انواع کاغذ سیاه قلم و هایپررئال

کاغذ مخصوص سیاه قلم و هایپررئال برای حرفه‌ای ها

در این مقاله می‌خوانید

کاغذ مخصوص سیاه قلم، برای هنرجویانی که برای آینده خود برنامه ها و اهداف مهمی مشخص کرده اند، بسیار اهمیت دارد، زیرا نمیتوان برای تابلوها و سفارشات گران قیمت از کاغذ های تمرینی استفاده کرد.

انتخاب کاغذ مخصوص سیاه قلم نیز شاید سخت بنظر برسد، زیرا تمام نتیجه نهایی تلاش و هنر شما روی کاغذ ثبت میشود و اگر کاغذ مخصوص آبرنگ را اشتباها برای سیاه قلم انتخاب کنیم، نتیجه آن چیزی نیست که ما انتظار داشتیم.

به دفعات از هنرجویان خود شنیده ایم که زمانی که کاغذ اشتباه برای تکنیک خود انتخاب میکردند چه عذابی برای کنترل قلم و سایه ها میکشیدند.

حتی برای مراحل جلوتر که سفارش هایپررئال سیاه قلمی گرفته باشید، نمیتوان بجای کاغذ مخصوص سیاه قلم اثر نهایی را روی کاغذ کاهی به مشتری تحویل داد و انتظار رضایت و دریافت وجه عالی داشت.

در این فیلم که بخشی از جلسه اول دوره هایپررئال سیاه قلم است، جناب طهانی در مورد کاغذ مخصوص سیاه قلم صحبت میکنند و چند برند معروف و رایج را پیشنهاد میدهند.

اگر امکان مشاهده فیلم ۶ دقیقه ای را ندارید، میتوانید مقاله زیر را که برگرفته از این فیلم است را مطالعه کنید.

کاغذ مخصوص سیاه قلم چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

بطور کلی کاغذ مخصوص سیاه قلم بایستی دو مشخصه مهم داشته باشد:

۱- به اصطلاح بازاری گرم بالا باشد، یعنی ضخیم باشد تا در مراحل محو کاری و لایه گذاری بافت کاغذ از بین نرود و پاره نشود.

۲-  سطح صاف و مخملی داشته باشه، بدلیل فرار بودن و عدم ثبات پودر زغال بایستی سطح کاغذ دارای پرز های ریز مانند مخمل باشد تا این پودر های زغال را ثابت نگاه دارد و همینطور سطح صافی داشته باشد تا براحتی بتوان سایه ها را محو کرد و اگر بافت داشته باشد سطح کار را بافت دار نشان میدهد.

اگر با این توضیحات نتوانستید کاغذ مناسب خود را انتخاب کنید و خریداری کنید در ادامه چند نوع کاغذ مناسب را به شما معرفی میکنیم:

انواع برند های حرفه ای کاغذ مخصوص سیاه قلم:

کشورهای تولید کنند کاغذ های هنری شناخته شده هستند و برندهای مخصوص خود را دارند که در اینجا برخی از آن ها را معرفی مکنیم:

انواع کاغذ سیاه قلم و هایپررئال

کاغذ مخصوص سیاه قلم بریستول:

کاغذ بریستول که بهترین نوع آن مخصوص شرکت استراثمور(strathmore) آمریکا میباشد، بریستول ۵۰۰ در بین طراح های خارج از ایران معروف است البته به اسم کاغذ یا مقوا یا برد مخصوص ایربراش هم گفته میشود و گرم آن در دونوع ۲۰۰ و ۲۵۰ گرم میباشد، این نوع کاغذ در ایران بدلیل کشور سازنده نایاب است و مواردی هم که دیده شده محصول شرکت استراثمور نبوده و محصول هلند، آلمان و ایتالیا هستند که آن ها نیز کیفیت بالایی دارند.

 کاغذ مخصوص سیاه قلم فابریانو:

این برند که محصول شرکت ایتالیایی فابریانو(Fabriano) است، در بین هنرمندان ایرانی بسیار محبوب و شناخته شده است، البته این مورد بیشتر بدلیل نبود انتخاب دیگر در بازار ایران است.

فابریانو بصورت رول و شیت یا پلیت در بازار موجود است، و رول ها با عرض ۱.۵ متر و طول ۱۰ -۱۵ متر و برگه ها تا سایز A در بازار عرضه میشوند که نیاز تمام سایز ها را برطرف میکنند.

کاغذ های مناسب طراحی فابریانو در گرم های ۱۲۰-۱۶۰-۲۰۰-۲۲۰ گرم وجود دارند که نوع آخر به مقوای ایربراش نیز معروف است و سطح صاف و مخملی دارند، البته گرم های بیشتر نیز دارند که در دوره آبرنگ توضیح خواهیم داد.

انواع کاغذ سیاه قلم و هایپررئال

و اما کاغذ مخصوص سیاه قلم الر(ElleErre):

شاید برای هنرمندانی که از کاغذ یا مقوای الر استفاده میکنند جالب باشد که کاغذ مخصوص سیاه قلم الر(ElleErre) نیز محصول کارخانه فابریانو است، این کاغذ نیز بین هنرمندان ایرانی شناخته شده است، تفاوت این کاغذ با دیگر کاغذ های فابریانو بافت چکشی یک سمت کاغذ و تنوع رنگ بالا(۲۷ رنگ ) میباشد، و بیشتر نیز بدلیل تنوع رنگ بعنوان یک محصول مجزا تولید شده است ولی در ایران بیشتر رنگ شیری یا سفید آن موجود است.

گرم کاغذ یا مقوا الر ۲۲۰ گرم است.

انواع کاغذ سیاه قلم و هایپررئال

 کاغذ مخصوص سیاه قلم اشتنباخ (Steinbach):

اشتنباخ آلمان شاید اولین کاغذی است که هر شخصی که زمانی نقاشی میکرده آن را میشناسد،البته این مورد بیشتر بدلیل تولید و عرضه انواع تقلبی آن در بازار ایران است.

کاغذ اشتنباخ در وزن های ۱۵۰-۲۰۰-۲۵۰ گرم تولید میشود، در ایران بیشتر نوع ۱۵۰ گرم مرسوم است و فروشگاه ها موجود دارند.

کاغذ اشتنباخ علاوه بر آلمان در هلند، ترکیه و ایران نیز تولید مشود، که به ترتیب کیفیت آن افت میکند، اشتنباخ ایران را فعلا توصیه نمیکنیم چون تکنولوژی تولید مرغوب آن وجود ندارد و تولیدی های فعلی تفاوتی با مقوای روزنامه دیواری ندارند.

اشتنباخ اصل دارای  یک سطح پرز دار و یک سطح کاملا صاف است و گوشه آن اشتنباخ به آلمانی حک شده است، البته نشانه های دیگری نیز دارد که در pdf مرجع وسایل طراحی چهره بیان کرده ایم.

انواع کاغذ سیاه قلم و هایپررئال

 کاغذ مخصوص سیاه قلم سی آگران:

چهارمین برند معروف کاغذ شرکت کانسون(canson) محصول فرانسه است، کانسون مانند سایر شرکت هایی که در بالا نام بردیم انواع کاغذ و مقوا برای تکنیک های مختلف نقاشی و طراحی را تولید میکند، لازم به توضیح نیست که مواردی که بیان کردیم ممکن است برای تکنیک های دیگر نیز مفید باشند یا مناسب نباشند.

موارد دیگر شرکت کانسون را در فیلم بیان کرده ایم ولی نوع مناسب برای کاغذ مخصوص سیاه قلم، سی آگران میباشد، در وزن های ۱۲۵-۱۸۰-۲۲۴ گرم تولید میشود، که در ایران بیشتر ۱۸۰ گرم وارد میشود و در سایزهای B موجود هست.

لیست خرید کاغذ مخصوص سفارش سیاه قلم:

این مطلب بصورت پست در اینستاگرام طراحی روشن منتشر شد و بدلیل تقاضای دوستان بصورت یک عکس کلی در سایت نیز منتشر کردیم(برای دانلود عکس روی آن کلیک کنید):

لیست کاغذ مخصوص سفارش سیاه قلم

نتیجه گیری برای انتخاب کاغذ مخصوص سیاه قلم:

هر کدام از برند ها و کاغذ هایی که معرفی کردیم خصوصیات و کیفیت مخصوص خود را دارا میباشند و چون صاحب نام هستند محصولات باکیفیتی تولید میکنند که در بین طراحان و نقاشان شناخته شده است، برندها و موارد دیگری نیز وجود دارند که مناسب این مقاله نیست.

اینکه کدام یک از کاغذ ها کیفیت بالاتری دارند، سوالی است که در دوره هایپررئال سیاه قلم با تست و طراحی هر جلسه روی یکی از کاغذهایی که در بالا بیان کردیم، خصوصیات خوب و بد هر کاغذ را بیان میکنیم و شما اگر هنرجوی دوره هایپررئال سیاه قلم هستید میتوانید کاغذ حرفه ای و مخصوص سیاه قلم خود را انتخاب کنید.

البته نکته مهم دیگر دسترسی شما به کاغذ های بیان شده است.

برای مشاهده بخش های دیگر این آموزش های رایگان که بخشی از جلسه اول دوره هایپررئال سیاه قلم میباشند، از طریق لیست زیر اقدام کنید:

در مقاله و فیلم بعد در مورد :پاک کن مخصوص سیاه قلم ، نقاشی چهره، مداد رنگی و… صحبت خواهیم کرد.

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را ببرید، اگر شما تجربه کار با هرکدام از این برند ها را دارید یا اطلاعات و نکته ای را میدانید که برای ما و دیگر هنرجویان مفید است، میتوانید در بخش نظرات آن را با ما و دوستان در میان بگذارید.

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    خلي عالي بود ممنون برا دحمتي كه ميكشين.واقعا مطلب جامعي بود
    دستتتون دردنكن

    پاسخ

    سلام، خیلی ممنون از توضیحات مفیدتون ولی متاسفانه تو این وضعیت نا به سامان ارز واردات اینا دچار مشکل شده و خیلی جاها گیر نمیاد، کاش اگه امکانش هست خود گروه طراحی روشن اینا رو عرضه کنه، تا با اطمینان خاطر بتونیم تهیه کنیم و یا حداقل چندتا فروشگاه اینترنتی معتبر که این کاغدا و سایر اقلامو داشته باشه معرفی کنید، واقعا ممنون میشم چون تهیه این وسایل خصوصا تو شهرستان ها کار خیلی سخت و تقریبا نا ممکنه، با سپاس از زحمات فراوانتون ❤️

    پاسخ

    سلام خواهش ميكنم
    معمولا الر و اشتنباخ يافت ميشن ولي ما اين امكان براي هنرجوها گذاشتيم كه بعضي اقلام از پشتيبانشون سوال كنن براي تامين و تهيه

    پاسخ

    استاد عزیز عاالیه فیلمای آموزشی که میذارید خیلی مفید و کاربردی هستن. باعث شدین یه ذهنیت درست نسبت به طراحی پیدا کنم. واقعا ممنونم ازتووون

    پاسخ

    سلام خواهش ميكنيم،خوشحاليم كه مفيد بوده و استفاده كردين

    پاسخ

    مثل همیشه بسیار عالی*******

    پاسخ

    سلام جناب طهانی عزیز و‌ گرامی،من هنرجو غیر حضوری دوره های طراحی چهره و هایپر رئال هستم،خیلی خیلی ممنون بابت آموزش بسیار عالی،یه سوال دارم اینکه من میخام بدم دوستم از پاریس واسم وسایل نقاشی رو بیاره اما اکثر وسایلی که معرفی میکنید فرانسوی نیستن ایا محصولات فرانسه خوب نیستن؟و اینکه محصولات کشورهای دیگه توی فرانسه یافت میشن اما نمیدونم چیو بگم بیاره برام.واسه دوره هایپر رئالم میخام،که نمایشگاه بزنم

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، از قسمت پشتیبانی یادآوری کنین پاسخ اونجا میدن

    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.میخواستم بپرسم آموزش پاستل هم خواهید داشت؟ مرسی

    پاسخ

    سلام استاد میخواستم بدونم برای طراحی با مداد لموگراف ، مقوای فابریانو ۲۲۰ گرم مناسبه؟ من روش امتحان کردم بنظر بافتش خیلی درشته و کارم لطیف درنمیاد

    پاسخ

    باسلام،ممنون از اطلاع رسانیتون خیلی خیلی لطف کردین.

    پاسخ

    با سلام….من متاسفانه نتونستم کاغذ طراحی پارس پیدا کنم…یه دفتر طراحی گرفتم با مداد های فابر کاستل….ولی اصلا سایه روشن که میزنم توش دون دون فضاهای خالی هست…ینی ایراد از کاغذه؟

    پاسخ

    سلام ببخشید یه سوال این مقواها گِرَم هاشون باهم چه فرقی داره؟

    پاسخ

    با سلام آیا شما فروشگاه مخصوص لوازم طراحی ندارید چون شهرستان نوع مرغوب وجود ندارد

    پاسخ

    سلام خیر، لوازمی که موجود هست در کانال برای هنرجویان ما در شهرستان هست،فعلا فروش وسایل نداریم

    پاسخ

    سلام ، از چه نوع کاغذی برای طراحی چهره با مداد استفاده کنیم ؟که طرحمون زیبا و واقعی بنظر برسه؟

    پاسخ

    ممنون بابت این ویدئو، فقط یه سوال ، من یجا اسم مقوای faber4 شنیدم،منظورشون کدوم مقوای فابریانو بود؟

    پاسخ

    سلام جناب طهانی
    ممنون بابت سایت فوق العاده تون. مطالبتون واقعا عالیه.خوشحالم که اینجا رو پیدا کردم. یه سوال می خواستم بپرسم.
    استاد من تازه شروع کردم به طراحی . چند تا مقوای رولی فابریانو خریدم نقره ای رنگه و بافت چهارخونه ریزی داره نمی دونم مناسب طراحی هست یا نه متاسفانه گرمشم نمیدونم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    پاسخ

    سلام
    خیلی ممنون
    نه اون مورد برای طراحی مدادی و سیاه قلم مناسب نیست

    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    برای نقاشی با ماژیک چه نوع کاغذی خوبه؟؟؟

    پاسخ

    اینکه اسم کاغذ رو بدونیم یه بحثه اینکه بریم بگیم چه کاغدی میخوایم یه بحث دیگست وقتی یه نگاه میندازه آدم کلی کاغذ با انواع وزن و رنگ و طرح میبینه
    کاغذ 300 – 250 -220 -120 گرمی و …با رنگ کروم – سفید و…و برند های مختلف.مثلا بگیم فابریانو میخوایم واسه طراحی طرق قطعا میپرسه کدوم نوعش؟
    اگر امکانش هست بگید که چه کاغذی با چه وزنی و چه رنگ و برندی باید خرید یا اگر امکانش هست یه ویدئو تهیه کنید و تفاوت طراحی روی کاغذ 95 گرمی سفید یا کروم با 120 گرمی رو بگید
    با تشکر

    پاسخ

    سلام خسته نباشید…میخواستم ببینم اگه بخوام یه کار سیاه قلم و ابرنگ رو ی کاغذ انجام بدم از چه کاغذی باید استفاده کنم؟

    پاسخ

    سلامت باشین،هر کدام متفاوت است،معمولا کاغذ آبرنگ بافت دار است و سیاه قلم برعکس

    پاسخ

    سلام و خسته نباشيد خدمت شما دوست عزيز،از اشتراك گذاري مطالب و آموزش هاتون صميمانه تشكر ميكنم.موفق باشيد

    پاسخ

    سلام خسته نباشید . این اواخر یه کاغذ فابریانو 220 گرمی گرفتم مداد کانته روش اثری نداره یا خیلی کم رنگ میشه . در صورتی که کاغذ قبلی گرمش کمتر بود به راحتی مداد کانته کار میکرد . به نظر شما کاغذه که به عنوان فابریانو بهم فروخته شده فابریانو نبود یا همه فابریانو 220 اینجورین

    پاسخ

    سلامت باشید،مقوا معرفی شده در فیلم مقوا ایربراش ۲۲۰ گرم فابریانو است که بصورت رولی عرضه می شود در فروشگاه ها. کاغذی که شما بیان کردید اطلاع نداریم چه نوعی است

    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید استادعزیز, ممکنه بگید مقوای شومیز یاشونیز, اون چه مقوایی هست؟

    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من هنرجوی حرفه ای سیاه قلم هستم قصد دارم روی مقوای بیشتر از صد در هفتاد بکشم مقوای الررولی گیرم نیومده بنظرتون روی چه مقوایی بکشم که هم تو ایران گیر بیاد و برای کارم مناسب باشه؟

    پاسخ

    سلامت باشید از مقواهای رولی فابریانو میتوانید استفاده کنید اندازه بزرگتر دارند

    پاسخ

    سلام.من مبتدی هستم .من هایپر رئال رودوست دارم باید چه کاغذی بخرم؟

    پاسخ

    سلام شما هنگام استفاده از مداد رنگی از چه مقوایی استفاده می کنین من از مقوا اشتنباخ استفاده می کنم ولی نقاشی هام خیلی بد میشه مثل شما شفاف نیست ووخیلی بده مداد رنگی هام فابر کاستله میشه بگین از چه مقوایی استفاده کنم

    پاسخ

    سلام ما هم از اشتنباخ و فابرکاستل استفاده میکنیم

    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.من مقواهای اشتنباخ،فاریانو،الر و… استفاده کردم ولی به تازگیا یه مقوا بهم دادن ک هر دو طرف بدون بافت هستن و رنگشون سفیده.سیاهقلم رو این مقوا واقعا خوب درمیاد.خود لوازم التحریر گفتن مقوای پینو درومات هس.البته اگه درست گفته باشم.نه تا حالا اسمشو شنیدم نه سرچ میکنم چیزی بالا میاد.میخواستم در مورد این مقوا بدونم.ممنون میشم جواب بدین.

    پاسخ

    سلام جناب، از کدوم طرف فابراینو الر باید استفاده کرد؟؟ قسمت راه راهش یا صافه؟؟؟

    پاسخ

    سلام بستگی به نوع آموزش دارد، ما از سمت صاف برای سیاه قلم استفاده میکنیم

    پاسخ

    سلام
    ببخشید جنس مقوا مشکی برای کار مداد رنگی میخواستم

    پاسخ

    سلام کاغذهای الر رنگی وجود دارند، برخی کاغذهای مخمل هم برای پاستل وجود دارند

    پاسخ

    سلام وقت بخیر کاغذ کوتد گرم بالا مناسب سیاه قلم هست؟

    پاسخ

    سلام از نظر ما مناسب نیست، پوشش پلیمری سطح کاغذ کوتد مناسب زغال نیست

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر، من تازه شروع به طراحی سیاه قلم کردم، و همه تمرینامو روی کاغذ اچار معمولی میکشیدم، میشه لطفا راهنماییم کنید واسه کشیدن پرتره در اولین سفارشی که گرفتم چه کاغذی مناسبه؟

    پاسخ

    سلام،وقتتون بخیر ،ببخشید یه سوال داشتم برای طراحی سطح متوسط و کارهای تمرینی (مثل جدول تمرین سایه هاو…)به غیر از کاغذ پارس واشتنباخ ازچه کاغذ های دیگه ای میشه استفاده کرد؟

    پاسخ

    سلام ممنون برای تمرین کاغذ پارس و کاغذ کاهی مناسب است

    پاسخ

    سلام میخاستم بدونم برا مداد رنگی کدوم طرف اشتنباخ باید کشید؟؟

    پاسخ

    خیلی خوب شد که چندتا برند معرفی کردین ، عالی مثل همیشه

    پاسخ

    سلام خسته نباشید دوتا سوال داشتم خدمتتون برای کار سفارشی میتوان از روش طراحی چهره با مداد استفاده کرد و به مشتری تحویل داد یا باید حتما سیاه قلم باشه ؟ سوال دوم اگرجواب سوال اول مثبت هست روی چه کاغذی مناسبتره برای مشتری ؟ ممنون و سپاس بسیار

    پاسخ

    سلامت باشید بله اگر کارتون حرفه ای باشد، طبق نمونه که با مشتری توافق کردید با مداد سیاه طراحی یا همان مداد گرافیت هم می‌توانید طراحی کنید. برای این سفارش، کاغذ طراحی اشتنباخ یا کاغذ فابریانو رولی ۲۲۰ گرم که مقوا ایربراش هم گفته میشه، مناسب است، این کاغذ فابریانو با کاغذ طراحی الر متفاوت است.

    پاسخ

    سلام .چه کاغذی برای طراحی با قلم راپیدی پیشنهاد می دید استاد؟

    پاسخ

    سلام ارزان‌ترین کاغذ برای طراحی جوهری که خودم هم استفاده می‌کنم برای طراحی کمیک یا طراحی کاراکتر، کاغذ طراحی پارس ۱۵۰ گرم است، از کاغذ‌های طراحی پارس تمرین ضخیم‌تر است و مناسبه.

    پاسخ

    سلام وقت بخیر . من برای کارای سیاه قلم و پاستل از مقوای کانسون استفاده میکردم اما الان خیلی کم پیدا میشه. من دنبال به مقوای بافت دار شبیه کانسون هستم. به نظر شما مقوا فابریانو(تیزیانو) ۲۸۰ گرمی خوب میشه برای پاستل و زغال؟ نمیخوام کامل صاف باشه سطح مقوا

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، بافت کاغذ سی آگران کانسون با تیزیانو فابریانو متفاوت است، می‌توانید نگاهی هم به کاغذ‌های هات پرس آبرنگ بکنید، ما روی آن هم سیاه قلم و پاستل کار کردیم

    پاسخ

    ممنونم. باشه حتما میبینم
    یه مقدار متفاوته اما تقریبا مشابه هست . به نظر شما سیاه قلم و پاستل روی تیزیانو ۲۸۰ گرمی خوب در میاد؟

    پاسخ

    ما گزینه‌های دیگه را به نسبت این بافت ترجیح میدیم.

    پاسخ

    با سلام و احترام از اطلاعات مفیدتون سپاسگزارم برای مداد رنگی از کدام طرف کاغذ فابریانو استفاده کنم؟راه راه یا طرف دیگر؟

    پاسخ

    سلام این بستگی به نوع آموزش و موضوع نقاشی دارد، ما از سمت صاف برای نقاشی مداد رنگی استفاده می‌کنیم.

    پاسخ

    سلام ببخشید برای تمرین از کاغذ پارس استفاده کنیم مشکلی نیست؟؟اخه بقیه یه ذره قیمتشون برای من بالاست

    پاسخ

    سلام برای نقاشی سیاه قلم و مداد رنگی این کاغذ مناسب نیست چون توانایی تحمل لایه گذاری را ندارد و روی خودتون هم تاثیر می‌گذارد

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از سال ۱۴۰۳