسیقی هم هستم یعنی دوتاساز تمرین دارم درروز شاید بتونم روزی اگه وقت ازاد داشته باشم نهایتا دوساعت چقدر زمان میبره نهایتا به سطح حرفه ای رسید

    پاسخ

    سلام،باید بر اساس میزان علاقه و سرعت یادگیریتون در نظر گرفت

    پاسخ

    عذر میخام . من میخام اموزش نقاشی ببینم . نه طراحی. نقاشی ک بتونم ب نوجوانان اموزش بدم. خودم ۳۰ سالمه. منتهی اموزشگاهی رو پیدا نمیکنم. همشون طراحی کارمیکنن. من دقیقا میخام نقاشی بهم یاد بدن. درخت خونه اونواع ماهی و گل و….

    شما میتونید راهنماییم کنید؟ممنون میشم

    پاسخ

    سلام خانم محمدی، چیزی که مدنظر شما است، طراحی است، نقاشی وارد تکنیک می‌شود.شما باید مهارت طراحی چشمی را تقویت کنید سپس روی موضوعاتی که گفتید مطالعه کنید یعنی درخت های مختلف، انواع ماهی و…، برای طراحی چشمی و پایه دوره طراحی پایه انیشتین توصیه می‌کنم.

    پاسخ

    خیلی خوب بود ، تونستم راهی که میخواستم رو پیدا کنم و تصمیم بگیرم که چجوری طراحی رو شروع کنم ، خیلی سایت خوبی هستین

    پاسخ

    چقدر عالی امیدوارم همینطور موفق تو راهتون پیش برید

    پاسخ

    سلام وقت بخیر من میخوام وارد حوزه نقاشی دیجیتال شوم به صورت تجربی نقاشی من خوبراست اما اصولی نیست به من توصیه شده اول نقاش حرفه ای باشم اما نمیدونم چطوری و از کجا شروع کنم فرصت تحصیلات دانشگاهی هم ندارم. توصیه شما چیست؟

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون خانم فائزه، دیجیتال پینتینگ یک تکنیک است، و باید ببینید هدفتون چیه، مثلا میخواهید طراحی کاراکتر کار کنید نقاشی پرتره (نقاشی چهره) دیجیتال یا کاریکاتور چهره، یا… با توجه به هر کدام از این موارد پیش نیاز لازم میشود، برای همه موارد طراحی پایه لازم است، اما مهارت لازم بعدی بستگی به هدفتون دارد، اگر هدفی ندارید؛ طراحی پایه سپس تکنیک نقاشی دیجیتال مراحل شما می‌شود

    پاسخ

    سلام وقت بخیر ممنون از آموزشهای خوبتون ببخشید شما آموزش حضوری هم دارید برا چهره

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون خانم فاطمه، خیر با توجه به شرایط فعلی تمام کلاس‌های طراحی و کارگاه های حضوری را تعطیل کردیم و فقط آموزش غیرحضوری نقاشی و طراحی داریم

    پاسخ

    سلام استاد ، مطالبی که زحمت کشیدید بسیار عالی و جالب بود. سپاسگزارم

    پاسخ

    سلام: ما چطور میتونیم از نزدیک از اساتید مجربی مثل شما مشاوره بگیریم

    پاسخ

    سلام فعلا با توجه به شرایط کرونا دفتر تعطیل است و مراجعه حضوری نداریم متاسفانه

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر .
    میشه بگید برای طراحی مدل مخصوص پرینت ۳ بعدی چه پیش نیاز هایی لازمه و اصولا چه چیزهایی باید فرا بگیریم؟
    با تشکر .

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، درک سه بعدی محیط که به پرسپکتیو و حجم نیاز دارد و در دوره طراحی پایه انیشتین پایه تقویت می‌شود، سایر موارد مربوط به موضوعی است که قرار است طراحی کنید، مدل سه بعدی چهره یا کاراکتر و…

    پاسخ

    باسلام استاد عزیز من خیلی علاقمندنقاشی هستم مخصوصا ترسیم طبیعت ولی بعداز سی سال خدمت درمعلمی وبعدازبازنشستگی ٬آیا دیرنیست؟می تونم موفق بشم؟

    پاسخ

    سلام، اگر هدفتون یادگیری طراحی و لذت نقاشی است، خیر دیر نیست، حوصله تمرین کردن داشته باشید بین یک تا دو سال پیشرفت خواهید داشت

    پاسخ

    سلام ممنون از توضیحات خیلی خوبتون و خسته نباشید
    من یک سوالی داشتم،برای انجام تکنیک های مختلف نقاشی مرحله بندی وجود داره؟
    یعنی مثلاً اول باید آموزش سیاه قلم رو دید بعد آموزش مدادرنگی و فرض مثال بعد هم آموزش آبرنگ رو؟ یا اگر یک آموزش پایه باشه میشه سراغ هر کدوم رفت؟
    ممنونم

    پاسخ

    سلام نه لزوما، ولی معمولا توصیه می‌شود متریال و مدیوم‌های خشک مانند طراحی مداد، سیاه قلم، مداد رنگی و…، قبل مدیوم‌های خیس مانند آبرنگ، رنگ روغن و… کار شود و می‌توان تکنیک‌های تک رنگ را قبل تکنیک‌های نقاشی رنگی تجربه کرد.

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من به کشیدن انیمه و نقاشی فانتزی علاقه دارم
    بطور خودآموز مواردی رو یادگرفتم و تقریبا هر روز تمرین میکنم اما میخوام به صورت حرفه ای نقاشی کنم
    اما فکر می‌کنم تو ایران بازار کاری نداشته باشه
    درسته؟
    شما چه پیشنهادی دارید؟

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، خب در ایران و حتی خارج از ایران شغلی با این عنوان وجود ندارد و باید از این تکنیک و موضوع نقاشی در شاخه‌ای استفاده کنید

    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    ببخشید من از بچگی علاقه بسیار شدیدی به نقاشی داشتم و آلان ۱۴ سال دارم و کلاس نهم و مدرسه سطح بالا هستم
    استعداد زیادی دارم تنها مشکل ام اینه که ممکنه به درس هام لطمه بزنه میتونید راهنماییم کنید

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، برنامه‌ریزی به خودتون برمیگرده، اهداف و اولویت‌هاتون مشخص کنید

    پاسخ

    واقعا خدا خیرتون بده، خیلی وقت بود دنبال همچین توضیح جامعی بودم. واقعا مرسی

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳