۴ روش نقاشی آبرنگ

چهار تکنیک نقاشی آبرنگ برای شروع اصولی رنگ آمیزی

در این مقاله می‌خوانید

اگر تا اینجا مطالب آشنایی با نقاشی آبرنگ را دنبال کرده باشید، بعد از تهیه وسایل آماده نقاشی هستید و در این مطلب قصد دارم از بین مهمترین تکنیک‌های نقاشی آبرنگ، چهار تکنیک اصلی را توضیح بدهم و تفاوتشان را به‌صورت عملی مشاهده کنید.

شاید به‌نظر بیاید نیازی به تکنیک نیست و فقط باید قلم مو را خیس کرد، روی قرص آبرنگ قرار داد و نقاشی را شروع کنیم، اما نه! نقاشی آبرنگ تکنیک و نکات زیادی دارد، برخی ریز هستند و اگر در هنگام نقاشی هم گوشزد نشود هنرجو متوجه نخواهد شد و برخی نکات اگر نحوه نقاشی هنرمند را نگاه کنید متوجه خواهید شد، از میزان خیس کردن کاغذ و قلم مو تا نوع رنگ آمیزی.

این مطلب بخشی از جلسه دو ترم دوم آموزش آبرنگ به سبک روشن است، پس اگر هنرجوی این دوره هستید، نیاز به مطالعه و دانلود این فیلم آموزشی ندارید.

اگر امکان ثبت نام و دانلود فیلم را ندارید، مقاله زیر چکیده آن است و می‌توانید آن را در کمتر از ۳ دقیقه مطالعه کنید:

 ۴ تکنیک نقاشی آبرنگ

در مطلب آموزش نقاشی حرفه‌ای با آبرنگ… به‌صورت خلاصه در مورد این چهار تکنیک نقاشی آبرنگ صحبت کردم، اما اینجا کاربرد هر کدام را کمی توضیح می‌دهم. تکنیک‌های رایج آبرنگ عبارتند از:

۱- روش خیس در خیس

۲- روش خشک در خشک

۳- روشن خشک در خیس

۴- روشن خیس در خشک

نقاشی با آبرنگ روش خیس در خیس

تکنیک خیس در خیس رایج‌ترین روش شروع و رنگ آمیزی در نقاشی آبرنگ است. اغلب نقاشان حرفه‌ای آبرنگ مهمترین تکنیک نقاشی آبرنگ را روش خیس در خیس می‌دانند. معمولا در تمام نقاشی‌های آبرنگ قبل از شروع نقاشی و برای ایجاد پس زمینه از تکنیک خیس در خیس استفاده می‌شود.

روش خیس در خیس در نقاشی آبرنگ

در این تکنیک ابتدا سطح کاغذ را کاملا خیس می‌کنیم، چند بار با حرکت رفت و برگشت قلم مو این‌کار را انجام می‌دهیم. بهتر است کمی صبر کنید تا آب در کاغذ نفوذ کند، سپس قلم مو را در آب زده و سپس رنگ را برداشته و روی کاغذ خیس منتقل کنید.

تکنیک نقاشی آبرنگ

اگر هدفتان ترکیب دو یا چند رنگ است فقط کافی است با قلم مو آن‌ها را به سمت هم هدایت کنید، اگر رنگ آمیزی یکدستی می‌خواهید بهتر است خیسی کاغذ متوسط باشد تا آب و رنگ زیاد حرکت نکنند.

اما اگر می‌خواهید پس زمینه‌ای ایجاد کنید که کاملا حسی و آبستره باشد، میزان خیسی کاغذ و آب باید زیاد باشد، در این حالت افکت و مرز‌هایی توسط خود آب ایجاد می‌شود که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

تکنیک خیس در خیس در نقاشی با آبرنگ

نقاشی آبرنگ با روش خشک در خشک

این روش ممکن است عجیب بنظر باشد، خشک بودن کاغذ را می‌توان قبول کرد، اما اگر قلم مو خشک باشد چطور از روی قرص آبرنگ رنگ را برداریم؟

این تکنیک نقاشی آبرنگ با توجه به نوع آبرنگ شما دو حالت دارد:

آبرنگ تیوپی استفاده می‌کنید یا آبرنگ قرصی.

تکنیک نقاشی آبرنگ

اگر از آبرنگ تیوپی استفاده می‌کنید کار راحت است، نیازی به خیسی قلم مو ندارید و رنگ را برداشته و روی کاغذ منتقل می‌کنید.

اما در آبرنگ قرصی روش فرق می‌کند، در این حالت قلم مو را در آب بزنید و سپس با دستمال کاغذی آب آن را بگیرید در حدی که قلم مو مرطوب باشد، سپس آن را روی قرص آبرنگ بزنید و رنگ را برداشته و نقاشی کنید.

تکنیک خشک در خشک در نقاشی با آبرنگ

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید مرز رنگ‌ها خشن و غیر‌یکنواخت است. از این تکنیک نقاشی آبرنگ بیشتر برای دو حالت استفاده می‌شود:

۱- ایجاد بافت خشن مانند صخره‌ها یا تلاطم آب و موج.

۲- قرار دادن بخش‌هایی از چهره که دارای هایلایت شدید است، زیرا در این روش سفیدی کاغذ بیشتر دیده می‌شود.

نکته مهم: هر گاه به اشباع‌ترین حالت رنگ احتیاج داشتید از این روش استفاده کنید، سایر روش‌ها به دلیل وجود آب و پخش رنگ، رنگ کم‌رنگ خواهد شد.

نقاشی با آبرنگ روش خشک در خیس

خب این روش از ترکیب دو روش بالا استفاده می‌شود یعنی قلم مو آب زیادی ندارد ولی کاغذ خیس است. البته اگر از آبرنگ تیوپی استفاده کنید قلم مو کاملا خشک است.

در این حالت رنگ به محض قرار گرفتن روی کاغذ حرکت می‌کند و پخش می‌شود اما این حرکت و پخش رنگ آهسته‌تر و کم‌تر از روش خیس در خیس است.

تکنیک خشک در خیس در نقاشی آبرنگ

از این تکنیک نقاشی آبرنگ برای بخش‌های از نقاشی استفاده می‌شود نیازی به واضح بودن طرح نیست و تصویری محوی ایجاد شود مانند نمایی دور از دشت یا باغی پر از گل و گیاه.

نقاشی آبرنگ با روش خیس در خشک

در این روش به کاغذ کاری نداریم اما قلم مو کاملا خیس است و رنگ و آب به کاغذ منتقل می‌شوند. بعد از تکنیک خشک در خشک، این روش تیره‌ترین و اشباع‌ترین حالت رنگ را نشان می‌دهد.

تکنیک خیس در خشک در نقاشی آبرنگ

در این حالت لبه‌های واضح ولی نرمی را می‌توانیم ایجاد کنیم.

از این تکنیک نقاشی آبرنگ بیشتر در رنگ آمیزی آسمان می‌توان استفاده کرد و جلوه‌های خاص آن را نشان داد، همچنین برای نقاشی آب‌های آرام نیز کاربردی است.

جمع بندی:

این چهار تکنیک نقاشی آبرنگ به‌نظر ساده هستند ولی کاربرد هر کدام و تاثیری که در تن و اشباع رنگ می‌گذارند بسیار اهمیت دارد.

از نظر تغییر تن و اشباع رنگ از زیاد به کم به این ترتیب خواهد بود:

۱- تکنیک خشک در خشک

۲- تکنیک خیس در خشک

۳- تکنیک خشک در خیس

۴- تکنیک خیس در خیس

پس طبق این ترتیب؛ اگر در نقاشی منظره‌ای برای مناطق دور و پس زمینه از دو تکنیک اول استفاده شود، پرسپکتیو رنگ دیده نمی‌شود یا اگر برای جزئیات و بخش‌های تیره از دو روش آخر استفاده شود نتیجه مطلوبی ایجاد نمی‌شود.

این چکیده کلی این تکنیک‌های اصلی نقاشی آبرنگ است که خدمتتان بیان کردم.

البته در جلسات و ترم‌های جلوتر در عمل هر کدام از این روش‌ها را استفاده می‌کنیم و خدمتتان یادآوری خواهم کرد.

در مطلب بعد در مورد ترفند‌های نقاشی آبرنگ و میزان کاربردی بودن هر کدام صحبت می‌کنم.

این مقاله و تحقیق توسط گروه طراحی روشن بدون هیچ حمایت مالی انجام شده است، اگر از نوشته و فیلم استفاده می‌کنید و بازنشر می‌دهید، لطفا نام منبع را حذف نکنید، تا زحمت و هزینه‌ای که پرداخته‌ایم، حفظ شود. ممنونم

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    آموزشها بسیار خوب و کارآمد است.
    از اهتمام شما در این عرصه سپاسگزارم.

    پاسخ

    عرض سلام و ادب و آرزوی موفقیت فراوان
    اول تشکر میکنم بابت آموزشهای مفیدتون ولی به نظرم در آموزش آبرنگ شما نقطعه ضعفی وجود دارد که درصورت امکان در آپدیتها قرار دهید . و اون عدم نمایش غلظت برداشت رنگ است درست است که قبلا” غلظتها رو توضیح دادید ولی بهتر بود حداقل هنگام آموزش تکنیکها به غلظت برداشت رنگ هم توجه میشد من قبلا” آموزش طراحی انیشتین شما رو که تهیه کرده بودم به خوبی نکات مهم رو بارها تأکید میکردید ولی در آموزش آبرنگ توضیحات خیلی مختصر است شاید به خاطر اینکه گوینده و نقاش دو نفر هستند در آموزشهایی که دیدم معمولا” شخصی که انجام کار رو به عهده دارد و حین انجام کار خودش توضیحات رو میدهد بهتر میتوند آموزش بده . ممنون از توجه شما

    پاسخ

    سلام خانم تهرانی، سطح آموزش تکنیک‌ها بالاتر از طراحی پایه است، چون طراحی پایه فرص بر این است هنرجو کاملا مبتدی است باید چند بار مطالب تکرار شود ولی در آبرنگ اگر بخواهیم نکات را چند بار یادآوری کنیم آموزش خسته کننده می‌شود،غلظت رنگ را باید بعد از ترم یک با تمرین مسلط شوید، حتی از نظر من نمایش پالت و ترکیب رنگ باید حذف شود تا هنرجو به ترکیب رنگ خودش مسلط شود

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0