طراحی روشن
Search
Close this search box.
آموزش طراحی سنگ ساده

طراحی سنگ با مداد در 4 مرحله ساده بصورت طراحی ذهنی

در این مقاله می‌خوانید

طراحی سنگ با مداد که امروز قصد آموزش داریم در ۴ مرحله ساده انجام می‌شود و بعد از یادگیری این ۴ مرحله در کمتر از ۵ دقیقه می‌توانید طراحی ذهنی سنگ را انجام دهید.

اگر فکر می‌کنید طراحی سنگ، آموزش طراحی مبتدی است و چه نیازی است که آموزش نقاشی سنگ ساده یا طراحی صخره را یاد بگیریم؟ بیایید فرض کنید نقاشی منظره (landscape) یا طراحی کوه و جنگل در برنامه پروژه یا کاری شما باشد، اگر نتوانید جنسیت سازی کنید و بافت سنگ و صخره را نشان دهید با مشکل مواجه می‌شوید.

یا حتی در طراحی کاراکتر، کمیک و انیمیشن، طراحی شخصیت سنگی یا پس زمینه ای متشکل از کوه و صخره نباید شما را بترساند.

از نظر ما بعد از آموزش طراحی پایه که نحوه درست دیدن و مهارت طراحی اولیه را هنرجو آموزش می‌بیند باید مطالعه فضا و بافت های مختلف در برنامه او باشد و این شیوه آموزش کامل طراحی است.

در هر صورت این آموزش طراحی برای مبتدیان و افراد علاقمند به طراحی منظره کاربرد دارد.

این آموزش بخشی از جلسه پانزدهم دوره طراحی پایه به سبک انیشتین است که اگر هنرجوی این دوره هستید، نیاز به وقت گذاشتن در این صفحه ندارید و روی تمرین وقت بگذارید تا شنبه استاد شاکی نشوند؛-)

اگر امکان تماشا و دانلود فیلم را ندارید، در مقاله زیر ۴ مرحله و نکته طراحی سنگ بصورت ذهنی را بیان کردیم که کمتر از ۳-۴ دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

۴ مرحله اصلی طراحی سنگ 

این چهار مرحله هم برای طراحی چشمی کاربرد دارند و هم طراحی ذهنی سنگ و صخره و عبارتند از :

ساده سازی شکل و فرم سنگ

چه طراحی سنگ و صخره چه هر مدل دیگری مرحله اولیه ساده سازی شکل و فرم است، در مقاله طراحی پایه یا طراحی مبتدی هم گفتیم طراحی پایه ۹ بخش دارد، شکل و فرم جز این بخش ها هستند.

منظور از ساده سازی شکل و فرم در طراحی سنگ این است که سنگ یا صخره ای که می‌خواهید طراحی کنید، به کدام یک از حجم های هندسی مکعب، استوانه، کره، هرم و… یا ترکیب حجم ها می‌توانید ساده سازی کنید.

سپس حجم یا ترکیب حجم ها را رسم می‌کنید مانند شکل زیر:

stone-drawing1.jpg

شکستن فرم و ایجاد بافت اولیه سنگ یا صخره

بعد از طراحی فرم ساده سازی شدن سنگ، با توجه به اینکه در طبیعت این حجم ها فرم صاف و منظمی ندارند، روی لبه و اضلاع حجم ها شکستگی ایجاد می‌کنیم.

دقت بکنید این شکستگی نباید بصورت یک زیگزاگ منظم باشد، این مانند ارزش خط است که در مبانی طراحی۲(انواع خط در طراحی) توضیح دادیم:

stone-drawing2.jpg

سایه زدن فرم و حجم هندسی ساده سازی شده

در این مرحله از طراحی سنگ ما یک حجم هندسی با اضلاع شکسته داریم ولی بُعد و وزنی ندارد، پس طبق اصول سایه پردازی مکعب(سایه زدن کره و سایه پردازی استوانه را نیز قبل تر آموزش دیده اید) شروع به سایه زدن می‌کنید.

دقت کنید که منبع نور را فرضی در نظر می‌گیریم یا طبق منظره جهت نور را تشخیص می‌دهیم.

stone-drawing3.jpg

ایجاد تیرگی نهایی و بافت در طراحی سنگ

اگر مراحل قبل را به درستی انجام داده باشیم، در این مرحله کمی ترک روی صخره یا فرورفتگی ها و جزئیاتی طراحی سنگ ما را کاملا طبیعی می‌کند.

علاوه بر تیرگی های جزئی می‌توانید با پاک کن اتودی(انواع پاک کن‌ها را در سایت معرفی کرده‌ام) یا خودکار سفید کمی هایلایت و لبه هایلایت هم قرار دهید.

stone-drawing4.jpg

جمع بندی و نتیجه گیری:

برای اینکه مراحل بالا را بصورت عملی درک کنید نمونه طراحی سنگ با مداد که در انتهای فیلم وجود دارد و ۴ دقیقه بیشتر زمان ندارد را تمرین کنید سپس مدل های مختلف را از روی عکس و همینطور بصورت چشمی از سنگ های کوچک اطرافتان انجام دهید تا به طراحی سنگ و حتی طراحی ذهنی سنگ مسلط شوید.

وسایل استفاده شده در فیلم بسیار ساده هستند و شما با یک مداد طراحی سیاه و کاغذ طراحی یا کاغذ تحریر ساده می‌توانید این تمرین را انجام دهید.

پس از تمرین طراحی سنگ می‌توانید سراغ بخش بعد یعنی آموزش طراحی اشیا فلزی بروید.

آیا به طراحی منظره یا موارد اینچنینی علاقه دارید؟ چه سوژه ای در این موضوع طراحی برای شما چالش برانگیز است؟

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    درود برشما.بسیار عالیه مطالبتون و بسیار متشکرم.ایا امکان داره روش طراحی قطره آب هم توضیح بدید.

    پاسخ

    سلام خانم فاطیما، بله حتما، نقاشی قطره آب با مداد هم آموزش می‌دهیم

    پاسخ

    سلام
    بسيار طراحى ها قابل درك و اصولى هستند سپاسگزارم
    من هر دفعه اميل برا شما مى فرستم به دست شما نمى رسه

    پاسخ

    با سلام و تشکر از این آموزش رایگان . مفید بود

    پاسخ

    سلام استاد واقعا طراحی منظره با مداد خودش یه سبک حرفه ای باید باشه من خودم ازینکه این نمونه طراحی ها و همچنین طراحی حیوانات رو انجام بدم و تماشا و بررسی کنم لذت میبرم!
    در تلاشم که برسم به این مرحله!

    پاسخ

    سلام بله خانم اسدی، از قدیم طراحی منظره جز موضوعات مهم نقاشی بوده و به دلیل تنوع فرم‌ها بهترین گزینه برای تمرین هم هست.بله شما حتما می‌رسید

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳