۸ اشتباه رایج در طراحی چهره که مبتدی ها توجه نمیکنند

در این مقاله می‌خوانید

۸ اشتباه رایج در طراحی چهره که در فیلم زیر بیان کرده ایم، اشتباهاتی است که معمولا در بین اغلب مبتدی های طراحی چهره مشاهده میشود، ما نیز با تحقیق و بررسی آثار هنرجویان از ابتدای آموزش طراحی چهره این موارد را دسته بندی کرده ایم تا هنرجویانی که میخواهند طراحی چهره را اصولی فرابگیرند این اشتباهات را تکرار نکنند:

۸ اشتباه در طراحی چهره به این ترتیب است:

  • شروع سایه پردازی و رنگ آمیزی قبل از تکمیل مهارت طراحی:

بسیاری از هنرجویان بدلیل عجله سعی میکنند قبل از اینکه صبر و تمرین کنند تا طراحی چهره را به خوبی انجام دهند، به سایه پردازی و ساخت و ساز طراحی خود بپردازند.

آنها علت خامی نقاشی خود را در تکنیک های سایه پردازی و رنگ آمیزی جستجو میکنند و حتی سعی میکنند وسایل طراحی و نقاشی گران تر و حرفه ای تری خریداری کنند تا نقص طراحی و نقاشی آنها دیده نشود، در حالیکه با وسایل ابتدایی طراحی میتوان نقاشی خیره کننده ای خلق کرد، به شرط آنکه طراحی را از پایه و اصولی فرابگیرند، سپس سراغ تکنیک اجرا بروند.

  • نا مرتب طراحی کردن و سایه پردازی کثیف:

اغلب هنرجویان در ابتدا خطوط نامرتب و شلخته ای دارند، خطوط آن ها با ترس همراه است و مدام دست خود را از مچ حرکت میدهند(برای رفع این مشکل حتما تمرین های فیلم کنترل مداد همچون اساتید انجام دهید) و برای سایه پردازی نه بصورت هاشور منظم بلکه با خط خطی های نامرتب اینکار را انجام میدهند.

و برای محو کردن سایه ها و لایه پردازی از انگشت خود استفاده میکنند که باعث کثیف شدن طراحی آن ها بشود، شاید مسخره بنظر برسد که حتی از کاغذ زیر دستشان استفاده نمیکنند و این مساله را بی اهمیت بدانند.

  • اتمام طراحی و نقاشی زودتر از موعد:

این مورد بسیار مهم و رایج است، معمولا در ابتدای شروع طراحی هنرجو تخمینی از زمان طراحی ندارد و سعی میکند نقاشی و طراحی چهره خود را سریع تمام شده اعلام کند، یا زود خسته میشود یا بدلیل شوق دیدن طراحی پایانی طراحی را زود به اتمام میرساند، این در حالی است که هنرمندان هر قدر مهارت بیشتری پیدا میکنند زمان بیشتری روی طراحی خود صرف میکنند.

  • وسیله مرتب و مناسب برای طراحی چهره موثر است:

استفاده از مداد با نوک کند و کوتاه یکی از ساده ترین اشتباهات در طراحی چهره است که معمولا افراد مبتدی از آن چشم پوشی میکنند، این مورد زمانی تاثیر خود را نشان میدهد که قصد اضافه کردن جزئیات مانند مو و… را داشته باشند و با همین مورد ساده نقاشی خود را خراب میکنند.

  • لایه پردازی کم در سایه و ساخت و ساز:

برای طراحی چهره بصورت هایپررئال یک قانون طلایی وجود دارد و آن هم لایه پردازی زیاد هنگام سایه زدن است، این چرخه به این صورت است، سایه پردازی – محو کردن – هایلایت – محو کردن و مجدد همین مراحل تکرار میشود، این چرخه هرچه بیشتر تکرار شود لایه های بیشتری روی طراحی قرار میگیرد و طراحی طبیعی تر میشود.

این قانون باعث افزایش زمان طراحی هایپررئال چهره میشود.

  • کنتراست کم و یکدست سایه زدن:

معمولا تمرین ها و طراحی های هنرجوهای مبتدی را که مشاهده میکنیم، سایه پردازی بسیار کم رنگ و یکدست انجام شده است، به طوریکه چهره را سایه یکدستی زده اند و با دست یا محو کن کاغذی آن را مات و یکدست کرده اند، هیچ کنتراستی دیده نمیشود، تیرگی زیادی وجود ندارد و طراحی چهره کاملا تخت و غیر واقعی دیده میشود.

  • طراحی چهره را از کل به جز انجام نمیدهند:

شروع یک طراحی یا نقاشی بایستی از کل به جز انجام شود، جزئیات و ریزه کاری ها در انتهای طراحی اضافه شوند، این مورد باعث میشود قبل از اتمام کار چهره دارای تناسب باشد ولی برخی از هنرجو ها شروع به طراحی جزئیات چهره میکنند و پس از اتمام طراحی وقتی از دور به نقاشی خود نگاه میکنند متوجه میشوند طراحی چهره هیچ زیبایی و شباهتی ندارد.

  • نداشتن اراده و تمرین به اندازه کافی:

برخی از دوستان انتظار معجزه دارند تا بدون تمرین و زمان صرف کردن پیشرفت کنند، آن ها انتظار دارند تا با دانستن اصول و مشاهده یک فیلم بدون اینکه روی کاغذ تمرین کنند استاد طراحی چهره شوند، برای اینکه اصول طراحی چهره برای شما به عادت تبدیل شود لازم است آن ها را مدام تکرار کنید، تمرین روزانه یا یک روز در میان به مقدار ۱ تا ۲ ساعت برای پیشرفت سریع الزامی است، ما در دوره طراحی چهره به هنرجویان گفته ایم که اگر این برنامه را رعایت کنند در کمتر از ۳ ماه پیشرفت فوق العاده ای در خود ببینند.

نمونه اثر هنرجوی دوره ۰ تا ۱۰۰ طراحی چهره

اراده و علاقه اگر به اندازه کافی باشد، هیچ کاری غیر ممکن نیست، نمونه پیشرفت هنرجوی ۱۶ ساله ۰ تا ۱۰۰ طراحی چهره را مشاهده کنید، این اراده و پیشرفت لذت بخش نیست؟

شما چه اشتباهاتی در طراحی چهره داشته اید آیا موارد بالا را تجربه کرده اید؟

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    شما خیلی سخاوت دارید که انقدر راحت این اطلاعات رو میگید . ممنونم از لطفتون . من هنوز اون بسته ها رو خریداری نکردم و فقط فیلم های رایگانو دیدم و خیلی تعجب کردم از بخشش شما …. هم درآمد کسب می کنید هم زکات هنرتون رو میدید . این کاریه که هرکسی نمیتونه هم زمان مدیریتش کنه . ان شالله پایدار باشید .

    پاسخ

    ممنون از توضیحات کامل و مفیدتون ، به جرات آکادمی روشن یکی از برترین سایتهای هنری ایران میباشد . با آرزوی موفقیت

    پاسخ

    چطور میتونم نقاشیمو براتون بفرستم بهم بگید مشکلش کجاست؟ من کلاس نرفتم با ویدئو های توی اینترنت و اینیستا یکم تمرین کردم یه جورایی خوداموزم اما هنوز به قول شما کار هام خامه

    پاسخ

    امکان ارسال وجود ندارد چون پشتیبانی فقط برای بررسی تمرین‌ هنرجوهای دوره طراحی پایه و نقاشی فراهم است.

    پاسخ

    سلام خسته نباشید مننونم از سایت خوبتون من تماااااام اشتباهاتی ک گفتیدو داشتم خخ خیلی خوب بود بااینک هیچ پیش زمینه ای نداشتم بنظرم اولین طراحیم با تمام این اشتباهات خوب بوذ

    پاسخ

    سلام

    همه موارد دقیقاً بیان شده . کارتون خدا پسندانه است و خدا به کارتون برکت بده

    اگر موفق نشویم مشکل از انجام ندادن و عدم رعایت این موارد است .

    پاسخ

    با درود و سپاس از شما دوستان دانا و مهربان.همانگونه که دوستی در بیان دیدگاه خویش بیان کرده بودند، در چنین روزگار نا به سامانی ،ارزانی داشتن آموزش هر آنچه هنر شایسته و نکو که دارید، به دیگران بی شک از بزرگمنشی و همت والای شماست و پیش از هر گفتاری ستایش مهرورزی شما ،نخستین شرط ادب بود. سپاس .
    مهر یزدان روشنی هر روزتان

    پاسخ

    سلام
    با ادبیات زیباتون نمیتونیم تشکر کنیم بابت لطف و نظرتون
    سلامت و موفق باشید

    پاسخ

    سلام.
    با تشکر از آموزش های خوب شما .
    میتونید شیوه کشیدن ابرو و مژه ها رو در سایتتون قرار بدین .
    من تنها مشکلی که دارم تا الان کشیدن مژه و ابرو.
    با تشکر

    پاسخ

    سلام
    فعلا آموزشی در این زمینه نداریم بصورت رایگان

    پاسخ

    سلام استاد من در تست شرکت کردم نمره ی فعال گرفتم همیشه دنبال جایی بودم که تمام نکات چهره را از اول بطور دقیق آموزش دهد و از شما استاد گرامی واقعا ممنون هستم که با سخاوت تمام هنر خود را دراختیار ما طالبان هنر نقاشی قرار می‌دهید انشاءالله خدا به شماخیردهد بزودی انشاءالله در دوره ی0تا100 ثبت نام خواهم کرد. ممنون

    پاسخ

    سلام ببخشیدمیشه عکسای کاراموبفرستم ببینیددرچه سطحی که ببینم کدوم بسته روخریداری کنم

    پاسخ

    با سلام اموزش رنگ روغن هم دارید؟ و اینکه ایا طراحی لازمه شروع نقاشی با رنگ هست؟

    پاسخ

    سلام من خیلی به طراحی علاقه دارم ولی حتی یک جلسه هم کلاس طراحی نرفته ام و دوست دارم طراحی رو از پایه و اساسی یاد بگیرم میشه راهنماییم کنید و اینکه باید از چند سالگی شروع به یاد گیری طراحی کرد

    پاسخ

    سلام خب برای شروع طراحی پایه خیلی اهمیت دارد و آموزش جدی از سن ۱۳ سالگی مناسب است

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از پایان فروردین ۱۴۰۳