نگهداری از نقاشی سیاه قلم و مداد رنگی

نگهداری از نقاشی سیاه قلم و مداد‌ رنگی (برای آرشیو یا ارسال سفارش)

در این مقاله می‌خوانید

نگهداری از نقاشی سیاه قلم و مداد رنگی معمولا برای هنرمندان این تکنیک ها بسیار اهمیت دارد، اول برای آرشیو و نگهداری خودمان، دوم اگر نقاشی، سفارش سیاه قلم یا مداد رنگی مشتری باشد و قصد ارسال به مشتری را داشته باشیم، اهمیت آن دو چندان میشود.

سیاه قلم بیش از سایر تکنیک ها به نگهداری احتیاج دارد، زیرا پودر زغال روی کاغذ ثبات کمی دارد و  با دست کشیدن و گذر زمان نقاشی و تابلو ما کیفیت و شفافیت خود را از دست میدهد.

در فیلم زیر که بخشی از جلسه اول دوره هایپررئال سیاه قلم میباشد، جناب طهانی به بررسی این مورد و راهکارهای عملی و ساده برای نگهداری از نقاشی سیاه قلم و مداد رنگی میپردازند.

اگر امکان مشاهده این فیلم یازده دقیقه ای را ندارید میتوانید مقاله زیر که برگرفته از این فیلم کوتاه است را مطالعه کنید؛

نگهداری از نقاشی با فیکساتیو یا ورنی:

نگهداری از نقاشی با فیکساتیو

اولین روش برای شروع محافظت از تابلو استفاده از فیکساتیو است، فیکساتیو بصورت اسپری و یا مایع ورنی یا وارنیش در دسترس است (البته مایع ورنی یا وارنیش بیشتر برای تابلو های رنگ روغن و اکریلیک استفاده میشوند که در این مقاله بررسی نمیکنیم و در دوره رنگ روغن یا اکریلیک در این رابطه صحبت خواهیم کرد)

فیکساتیو ها بنا به براق یا مات بودن و تکنیک استفاده شده نقاشی متفاوت هستند، بعنوان مثال فیکساتیو اکریلیک با رنگ روغن و… تفاوت دارد.

روش استفاده از فیکساتیو ها بسیار ساده است، از فاصله ۳۰ سانتی متر بصورت مستقیم و یکنواخت سطح نقاشی را اسپری میکنیم،میزان اسپری بایستی کم باشد تا نقاشی خیس نشود، در این صورت طرح از بین خواهد رفت، بهتر است سطح کار افقی باشد و در فضای باز یا دارای تهویه از اسپری فیکساتیو استفاده شود، زیرا مواد موجود برای ریه مضر میباشد. پس از اسپری صبر میکنیم تا کاملا سطح کار خشک شود.

نکته مهم دیگر این است که گاها از فیکساتیو مات برای ترکیب دو تکنیک یا متریال در خلال نقاشی نیز استفاده میشود، مانند ترکیب زغال و گرافیت، در این حالت فیکساتیو بصورت موضعی در محل مورد نظر استفاده میشود.

فیکساتیو مخصوص نگهداری نقاشی نیز برندهای متنوعی دارد مانند: conte a paris – winsor & newton – sakura و برند ایرانی درنا ، البته برندهای دیگری نیز وجود دارند ولی موارد رایج در بازار ایران برندهایی هست که عنوان کردیم.

اگر به هر دلیلی امکان خرید و دسترسی به فیکساتیو را نداشتید میتوانید از اسپری تافت مو یا کیلر مات نیز استفاده کنید.

این روش نگهداری برای شروع مناسب است ولی برای نگهداری از نقاشی بصورت بلند مدت خیلی مناسب نیست و نمیتوان فقط به این روش بسنده کرد.

نگهداری از نقاشی با پوشش لمینت :

نگهداری از نقاشی با لمینت

روش دیگری که برای نگهداری از نقاشی سیاه قلم و مداد رنگی یا هر تکنیک کاغذی دیگر استفاده میشود استفاده از پوشش لمینت است. پوشش لمینت یک لایه پلاستیک حساس به حرارت است که پس از حرارت دادن روی سطح کاغذ میچسبد یا اصصلاحا پرس میشود و سطح نقاشی کاملا محافظت میشود.

نکته مهم این است که استفاده از پوشش لمینت در مرحله پایانی و اتمام نقاشی بایستی انجام شود زیرا امکان برداشتن این پوشش پلاستیکی از سطح کاغذ نیست.

اگر سفارش های زیادی در سایز ۳۰ در ۴۰ دارید میتوانید دستگاه لمینت به همراه پوشش لمینت را خریداری کنید ولی اگر برای نقاشی های خود و تعداد کم قصد استفاده از لمینت برای نگهداری از نقاشی ها را دارید میتوانید به مراکز خدمات کامپیوتری یا عکاسی مراجعه کنید تا پوشش لمینت را برای شما انجام دهند.

توضیحات بیشتر و نحوه کار با دستگاه لمینت را در فیلم بالا میتوانید مشاهده کنید.

پس از لمینت کردن میتوانید براحتی آثار خود را نگهداری کنید، یا در آرشیوهایی با نام clear book آنها را مانند آلبوم قرار دهید، مزیت استفاده از این روش جاگیری کم فضا برای آرشیو آثار نقاشی شما است و همینطور وزن کمتر برای ارسال سفارش برای مشتری، البته ممکن است در هنگام ارسال نقاشی و لمینت تا خورده شود که در این مورد در آینده صحبت خواهیم کرد.

نگهداری از نقاشی به روش قاب کردن:

نگهداری از نقاشی با قاب کردن

یکی از روش های کلاسیک و رایج نگهداری از نقاشی قاب کردن با محافظ شیشه است، در این روش براحتی میتوانید اثرتان را در قاب قرار دهید یا قاب آن را تعویض کنید و اصل اثر همیشه در دسترس باشد (در روش پوشش لمینت کاغذ کاملا به پوشش چسبیده میشود)

این روش برای نگهداری از نقاشی سیاه قلم، مداد رنگی و آبرنگ مناسب میباشد البته قاب به همراه شیشه.

برای استفاده از این روش نگهداری بهتر است با یک قابسازی صحبت کنید تا قاب مدنظر شما را به همراه شیشه به سایز نقاشی یا بزرگتر (اگر از پاسپارتو استفاده میکنید) آماده کند و شما اثرتان را داخل قاب قرار دهید.

دو ایراد اساسی که میتوان به این روش نگهداری از نقاشی گرفت :

۱- اشغال فضای زیاد برای آرشیو و نگهداری از نقاشی ها، مخصوصا اگر تعداد آثار زیاد باشد بایستی یک انباری برای نگهداری آنها در نظر گرفت و نمیتوان همه نقاشی ها را روی دیوار نصب کرد.

۲- وزن بیشتر مرسوله و امکان شکستن شیشه نقاشی در هنگام ارسال سفارش برای مشتری (برای محافظت بیشتر و ارسال سفارش برای مشتری در انتهای دوره هایپررئال سیاه قلم صحبت خواهیم کرد)

  • پاسپارتو به کادربندی نقاشی و… با یک مقوا دیگر گفته میشود که در آینده در همین بخش آموزش خواهیم داد.

سخن آخر:

در این فیلم و مقاله روش های ساده برای نگهداری از نقاشی سیاه قلم و مداد رنگی گفته شد، برخی از این روش ها برای تکنیک های دیگر نقاشی کمی تفاوت میکند که در دوره های مورد نظر توضیح خواهیم داد ولی رایج ترین روش های محافظت و نگهداری از نقاشی مواردی بود که در بالا توضیح دادیم.

امیدواریم شما از این مقاله و فیلم استفاده لازم را برده باشید، اگر روش یا پیشنهاد دیگری برای نگهداری از آثار نقاشی یا موارد دیگر اطلاع دارید خوشحال میشویم در بخش نظرات ان روش را با ما دوستان خود مطرح کنید.

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    عالي بود،مرسي بابت زحمتتون،من از يوتيوب أشنا شدم،يه چيزي برام جالب بود،تو يوتيوب بعضا خيلي ها با ادعا به خارجيها و ادبيات بد باهاتون صحبت كردن تو بخش نظرات ولي شما خوب پاسخ دادين،شايد بخاطر همين اومدم تو سايت و عضو شدم وا واقعا خوشحالم،اميدوارم هميشه موفق باشين،تلافي بي ادبي اون افراد بشه

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون از لطفتون
    کاش با ادبیات بهتر از هم انتقاد میکردیم بجای توهین
    شما محبت داشتین

    پاسخ

    سلام تافت مو که گفتید هر جور باشه اشکال نداره ؟

    پاسخ

    سلام برخی از تافت مو استفاده می‌کنن، ما توصیه نمی‌کنیم چون جلوه زری بعد مدتی روی طراحی ایجاد می‌کند

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر من یه نقاشی با اکریلیک روی بوم کشیدم و یه جاهاییش مداد زغالی زدم برای اینکه پخش نشه فیکساتیو مناسبه؟

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، بله ولی از فیکساتیوی استفاده کنید که مولتی مدیوم باشد یعنی فقط برای سیاه قلم تنها نباشد یا برای مدیوم اکریلیک تنها

    بسیااااار عااالی استاددد از اطلاعات و توضیحات خوبتون
    آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما دارم
    •.:°❀×═════════×❀°:.•

    باسلام و عرض ادب.
    زندگی کردن را باید از طبیعت اموخت واین امر در اثار هنری شما نمایان است. با تشکر از برنامه ها و فیلم های اموزشی تون
    متاسفانه من شهرستانم و نمی نونم تو کلاسهاتون شرکت کنم. موفق و پیروز باشید.thanks to all your helps

    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    عذر میخوام اگه بخوام برای نقاشی سیاه قلم از وارنیش استفاده کنم بهش آسیب میزنه؟ یا یه روش بلند مدت تری برای نگهداری وجود داره؟

    پاسخ

    سلامت باشید، اگر اسپری وارنیش منظورتون است بله میتوانید از نوع مات یا نیمه مات برای سیاه قلم استفاده کنید، اما روش قاب کردن هم لازم است چون پوشش سطحی یک روش موقت برای حفظ نقاشی سیاه قلم است

    پاسخ

    سلام ببخشید اگه کارو بخواییم قاب کنیم دیگه نیازی نیس حتما از فیکساتیو استفاده کنیم؟

    پاسخ

    سلام نه ولی بهتر قاب خیلی تکان نخوره یا تعویض نشه چون چسبندگی نقاشی با شیشه ممکن کمی روی کیفیت نقاشی تاثیر بذاره

    سلام جناب طهانی ببخشید
    تو یکی از کلیپ ها فرمودید کسی که طراحی چهره رو یاد بگیره طراحی اشیا رو هم بلده بعدش مطلبی فرمودید فکر کنم اشتباه لفظی شده که فرمودید هنوز این تفکر غلط وجود داره که کسی که طراحی چهره یاد بگیره طراحی اشیا رو هم بلده من متوجه نشدم مطلب اول درست بود یادوم

    پاسخ

    سلام خواهش میکنیم
    اگر بدین شیوه بیان شده استباه است، منظور این است که تفکر اشتباه وجود دارد که برای چهره حتما بایستی از طراحی اشیا شروع کرد
    ممنون از نظرتون

    پاسخ

    باعرض سلام خدمت استاد طهانی: واقعا حیف شد!!!؟؟؟ بنده دیروز وقتی که این کلیپ رو مشاهده کردم.درخصوص زحمات جنابعالی و تیم طراحی روشن.مطالبی رو به صورت مفصل بیان و درهمین صفحه ثبت کردم.وبلافاصله ازصفحه خارج شدم.ولی متاسفانه نمیدونم چه مشکلی پیش اومده بود که امروز برای مشاهده نظرات دیگر دوستان مجددکه صفحه روبازکردم.خیلی تعجب کردم دیدم مطلبم ثبت نشده…حالااز جنابعالی عذر خواهی میکنم که حضورذهن ندارم و نمیتونم مطالب رومثل دیروز به همون صورت بیان کنم به همین دلیل مجددخلاصه ای از بیاناتم رو خدمتتون عرض میکنم…بنده واقعا تشکر میکنم از زحمات شما که در مورد هرچیزی وقت می گذارید وهرموضوعی روبه صورت کامل باتمام جزئیات ونکته به نکته توضیح میفرمایید.چه در دوره های آموزشی.و چه در کلیپ های آموزشی رایگان.ازقبیل همین نگهداری چگونه از نقاشی.کاغذ.مدادوپاک کن وذغال مخصوص.وغیره وغیره که به دلیل طولانی شدن نمیشه دراینجابه تمامی اونها اشاره کرد… حتاهمون استادانی هم که هزینه می گیرند اینقدر دقیق وقت صرف اینطور نکته ها که از نظر اونها کاملا پیش پا افتاده هست نمی کنند…امیدوارم که هنرجویان طراحی رو شن از این بیشتر قدر زحمات.دلسوزی.وتلاشهای پی در پی شما.واین گروه رو بدونند تا این همه تلاش برای به تکامل رسیدنش بی فایده نشه و باعشق وعلاقه فراوان تمریناتشون رو انجام بدهند تا به اوج پیشترفت موفقیت و تکامل برسند

    پاسخ

    سلام،خواهش میکنیم، محبت شما برای ما باارزش است، سلامت و پیروز باشین

    پاسخ

    با سلام این ویدیو هم مثل بقیه عالی بود بازم از زحمات شما خیلی ممنونم

    پاسخ

    سلام بسیار آموزنده بود. ممنونم از اینکه این نکات ارزشمند را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار اعضاء قرار می دهید . از درگاه خداوند برایتان توفیق روز افزون آرزومندم.

    پاسخ

    سلام وقت بخیر.
    من نقاشی با پاستل گچی انجام میدم میخواستم بپرسم برای محافظت ازش میشه از لمینیت استفاده کرد؟

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون
    بله میشه، فقط موقع قرار دادن بین دو ورق لمینت مراقب باشید نقاشی کشیده نشود

    پاسخ

    درودوسپاس فراوان خدمت استادگرامی طهانی عزیز ممنون از لطف و وقتی که برای ما میزاری خیلی عزیزی استاااد.

    پاسخ

    ممنون انگیزه من و که خیلی به نقاشی علاقه دارم بالا بردید

    پاسخ

    سلام جناب طهانی گرانقدر
    بسیار سپاسگزاریم از زحمات شما
    کلیپ های آموزشی شما بسیار قابل استفاده برای من بود از طراحی ها تا آموزش نگهداری آنها
    من را بیشتر علاقمند کرد برای طراحی
    سپاسگزاریم

    پاسخ

    سلام خسته نباشید از کارهای زیبا و ویدئو های کاربردی تون ممنونم من هم خیلی به نقاش علاقه مندم انشاالله بتونم یک روزی مثل شما موفق باشم

    پاسخ

    سلام . جناب طهانی عزیز کی کلاس حضوری برگزار میکنین ؟ بی صبرانه منتظریم

    پاسخ

    سلام بدلیل ثابت نبودن اساتید فعلا کلاس های حضوری تعطیل است

    پاسخ

    سلام و خسته نباشید به استاد دلسوز جناب طهانی عزیز واقعا دستتون درد نکنه و یه دنیا ممنونمممممممممممممممممممممم که بدون هیچ چشم داشتی تمام نکات ظریف رو در اختیار همه میزارین .با اینکه رشتم گرافیکه و دوران هنرستان که ۳ سال میشه و دانشگاه دو سال درس طراحی داشتم هیچچچچچ استادی این نکات را نگفته و فقط ۵ سال عمرمون هدر رفته حال فکر کنید به جای این همه هزینه تو این مدارس و دانشگاه ۵ سال میومدم پیش شما کلاس. الان چییییی میشدم ادم واقعا حسرت میخوره و از یه طرف اشک شوق میریزه برای استادانی مثل شما

    پاسخ

    برای اینکه بتونیم یه پس زمینه مشکی و یکدست در طراحی پرتره ها ایجاد کنیم چه چیز هایی نیازه و به چه شکل اون رو ایجاد میکنن استاد

    پاسخ

    سلام ممنون از اموزشات خوبتونفقط یه سوال برای من موند اونم اینکه چیکار کنیم برای سفارشات که آسیب نبینن؟

    پاسخ

    سلام و خسته نباشید. ببخشید چرا گروه طراحی روشن روی طراحی اشیا و منظره کمتر سرمایه گذاری انجام دادن تا طراحی چهره؟ آموزش های طراحی رایگان و همین طور DVD ها برای چهره بیش تره تا منظره و اشیا.

    پاسخ

    سلامت باشین
    زمینه کاری گروه طراحی روشن سبک رئالیسم است و علت شروع دوره های غیرحضوری با چهره برای از بین بردن ذهنیت سخت بودن چهره است، و دوره طراحی اشیا را در همین تابستان ۹۷ در سایت خواهیم داشت ولی به سبکی متفاوت

    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    عذر میخوام از فیکساتیو برای نگهداری نقاشی پاستل هم میشه استفاده کرد؟؟
    روش پیشنهادی شما چیه؟؟

    پاسخ

    سلامت باشید، بله فیکساتیو مخصوص وجود دارد و پیشنهاد ما این است از مدل مات یا نیمه مات آن استفاده شود و اگر فیکساتیو مخصوص پاستل پیدا نشد از فیکساتیو مولتی مدیوم استفاده شود

    پاسخ

    سلام خسته نباشید.آموزشهای شما مجازی هاش فیلم هاش تایمش چقدره؟و اینکه شما آموزش اندام هم دارید؟

    پاسخ

    سلامت باشین، توضیحات هر دوره در صفحه محصول بیان شده
    آناتومی و فیگور برنامه سال جدید است

    پاسخ

    سلام اگر قاب بگیریم دیگه نیاز به فیکساتور نیست؟

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر،خیلی ممنون از آموزشتون
    یک سوال دارم: برای سالم رساندن سفارش به دست مشتری که تا نشه و…حالا از طریق پست یا پیک چه کاری میتونیم انجام بدیم؟

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، ترکیبی از راه های گفته شده و بسته بندی شرکت های مختلف هم فرق میکند

    پاسخ

    سلام میشه نقاشی رو اول پرس گرفت بعد قاب یعنی هردوش انجام داد

    پاسخ

    سلام میشه هم قاب گرفت هم پرس از کیفیت نقاشی کم نمیشه؟ چون میخام با قاب بزنم تو خونه ولی ممکنه قاب بشکنه یا بخوام بعد از مدتی عوض کنم دیگه نقاشی پرس شده باشه که خراب نشه

    پاسخ

    سلام
    بله می توانید، ولی بعد پرس دیگر امکان باز کردن پرس نیست

    پاسخ

    سلام استاد گرامی. ممنون ازمطالب عالیتون. من سوالی ازحضورتون داشتم. سیاه قلمی کارکردم. دراخرکار که تموم شد لک ابی روی صورت جای روشنش ریخته شد وخشک شد وحالا لک شده. اومدم پاکش کنم تیره شده چه پیشنهادی شمادارید. بازم ممنون از شما

    پاسخ

    سلام چون مایع بافت کاغذ را تغییر میده کاری نمیتوان کرد

    پاسخ

    ببخشید اگه برای فیکس کردن کار از تاف استفاده کنیم آیا کار زرد میشه یا نه

    پاسخ

    با توجه به نوع تافت ممکن است، قبل از استفاده روی یک کاغذ کوچک تست کنید

    پاسخ

    عالی بود فقط میدونید لمینت که گفتین برگه هاش بسته بندی هست رو از کجا میتونیم تهیه کنیم؟ و اینکه اسمشون چی هست؟

    پاسخ

    فروشگاه های لوازم تحریر حرفه ای و لوازم عکاسی معمولا دارند، پوشش لمینت گفته میشه

    پاسخ

    سلام استاد
    وقت بخیر
    من به شخصه از وقتی با سایتِ شما آشنا شدم،انگیزه م واسه طراحی خیلی بالا رفته و حس میکنم خیلی بهتر از قبل طراحی میکنم
    آموزشهایی که تو دوره ی هیپررئال دارید واقعا کامل و جامع هست و خیلی کمک کننده ست که بتونیم بدون کلاس رفتن چهره ها رو طراحی کنیم
    ممنونم ازتون استادِ هنرمند و خوش ذوق
    انشاالله در همه ی زمینه های زندگیتون موفق باشید و تنتون همیشه سلامت باشه

    پاسخ

    با سلام، ببخشید من يه طراحی سیاه قلم دارم که قاب شده هست الان تصمیم دارم قابش رو تعویض کنم، ولی نگرانم که در حین تعویض و جابه جایی نقاشی رنگش رو به شیشه داده باشه و خراب بشه، آیا این تفکرم درسته؟ یا مشکلی وجود نداره و آسیبی نمیبینه؟

    پاسخ

    سلام کمی از پودر زغال روی شیشه چسبیده قاعدتا ولی نه اونقدری که آسیب بزنه به کار فقط خیلی با احتیاط کاغذ را بلند کنید

    پاسخ

    بسیار عالی،موفق و شاد باشید

    پاسخ

    سلام استاد. اسپری خیلی کار سیاه قلم رو تیره میکنه. و اینکه آیا کار پاستل گچی رو هم میشه لمینت کرد؟

    پاسخ

    سلام بستگی به اسپری و میزان اسپری کردن دارد. بله نقاشی پاستل را هم می‌توان لمینت کرد

    پاسخ

    درود وقتتون بخیر برای طراحی سیاه قلم با مداد از چه فیکساتیوی استفاده کنم؟
    اگر مایع باشه نتیجه خوبی نمیده درسته؟

    پاسخ

    سلام، از فیکساتیو برند‌های مایمری، ساکورا، کنته پاریس خوبه استفاده کنید. مایع وارنیش برای تابلو‌های نقاشی رنگ روغن و اکریلیک مناسب است

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر، من اولین باره میخوام از فیکساتیو استفاده کنم، روی کار مدادرنگی، فروشنده مختصری توضیح دادن ولی میخوام بدونم تا چه مدت میتونم فیکساتیو رو بدون اینکه خشک یا خراب بشه نگهداری کنم و روش خاصی داره یا خیر و اینکه بعد از زدنش به نقاشی اگر نقاشی رو قاب با شیشه بکنم ممکنه بعد از مدتها، شیشه به نقاشی بچسبه؟

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، بستگی به برندی که تهیه میکنید دارد ولی معمولا مدت طولانی می‌توانید نگهداری کنید. نه فیکساتیو‌های استاندارد چسبندگی ندارد، اما بهتر است از فیکساتیو‌های مات یا نیمه مات برای قاب استفاده کنید

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر میخواستم بپرسم که من میتونم بدون اسپری کردن فیکساتیو طراحی چهره با مداد رو قاب شیشه ای بگیرم؟؟؟؟؟ یعنی اصلا فیکساتیو نزنم هم میشه قاب گرفت؟

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، بله برای تکنیک طراحی با مداد سیاه می‌توانید بدون فیکساتیو نقاشی را قاب کنید

    پاسخ

    سلام. ممنون از ویدئوتون. خیلی مفید بود واقعا مرسی ولی یه سوال داشتم. من یه نقاشی با مداد سیاه یا همون مداد نوکی روی دیوار انجام دادم، برای این نقاشی از تافت مو استفاده کنم یا فیکساتیو؟

    پاسخ

    سلام خواهش می‌کنم، بهتره از تافت برای پوشش طراحی مداد سیاه روی دیوار استفاده نکنید چون به مرور زرد می‌شود، از پوشش‌های کوتینگ یا فیکساتیو پاستل استفاده کنید

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر. ببخشید دوتا سوال داشتم. 1.برای ماندگاری بلندمدت نقاشی مدادرنگی چه روشی بهترین هستش بدون اینکه آسیب ببینه. راستش اولین کار دخترعزیزم که 9 سالشه هستش، روی کاغذ آبرنگ انجام شده و برام خیلی ارزشمنده؟ و 2. اینکه برای کار با گواش شما پیشنهادتون برای نگهداری اثر چیه راهی داره تا بشه رنگ کارو ثابت کرد و بعد قاب شه یعنی رنگ اولیه از بین نره.
    ممنونم از شما و راهنماییهاتون…

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، ۱- خود قاب شیشه‌ای برای نگهداری نقاشی مداد رنگی کافی است، اگر در معرض نور شدید خورشید یا لامپ خاصی نیست. اما برای محکم‌کاری و جلوگری از سایش شیشه با مداد رنگی، می‌توانید از فیکساتیو مات استفاده کنید.
    ۲- برای گواش محافظت کمتری نیاز است، اگر قصد استفاده از فیکساتیو داشتید از فیکساتیو مولتی مدیا یا فیکساتیو آبرنگ استفاده کنید.

    پاسخ

    سلام روزبخیر و ممنون از سایت خوبتون
    لطفا بفرمایید چجوری بوم های نقاشی ارزشمند رو پست کنیم تا خراب نشه، شما تجربه ای دارید؟
    و هزینه تقریبیش چقدره
    بیشتر داخل ایران و اما خارج از کشور هم بگین ممنون میشم.

    سپاس فراون

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، بستگی به شعبه تیپاکس و پست منطقه سکونتتون داره چقدر در بسته بندی با دقت باشن، اول باید با پلاستیک حباب بسته بندی بشه بعد با کارتن پوشیده بشه، اینطوری نگهداری از نقاشی تا حدود زیادی برای ارسال خوب انجام میشه.

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳