انتقال طراحی روی کاغذ

فیلم کپی بکنیم یا نکنیم؟ – ۵ روش انتقال طراحی روی کاغذ

کپی کنیم یا نکنیم ؟ عنوان فیلم جدید گروه طراحی روشن است که در ادامه مشاهده میکنید، در این فیلم با ۵ روش انتقال طراحی روی کاغذ یا بوم آشنا میشوید.

این روش های انتقال طرح، بصورت رایج در بین هنرمندان و غیر هنرمندان استفاده میشود، طبق گفته جناب طهانی در این فیلم، ۳ روش اول انتقال طراحی روی کاغذ کپی و تقلب به حساب می آیند، روش چهارم صحیح ولی توصیه شده نیست، روش پنجم کامل ترین و صحیح ترین روش است که طراحان حرفه ای از آن استفاده میکنند.

 

برای دانلود فیلم با کیفیت  از طریق دکمه زیر اقدام نمایید.

اگر امکان مشاهده فیلم ۵ روش انتقال طرح روی کاغذ را ندارید مشکلی نیست ما در ادامه تصاویر و توضیحات را در اختیار شما قرار میدهیم.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش اول: استفاده از دستگاه پروژکتور یا اوپک نقاشی

این روش بصورت معمول در خارج ایران و ایران برای انتقال طرح روی دیوار و بوم های نقاشی بزرگ استفاده میشد ولی به مرور برخی افراد راحت طلب و غیر هنرمند از آن برای طراحی چهره و نقاشی در سایز های کوچک و مختلف نیز استفاده کردند، به طوریکه اکنون درصد زیادی از افرادی که با قیمت کم و بدون مهارت طراحی سفارش طراحی چهره و نقاشی میگیرند از این روش و دستگاه ها برای انتقال طراحی استفاده میکنند.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش کار بدین گونه است که تصویر با بازتاپ یک لامپ روی هر سطحی که مدنظر باشد تابیده میشود و شخص میتواند خطوط مرزی و کلی طراحی را رسم و سپس شروع به سایه پردازی یا رنگ آمیزی کند.

مسلما به چنین شخصی طراح نمیتوان گفت، اما خوشبختانه این افراد هیچوقت به درآمد و سطح بالای طراحان واقعی دست پیدا نمیکنند، مانند تفاوت سطح شخصی که بدون اصول پارچه نویسی میکند و یک خوشنویس، هم از نظر دستمزد و هم مرتبه هنری قابل مقایسه نیستند.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش دوم: استفاده از میز نور برای انتقال طراحی روی کاغذ

این روش را شاید اغلب ما تجربه کرده باشیم در دوران کودکی، زمانی که از روی تصاویر کتاب ها و نور پنجره برای نقاشی و اصطلاحا رو انداختن طرح استفاده میکردیم.

اما امروز نیز برخی از یک میز نور برای طراحی چهره و نقاشی استفاده میکنند، میز نور مانند یک میز معمولی میباشد ولی بجای سطح چوبی زیر دست یک شیشه ضخیم قرار داده شده است و زیر آن شیشه تعداد مشخصی لامپ وجود دارد.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

پس از بازتاب نور خطوط و طرح کلی از زیر کاغذ طراحی نمایان میشود و میتوان خطوط اصلی را کپی برداری کرد.

محدودیت این روش در سایز میز نور و سایز عکس میباشد، برخلاف حالت قبل نمیتوان طرح را به هر اندازه که تمایل دارید بزرگ کنید، چون سایز میز نور و عکس و طراحی شما محدود است، عیب دیگر اینکه حتما بایستی عکس چاپ شده یا طراحی روی کاغذ داشته باشید و بصورت فایل عکس امکان استفاده از این روش وجود ندارد، مگر از تلویزیون استفاده کنید(اشاره به خاطره داخل فیلم)

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش سوم: استفاده از کاغذ پوستی یا کاغذ کالک برای کپی برداری

این روش نیز تا حدی شبیه روش میز نور است ولی احتیاجی به میز نور نیست چون کاغذ پوستی یا کالک آنقدر نازک هستند که طراحی و عکس از زیر آن ها پیدا باشد.

(فرق کاغذ کالک و کاغذ پوستی در این است که کاغذ پوستی بصورت نرم و رول موجود میباشد ولی کاغذ کالک کاملا شکننده و بصورت برگه وجود دارد)

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

اما وقتی طرح را روی کاغذ پوستی یا کالک منتقل کردید چگونه روی کاغذ یا بوم طراحی خود کپی کنید؟

روش کار ساده است پس از آن پشت کاغذ پوستی و کالک را با کناره مداد در قسمت خطوط طرح ها هاشور و سایه میزنیم، سپس وقتی کاغذ پوستی یا کالک را روی بوم یا کاغذ طراحی خود قرار میدهید و مجدد روی خطوط را رسم میکنید گرافیت و سیاهی پشت کاغذ مانند کاربن عمل میکند و طراحی روی کاغذ یا بوم شما منتقل میشود.

این روش نیز محدودیت سایز با توجه به عکس چاپ شده شما دارد یعنی اگر بخواهید تصویر را روی بوم بزرگ منقل کنید بایستی پرینت عکس همان سایز را تهیه کنید.

(این روش نیز در سایز های کوچک تقلب به حساب میآید)

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش چهارم: جدول بندی یا طراحی پازلی (Grid drawing)

این روش مانند روش های قبل حتی در سایز های کوچک نیز تقلب به حساب نمیآید، اما در بین طراحان حرفه ای و اساتید توصیه شده نیست، به چه علت؟

اگر یادتان باشد گفتیم که فرق طراحان چهره و نقاشان با افراد عادی تفاوت در دیدن است، افراد عادی فقط تماشا میکنند ولی طراحان مشاهده دقیقی در هنگام طراحی دارند، در این حالت آن ها با چشم خود اندازه گیری زوایا و خطوط را در کنار تعیین میزان سایه ها و نور انجام میدهند، در حالیکه تماشا کردن یک نگاه بدون توجه است بطوریکه اگر از بیننده بلافاصله سوالی در مورد سوژه پرسیده شود چیزی به خاطرش نمیآید؛ خب این چه ارتباطی با روش چهارم انتقال طراحی روی کاغذ دارد؟ این روش دید طراح را تقویت نمیکند و چون از چشم و اندازه گیری چشمی استفاده ای نمیشود، به همین دلیل ما در دوره ۰ تا ۱۰۰ طراحی چهره استفاده از این روش را بصورت طولانی مدت و مداوم توصیه نکرده ایم، اما برای سنجش طراحی و موارد خاص آن را توضیح داده ایم در جلسه ششم.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

مهمترین نکته در این روش این است که تعداد جدول و مربع ها در طول عرض یکسان باشد، یک مزیت خوب این روش تغییر اندازه طراحی به سایز دلخواه شما است، به این روش که شما به هر اندازه که بخواهید تصویر را کوچک یا بزرگ بکنید سایز مربع های جدول خود را تغییر میدهیم، که در فیلم کامل توضیح دادیم.

اما باز هم توصیه میکنیم حتی این روش را نیز بطور مداوم انجام ندهید، بدلیلی سرعت جواب دهی و راحتی ممکن است به آن عادت کنید و هیچوقت طراح چهره حرفه ای نشوید!!

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

روش پنجم: طراحی چشمی و استفاده از تناسبات طلایی

بهترین و صحیح ترین و روش یک طراح حرفه ای چهره این روش است!

این روش کاملا با اصول طراحی چهره و نقاشی انجام میشود، شما بایستی اندازه گیری نسبت ها را با مداد خود انجام دهید(اگر در مورد اندازه گیری با مداد اطلاعی ندارید توصیه میکنیم فیلم اندازه گیری با مداد را مشاهده کنید ) سپس با همان نسبت ها طرح کلی ساختمان چهره را رسم و شروع به قرار دادن جزئیات و سایه پردازی میکنیم.

این روش را به طور کامل در دوره ۰ تا ۱۰۰ طراحی چهره توضیح داده ایم و اطلاعات آن برای هنرجویان طراحی روشن می باشد.

روش های انتقال طراحی روی کاغذ

اما مزایای این روش امکان طراحی و نقاشی در هر کجا و هر شرایطی، قبول دارید که روش های انتقال طراحی قبل که توضیح دادیم همه وابسته به امکانات و وسایلی هستند؟

ولی روش طراحی چشمی فقط یک مداد طراحی و کاغذ احتیاج دارد و حتی میتوانید مدل زنده را طراحی کنید.

مزیت بعد، تفاوت قیمت و ارزش کار شما با رقبا است، مردم متوجه میشوند، شک نکنید، این جمله را طبق تجربه بیان میکنیم، کافی است در کنار کار خود طراحی زنده را انجام دهید، خواهید دید که هر چقدر شما بخواهید برای کارتان دستمزد پرداخت میکنند.

خاطره ای از جناب طهانی در این رابطه: بعد از مدت ها با دوستان دوران دبیرستان در یک کافی شاپ قرار گذاشتیم تا تجدید خاطره کنیم، کافی شاپ در اختیار برادر یکی از دوستانمان بود، حدود ۱۲ ظهر در آنجا جمع شدیم، تعدادمان زیاد نبود و روی مبل های گوشه ای از کافی شاپ نشستیم، ناگهان برادر دوستم با یک برگه و مداد سراغ من آمد و گفت محمد(دوستم) از کاریکاتور شما تعریف کرده کاریکاتور من را بصورت زنده طراحی کن، میخواهم بدانم چه شکلی میشوم(جمله ای که اغلب گفته میشود) حس و حال طراحی نداشتم ولی برای تفریح شروع کردم، غرق در خوشی بودیم و هر کدام از دوستان که طراحی را مشاهده میکردند خنده بلندی سر میدادند،۱۵ دقیقه گذشت و اواخر طراحی بود ناگهان متوجه شدم حدود ۷-۸ مشتری پشت سر ما ایستاده اند و میخندند و از دوستان من در مورد هزینه و اینکه ما وقت داریم سوال میکنند.

این تفریح ۱۵ دقیقه ای تبدیل شد به ۴۷ نقاشی و کاریکاتور یک و دو نفره و ماندن ما تا ساعت ۱۰ شب، از نظر جسمی شاید کمی خسته شده بودم ولی اصلا گذر زمان را متوجه نشدم، پولی که جمع کردم که بماند، آنقدری بود که حدود حقوق یک ماه یک کارمند در آن زمان بود.

برادر دوستم اصرار داشت که هفته ای یکبار به آنجا بروم و اینکار را انجام دهم، شلوغی آن شب برای او نیز سود داشت.

تمام روش هایی که برای انتقال طراحی روی کاغذ توضیح دادیم برای سایز های بزرگ بدون مشکل هستند ولی برای سایز های کوچک سه روش اول تقلب به حساب می آیند و روش چهارم صحیح اما توصیه نمیشود و اما روش پنجم بهترین روش است که باید هدف شما برای مسیر طراح حرفه ای شدن باشد.

این روش ها را برای آگاهی شما بیان کردیم که اگر شخصی یا آموزشگاهی به شما توصیه کرد صحیح یا غلط بودن آن ها را بدانید.

شما هم از این روش ها استفاده کرده اید؟ کدام روش؟ تجربه خودتان برای استفاده دوستان بیان کنید. اگر تمایل به دریافت فیلم و آموزش های طراحی روشن هستید کافی است ایمیل خود را در قسمت زیر وارد کنید.