طراحی روشن
Search
Close this search box.
معرفی هایپررئال، فتوررئال و رئالیسم

تفاوت نقاشی هایپررئال، فتورئال و رئالیسم چیست؟

در این مقاله می‌خوانید

نقاشی هایپررئال، فتورئال و رئالیسم؛

امروز شاید این اصطلاحات را بیش از پیش شنیده باشیم، ولی آیا معنی این اصطلاحات یا دقیق تر بگوییم سبک ها را میدانیم.

در این مقاله و فیلم که بخشی از مقدمه دوره هایپررئال سیاه قلم میباشد، جناب طهانی به بررسی تفاوت هایپررئال، فتورئال و رئالیسم پرداخته اند، در ادامه این فیلم این بخش را میتوانید مشاهده و یا دانلود کنید.

اگر به دنبال تفاوت طراحی مداد و سیاه قلم هستید میتوانید فیلم و مقاله سیاه قلم و طراحی چهره با مداد را مشاهده کنید.

اگر امکان مشاهده و یا دانلود بخش۱ جلسه اول دوره هایپررئال سیاه قلم را ندارید، این مقاله که محتوای این فیلم است را مطالعه کنید(حدود ۵ دقیقه از وقت شما را میگیرد)

سبک رئالیسم، عمیق و وسیع

رئالیسم یک اصطلاح عمیق در بین کارشناسان تاریخ هنر و منتقدان هنری است، که در میانه قرن ۱۹ میلادی بوجود آمد. رئال یا همان رئالیسم به بازنمایی هنرمند از محیط و اتفاقات اطرافش گفته میشود.

این بازنمایی یا خلق اثر نباید بصورت آرمانگرایی(اضافه کردن مفهومی به تصویری که میبیند)، انتزاع گرایی، چکیده نگاری و رمانتیسم باشد، واقع گرایی یعنی به تصویر کشید هر چیز که میبیند و حس هایی که وجود دارد همان صورت که هستند بدون تغییر، البته رئالیسم در مفهوم بسیار عمیق تر بسط داده شده است، بدین صورت که برخی منتقدان هنری آثاری که حقایق تفکر و روابط انسان ها و محیطشان و اینکه انسان چیست؟ به چه چیز میتواند تبدیل شود را نشان دهد، جزو رئالیسم قرار میدهند.

نقاشانی همچون کمال الملک، مرتضی کاتوزیان، بروگل، رمبراند، گویا، کوربه، ون گوگ، پیکاسو و بسیاری دیگر آثاری در این سبک خلق کرده اند که به نام شده است.

رئالیسم شاخه های دیگری دارد مانند رئالیسم سوسیالیست(واقع گرایی جامعه گرا؛ از شوروی سابق بوجود آمده است) و فتورئالیسم و هایپررئال و… زیر شاخه های این سبک میباشند، حتی سبک ناتورالیسم(نوعی نقاشی واقع گرا از طبیعت) را برخی از دسته رئالیسم برمیشمرند.

معرفی هایپررئال، فتوررئال و رئالیسم

اما در این مقاله قصد معرفی اصطلاحات و سبک ها را نداریم و مستقیم سراغ تفاوت رئالیسم، فتورئال  و هایپررئال میرویم، اصلاحات دیگر مانند سوپرهایپررئال یا سوپر فتورئال یک اصطلاح خود ساخته است و ریشه آکادمیک ندارد.

تفاوت سبک های رئالیسم، فتورئالیسم و هایپررئالیسم به طور ساده:

رئالیسم: طراحی و نقاشی واقع گرا که نسبت ها و فرم کاملا واقعی باشد، لزوم واقع گرایی فقط فرم یا شکل است نه اجرا و سایه پردازی. مانند تصویر دست های زیر که طبق اصول آناتومی دست طراحی شده اند.

معرفی هایپررئال، فتوررئال و رئالیسم

فتورئالیسم: علاوه بر موارد که برای رئالیسم عنوان شد، در جزئیات و سایه پردازی و کنتراست کاملا وابسته به عکس است و بایستی مشابه عکس سوژه باشد.

شاید برخی با این سبک به این دلیل مخالفت کنند که اگر قرار به اجرای یک نقاشی مشابه عکس است، عکاسی و دوربین عکاسی همین کار را انجام میدهد، البته که این مقایسه صحیح نیست ولی مطرح میشود؛ هنر نقاشی با دست بسیار بالاتر است و فتورئال؛ چالشی میان قدرت هنرمند و تکنولوژی است که مشخصا هنرمند فراتر است، به طوریکه عکس های رنگی حاصل ترکیب رنگ آمیزی اسلاید و نگاتیو ها بوده در ابتدا.

معرفی هایپررئال، فتوررئال و رئالیسم

هایپررئال:

فرا واقع گرایی؛ سبکی که در این مقاله بیش از باقی سبک ها قابل بحث است.

به طور ساده به نقاشی گفته میشود که مشابه سبک فتورئال است اما در جزئیات اغراق شود.

هایپررئال از سال های ۱۹۶۶ بوجود آمد، با الهام از سبک فتورئال و به نظر برخی با پیشرفت تکنولوژی دوربین رشد کرد.

منظور از پیشرفت دوربین ظهور دوربین های فول فریم dslr بود، زیر تنها دوربین هایی که قابلیت نشان دادن جزئیات در حدی که نقاش هایپررئال ایجاد میکرد این دوربین ها بودند؛

نشان دادن جزئیات تصویر همچون انعکاس های ریز، هایلایت(نقش اساسی دارد)، موهای ریز، روزنه های پوست، رطوبت و قطرات روی سطح پوست(این موارد که نام برده شد در هایپررئال چهره میباشد ولی هایپررئال فقط مختص چهره نیست و نقاشانی همچون رافئلا اسپنس از ساختمان ها و محیط شروع کردند)

معرفی هایپررئال، فتوررئال و رئالیسم

هایپررئال یک تقلید و کپی برداری از عکس نیست، نقاش با حفظ ماهیت عکس رنگ ها و سایه ها و جزئیات را بهبود میبخشد و نقاشی با وضوح و شفافیت بیشتر خلق میکند.

چه قدرتی در نقاش هایپررئالیسم معمولا ندیده میشود؟

با توجه به بند آخر؛ نقاش پس از مشاهده عکس یک فرآیند پردازش در ذهن خود انجام میدهد، او قابلیت مشاهده دقیق رنگ ها و سپس آنالیز آن ها و بهبود را آنی عمل میکند، که این قدرت فوق العاده است!

اما نکته دیگر که معمولا بررسی نمیشود قدرت نقاش در تکنیک اجرایی است، که کاملا تحت کنترل او است و هر ترکیب رنگ، کنتراست، نمایش نور، فرم، جنسیت و تغییری را که طراحان عادی قادر به انجام نیستند انجام میدهد، مانند کار با مداد رنگی، سیاه قلم، رنگ روغن، دیجیتال پینتینگ و…، خود این تکنیک ها ممکن است در مقابل عظمت جزئیاتی که هنرمند ارائه کرده است دیده نشوند، ولی بایستی به قدرت وی در بازی با این تکنیک های اجرایی یقین داشت.

نقاشان هایپررئال معمولا سوژه های خاص و بعضا مشکلی را برای نشان دادن جزئیات انتخاب میکنند مانند چهره هایی که روی آن ها آب یا مایعات وجود دارد.

برخی عنوان میکنند که نقاشی هایپررئال همان نقاشی فتورئال است که چند برابر بزرگتر اجرا شده است اما این مورد صحیح نیست، فاکتور هایپررئال اغراق در جزئیات است ولی انجام آن در سایز و تابلوی بزرگ نوعی قدرت نمایی نقاش است و ربطی به تکنیک ندارد.

هایپررئالیسم با تکنیک های مختلفی قابل اجرا است همچون مداد رنگی(نمونه هایی از آن را در مداد رنگی ۱ و ۲ مشاهده کردیم)، رنگ روغن، سیاه قلم و تکنیک های دیگر و منحصرا برای طراحی چهره با مداد گرافیت و زغال نیست ولی این شاخه گسترده تر و عام تر است.

برای مشاهده بخش های دیگر این آموزش های رایگان که بخشی از جلسه اول دوره هایپررئال سیاه قلم میباشند، از طریق لیست زیر اقدام کنید:

در بخش دوم این جلسه به تفاوت طراحی چهره با مداد و سیاه قلم خواهیم پرداخت، لطفا نظر خود را در مورد این تکنیک ها در بخش نظرات بنویسید تا از اطلاعات شما دوستان نیز بهره ببریم.

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    روشنه عزیزم سلام
    واقعا ممنونم از لطف بیکران شما عزیزان
    مطالب مثل همیشه فوق العاده بود
    متشکرم

    پاسخ

    سلام ممنون از لطفتون موفق باشین

    پاسخ

    مطالب مثل همیشه عالی بود
    سپاس از لطف بیکران شما

    پاسخ

    دیدگاه خود را مطرح کنید …من بتازگی با سایتتون اشنا شدن مقالتونو خوندم و خیلی عالی و کامل توضیح دادین و من لذت بردم و مفید بود..من در رشته نقاشی تحصیل کردم و تفاوت اساسی این سه سبک رو تابحال نمیدونستم فقط سبک رئال را به طور کلی در کتاب درسی میدانستم اما خیلی مفید توضیح دادین. این باعث افتخار من بود که با شما اشنا شدم…بسیار عالی
    ممنون

    پاسخ

    سلام
    وقت بخیر
    عالی بود مختصر مفید با زبان سلیس فارسی
    عاشقتونم 😀
    خداقوت یا علی

    پاسخ

    عالی بود خیلی ممنونم چیزای مفیدی یاد گرفتم…موفق و پیروز باشید❤

    پاسخ

    خیییییلیییی ممنون بابت تمام آموزش هایی که ارائه میدین واقعا کسایی که خودآموز تو خونه کار میکنن به چنین مطالبی نیاز دارن
    خدا قوت ….

    پاسخ

    بسیار سپاسگذار از اطلاع رسانی خوبتون
    موفق باشید

    پاسخ

    با سلام تشکر از کارهای خودتون من خیلی دوست دارم سی دی خاتون را بخرم ولی شرایط مالی اجازه نمی دهد یه تخفيفي میشه بدین که بتونم بخرم البته من مبتدی نیستم طراحی کار کردم تابلو کشیدم البته بدون کلاس خودم کار کردم در آخر اگر یه کلیپ کوتاه از کار با مداد کنته بزارید و زغال ممنون میشم

    پاسخ

    سلام
    خیلی ممنون،در حال حاضر تخفیف تابستانی وجود دارد بر روی محصولات

    پاسخ

    خیلی دنبال این مطلب بودم مرسی واقعا

    پاسخ

    سلام. خدا قوت واقعا عالی بود .لذت بردم . انشالله خدا عوض خیر به شما بده برای این سخاوت در آموزش

    پاسخ

    سلام

    نقاش هایپررئال هستم به یک سوژه به خصوص هستم

    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید باید بگم گه عالی بود
    اما می خواستم بدونم که با یادگیری هایپررئال می شه فتورئال و رئال رو کار کرد و اینکه آیا هشور رو یاد می دین؟؟
    ان شاا.. که همیشه سالم باشید

    پاسخ

    سلامت باشین
    هایپررئال سطح بالاتری هست و قطعا نقاش میتونه سطح پایین تر کار کنه

    پاسخ

    سلام. ی سوال داشتم . میخواستم بدونم اینکه در سبک هایپر رئال طرح رو به وسیله کپی کردن انتقال میدن رو مقوا درسته یا نه ؟ چون بعضیا میگن کپی کردن در نقاشی کار اشتباهیه

    پاسخ

    اپلیکیشن دانلود نشد چی کار کنم میشه تو تلگرامم ارسال بشه

    پاسخ

    سلام و خسته نباشید !
    استاد مطالبتون واقعا عالی و مناسب افراد تازه کار برای آشنایی بیشترشون با دنیای هنر بود

    پاسخ

    سلام .وقت بخیر
    مطلب درخلاصه ومفید تین حالت ممکن بود
    بسیار عالی متشکرم

    پاسخ

    خیلی عالی بود ، همیشه تشخیص این سبکها برام دشوار بود ولی خیلی مفید بیان کردید و فهمیدم

    پاسخ

    سلام ممنون بخاطر این اموزش خوب

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون از اموزشتون شما بهترین هستید

    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من زیاد متوجه تفاوت بین رئالیسم با فتورئالیسم نشدم
    و به طور تقریبی چه مدت طول میکشه یک شخص سبک های رئالیسم و هایپررئال رو یاد بگیره؟ زمان رو تقریبی بهم بگید لطفا

    پاسخ

    سلامت باشید، معمولا زمان گفتن برای مهارت های هنری مانند آموزش طراحی حرفه ای یا آموزش نقاشی رئال کار اشتباهی است، چون به موارد زیادی وابسته است مانند انگیزه، علاقه، سن هنرجو و…، در مطلب آموزش نقاشی حرفه ای از چه سنی و چطور شروع می‌شود در این مورد صحبت کردم

    پاسخ

    سلام،من یک نقاش ازروی مدل زنده هستم سالیان زیادی هست که ازروی مدل زنده میکشم ،هایپررعال وفوتورعال ربطی به هنرتجسمی ندارند ونقاشی محسوب نمیشن چیزی شمادربارش صحبت میکنید پوست سازی یا همون آرایش گری صورت هست

    پاسخ

    نه
    شما کاملا اشتباهه شما وقتی رئال رو رعال مینویسید یعنی از روی نوشته هم غلط مینویسید چه برسه به چیزایی که گفتید
    شما اول برو یکم دیکته تمرین کن
    و اینکه حسادت و رشک ورزیدن تو اغلب نقاش ها وجود دارد که بعید میدونم و توجه رعال نوشتنتون حتی بتونید یه خط هم بکشید
    و در آخر اینکه لطفا با کامنت های مضحک شخصیتتونو ره رخ جامعه نکشید.

    پاسخ

    اگه نقاشی هایپررئال و فتورئال به عنوان یه سبک نقاشیه پس چرا در کتاب های تاریخ هنر به عنوان یک سبک هنری گفته نشده؟!

    پاسخ

    در اصل زیرشاخه سبک رئالیسم است و بعلت جدید بودن خیلی در کتاب‌های آکادمیک اشاره نشده است

    پاسخ

    چون سبک نو و جدیدی هست و نیازی به کتاب تاریخ نداره شما نمیپسندی لازم نیست این تکنیک رو دنبال کنید
    همون سبد میوه براتون کفایت میکنه

    پاسخ

    سلام:80درصدازنقاشی راطراحی تشکیل میدهداگرشماباابزارهای کپی موقعیت چیزی راکه میخواهیدبکشیدطراحی کنیدوبعدبخش سایه زدن یارنگ زدن رافقط انجام بدهیدهرگزنقاش یامجسمه سازنخواهیدشد،اینکه یک کارفوتورعال یاهایپررعال درنهاییت شبیه مدل عکس که ازروش کشیدیم هست به خاطراون طراحی هست که کپی کردین واون سایه زنی ازنظرفنی وهنرکلاغلط است چراکه رنگ وطرح دوچیزمتفاوت نیست وقتی طراحی اولیه رانمتوانیدبکنیدوبه کمک ابزارها(دستگاه اپک،میزنور،صفحه شطرنجی،.. )اانجام میدهیدرنگ وسایه راهم نمیتوانیدببینیدچون مغز وچشم یک نقاش رانداریدچگونه آخه ممکنه شخصی نتواند2کیلووزنه رابرداردبعدبخواهد4کیلووزنه رابلندکنداین یک مسله خیلی ساده است،خارج ازسبک درهنراگربه دیکشنری هم نگاه کنیدلغت فوتوبه معنای کپی هست چطوری کپی رانقدمیکتید.

    پاسخ

    سلام

    من عاشق تکنیک هایپر رئال هستم و همه پیج هاتونو دنبال میکنم و اموزش هاتونو بارها نگاه میکنم
    تکنیک هایپر رئال واقعا عالی هست و مکمل تکنیک های کهنه و قدی هست
    حالا شاید پیدا بشن کسانی که چشم چشم دو ابرو رو بیشتر بپسندن دیگه این مشکل شخصیشونه

    از همینجا لازم دونستم از وب سایت و ادمین عزیز روشن دیزاین تشکر ویژه و خالصانه داشته باشم
    تو شرایطی که سایت های همیسایه برا 2 جلسه 8 میلیون پول میگیرند شما اموزش هاتونو رایگان در اختیار ما قرار دادید
    ممنونم ازتون
    پیشاپیش سال نو مبارک

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳