تفاوت مداد کنته و مداد زغالی

مداد کنته چیست؟ چه تفاوتی با مداد زغالی دارد؟

در این مقاله می‌خوانید

مداد کنته همان مداد زغالی است!  

این باور اغلب مردم و فروشندگان وسایل طراحی و نقاشی است، اما آیا واقعا مداد کنته و مداد زغالی یک وسیله هستند و فقط اسم آنها تفاوت دارد؟

در این فیلم و مقاله که بخشی از جلسه اول دوره هایپررئال سیاه قلم است، جناب طهانی در این مورد توضیح میدهد، زمان این فیلم کمتر از ۶ دقیقه است ولی اطلاعات خوبی به شما خواهد داد.

اگر امکان دانلود و مشاهده فیلم را ندارید، میتوانید مقاله زیر که چکیده این فیلم میباشد را مطالعه کنید.

تفاوت مداد کنته و مداد زغالی

تفاوت های مداد کنته و مداد زغالی:

مداد زغالی فقط به رنگ سیاه تولید میشود، چون ماده سازنده مغز آن ها فقط پودر زغال و واکس و درصدی خاک رس است و میزان سختی و چربی آن با مواد ترکیبی با پودر زغال تعیین میشود.

اما مداد کنته، تاریخچه آن به جنگ ناپلئون برمیگردد که توسط نیکلاس ژاک کنته به دلیل کمبود گرافیت و زغال(این مواد برای توپ های جنگی استفاده میشد) ابداع شد، با مواد طبیعی معدنی مانند؛ اکسید آهن که قهوه ای متمایل به قرمز است، اکسید تیتانیوم که رنگ سفید است و مواد معدنی دیگر و حتی گرافیت و زغال

پس تنوع کنته بیش از یک رنگ است و دایره وسیع تری را تشکیل میدهد.

مورد دیگری که بایستی بیان شود، کنته یک برند است که در بین مردم جاافتاده است و مانند تاید که یک برند مواد شوینده است، کنته برندی فرانسوی است که توسط خانواده ژاک کنته بنا نهاده شده است.

اما در خارج از ایران اصطلاح مداد زغالی Charcoal pencil بیشتر رواج دارد.

انواع برند های مداد زغالی و مداد کنته:

برندهای معروف مداد زغالی:

تفاوت مداد کنته و مداد زغالی

فابر کاستل Faber Castell؛ نکته مهم این برند نوشته روی بدنه مداد ها است، مداد زغالی فابر کاستل چند مدل مختلف دارد،که انواع رایج در ایران بدین ترتیب هست، Soft، Medium، Hard فرق این سه نوع در چیست؟ مداد زغالی فابر  Soft  سیاهی چرب و مخملی تری دارد و روی کاغذ ماندگارتر است و در برابر محو کردن مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد، اما مداد زغالی فابر Hard سیاهی خشک و پودری تری دارد و راحت تر محو میشود، مداد زغالی فابر Medium اندکی از خصوصیات هر دو را دارا میباشد.

مداد Pitt Pastel فابرکاستل همان مداد سفید است که به نام های مدادزغالی سفید یا کنته سفید در بازار به فروش میرسد.

تفاوت مداد کنته و مداد زغالی

نکته حاشیه ای: مداد زغالی فابر در اروپا دارای بدنه طرح چوب است ولی در ایران اغلب با بدنه سیاه مشاهده شده است.

برندهای دیگر کرن داش(Caran Dache) و درونت Derwent (تقسیم بندی این برند هم، مانند فابر کاستل است، روی بدنه نوشته: Dark، Medium، Light درج شده است) و کریتاکالر Cretacolor و…

اما در ایران بیشتر برند فابر کاستل رواج دارد که قیمت بالایی نیز نسبت به سایر برندها برای تهیه آن باید پرداخت کرد.

تفاوت مداد کنته و مداد زغالی

مداد کنته که دقیق تر بخواهیم بیان کنیم برند کنته پاریس Conte a Paris است، دارای تنوع رنگی بیشتری است.

نکته جالب در رابطه با مداد کنته پاریس این است که هر نوع مداد کنته دارای درجه سختی مختلفی است، بعنوان مثال: مداد کنته فیوزا(زغال چوب-بدنه سبز یشمی) که نوع مداد زغالی خشک و پودری است، دارای درجه بندی مختلف از H تا B2 میباشد.

برای سایر انواع مداد کنته مانند Pirre Noire (زغال سنگ-بدنه سیاه) نیز درجه بندی  از H تا B3 وجود دارد، کنته سفید نیز با نام Blanc در دسترس هنرمندان است.

مزیت دیگر کنته پاریس قیمت بصرفه تر آن نسبت به مدا زغالی برند فابر کاستل بود(که این مورد با توجه به تغییرات قیمت در بازار ایران تغییر کرد).

مورد بعدی اینکه چرب یا خشک بودن زغال در طراحی خیلی تفاوت دارد که در مطلب پودر زغال چرب و خشک در این مورد توضیح داده ایم.

برای مشاهده بخش های دیگر این آموزش های رایگان که بخشی از جلسه اول دوره هایپررئال سیاه قلم میباشند، از طریق لیست زیر اقدام کنید:

در مقاله و فیلم بعد در مورد : انواع کاغذ مخصوص سیاه‌ قلم و هایپررئال برای حرفه ای ها صحبت خواهیم کرد.

امیدواریم این مطلب آموزشی برای شما مفید بوده باشد، تجربه خود را در مورد استفاده از مداد زغالی و کنته با ما و دوستان خود، در بخش نظرات در میان بگذارید

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    سلام استاد عزیز
    بسیار بسیار ممنونم

    پاسخ

    سلام ببخشید من یسوال دارم میخواستم بپرسم برای کشیدن مژه یا تارهای نازک از کنته استفاده میکنن میخوام بپرسم چه نوع کنته یا مدادی مناسب تارو مژه است چون من با مدیوم کوه نور و فابر مژه کشیدنی مثلا یه خط بکشم رد رد میوفته و یه خط کامل نمیشکشه زخیم میشه و نقطه های سفید توی خطم هست!!میخوام وقتی ی خط میکشم صاف خطم یا تار موم دربیاد اما نمیشه تودلم میگم شاید ب احتمال زیاد باید کنته فابر سختشو بگیرم درسته؟؟؟؟؟گه نرم نباشه خطمو خراب کنه

    پاسخ

    سلام…استاد من رشته م تجربی بود…اما استعداد هنری بالایی داشتم یبار خواستم یه چهره سفارش بدم گوگل زدم طراحی چهره اولین سایت همینجا بود..وارد شدم و چون علاقه داشتم تو چند ساعت کل آموزشهای رایگانو دیدم..به راحتی یادمیگرفتم تکنیک هارو…حتی از فیلمهای تایم لپس…خلاصه اینکه دوسه تا تمرین کردم الان سفارش چهره انجام میدم و درآمد خوبی هم داره…خیلی هم اعتماد بنفس بالایی بهم داده…وقتی حدود ۱۲ ساعت بکوب پشت یه کار میشینم بجز زمان ناهار و … به این نتیجه میرسم قطعا هرکسی تو زمینه مورد علاقه ش بااراده ترینه و نباید اراده اون رو در زمینه ای که متعلق به اون نیس قضاوت کرد… موفق باشین که ماهم موازی با پیشرفتای شما پیشرفت میکنیم…تو تمام فضای مجازی با صفحه های شما در ارتباطم و برای همه هم تبلیغ کردم? فقط یسوال استاد من میخوام تکمیلی آموزش ببینم و اون مباحث ابتدایی و خیلی از مباحث دیگه رو بلدم…از چه پکیجی میتونم استفاده کنم؟

    پاسخ

    سلام خیلی خوشحالیم که موفق بوده اید، ان شاا… در روز سفارشات بیشتری انجام بدید
    اگر طراحی چهره را کامل مسلط هستید و دوره هایپررئال سیاه قلم یا مداد رنگی ۲ براتون مفید هست
    ولی اگر نه، جلسات طراحی چهره بصورت جداگانه موجود است میتونین هر مبحث ضعف دارین تهیه کنین

    پاسخ

    سلام.من می خواستم دوره هایمررئال رو تهیه کنم.dvdکی آماده می شه.ممنون.اطلاع بدین.خیلی وقته منتظرم.

    پاسخ

    با سلام و احترام
    میخواستم بپرسم برای ایجاد تیرگی های شدید اگه ذغال extra soft کرتاکالر رو با کشیدن روی سمباده پودر کنم بهتره یا اینکه پودر ذغال کرتاکالر بخرم استفاده کنم؟

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من خیلی وقت پیش طراحی چهره با مداد انجام میدادم. جدیدا مداد کنته سفید و سیاه تهیه کردم. سفیدش تو هیچ جا کاربرد نداره برام. میشه بفرمایید چه جاهایی ازش استفاده میشه؟و اینکه میشه تو یه طراحی روی کاغذ معمولی از مدادای طراحی معمولی و کنته هم زمان استفاده کرد؟
    ممنون

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون
    برای هایلایت استفاده میشه
    تکنیک هر وسیله متفاوت است

    پاسخ

    سلام ممنونم از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون قرار دادید، می خواستم بدونم آیا مدادی وجود داره که وقتی روی دیوار یا کاغذ دیواری کشیده می شه با دستمال نم دار پاک بشه؟ برای بچه های کوچیک می خوام

    پاسخ

    سلام بله مداد شمعی و ماژیک قابل شستشو برای کودکان هست، البته مداد شمعی برای مورد شما مناسب تره

    پاسخ

    سلام ،میشه بفرمایین هردورتون توچندمرحله آموزش داده میشه،رئال وفتورئال وهایپر

    پاسخ

    سلام توضیحات هر دوره و سرفصل هاش داخل صفحه محصولات نوشته شده

    پاسخ

    باسلام تشکر از سایت خوب و مطالب عالیتون.اینطور که من متوجه شدم در موارد استفاده مداد کنته و مداد ذغالی کاربرد یکسان دارند درسته؟

    پاسخ

    سلام بله در سیاه قلم تقریبا موارد مشابه هم دارند

    پاسخ

    سلام خسته نباشین من آموزش طراحی مبتدی رومیخوام چون هیچ آموزشی ندیدم ممنون میشم

    پاسخ

    سلام طراحی پایه را در بخش مقالات می توانید مشاهده کنید

    پاسخ

    اگ امکانش هست آموزش جلسه اول رو بذارید من اولین بارم هست ک میخام طراحی کنم

    پاسخ

    بی نطیر سپاس ازشما

    پاسخ

    سلام استاد کانال یا گروه اموزشی تلگرام دارید لطفا لینکش ممنون،
    و یه سوال خیلییییی مهم دارم که خیلی وقته دنبالشم، برای برق و شاین انداختن روی لب یا داخل چشم در سبک هایپررئال از چه ابزاری استفاده میشه؟ خودکار و گواش و پاکن خمیری و اتودی و الکتزیکی استفاده کردم اون برقو درنمیاره

    پاسخ

    سلام آموزش های ما در سایت است.لینک کانال و راه های ارتباطی در پایین سایت قرار داده شده

    پاسخ

    سلام،من سیاه قلم کار کردم و دوتا تابلو هم کشیدم اما الان دوس دارم چهره یاد بگیرم و چهره سیاه قلم بکشم میشه کمکم کنید

    پاسخ

    سلام
    شما تابلو هم کار کردید بهتر است از آموزشگاه های حضوری بهره ببرید، چون ما سیاه قلم قبل چهره کار نمیکنیم

    پاسخ

    سلام . یک سوال داشتم ایا کنته ی فرانسوی با کنته ی فابر کاستل تفاوت دارند ؟ یا هر دو یکی هستند با مارک متفاوت ؟ راهنماییم کنید لطفا

    پاسخ

    سلام. خسته نباشین . یه سئوال ازتون داشتم ممنون میشم جواب بدین . من یک چهره با مداد کنته هارد طراحی کردم کامل‌. حالا یک سمتی از مو زیادی رفته بالا اونو هر چی پاک میکنم جاش میمونه ، خواستم بدونم با چه وسیله ایی میتونم جای مداد کنته رو از کاغذ پاک کنم؟ اگر با مداد کنته سفید بکشم روش درست میشه؟

    پاسخ

    سلامت باشید
    معمولا در طراحی سیاه قلم نباید زیاد از پاک کن برای تصحیح استفاده کرد، لک ایجاد میکند و کاملا آن اثر از بین نمی رود، مگر امکان این باشد که آن قسمت پس زمینه یا طرحی ایجاد شود که جای باقی مانده دیده نشود

    پاسخ

    سلام وقت بخیر به جز کنته پاریس و کنته سافت فابرکاستل چه کنته هایی هست که قیمتش کمتر باشه و متاسب افرادی باشه که تازه شروع کردن کنته ماریس و یا الیزا هم خوبه؟

    پاسخ

    سلام کرتاکالر و درونت هم هستن و برندهای دیگه، ماریس و برند های چینی کیفیت پایینی دارند

    پاسخ

    سلام استاد، ممنون از اطلاعات و توضیحات خوبتون . آیا پودر کنته و پودر کربن یکی هستند ؟ در جایی که پودر کنته یا دوده موجود نیست برای سطوح خیلی تیره چه جایگزینی موجود هست ؟ من پودر زغال استفاده کردم و اصلا خیلی تیره نشد و مات بود . با تشکر

    پاسخ

    مداد زغالی همون کنته نیست؟ فکر کنم چون اولین برند مداد زغالی وارداتی به ایران کنته پاریس بوده پس مداد زغالی هم به این عنوان شناخته شده

    پاسخ

    سلام استاد مارک مناسب مداد زغالی و محو کن برای مبتدی ها چیه؟

    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد عزیز و با آرزوی موفقیت هر چه بیشتر شما و همکاران
    لطفا بفرمایید پودری که از سمباده زدن کنته سافت فابر کاستل بدست میآید را در چه کاری میتوان استفاده کرد؟ و آیا اصولا استفاده آن درست است یا غیر قابل استفاده است.

    پاسخ

    سلام با توجه به قیمت مداد زغالی و کنته این کار توصیه نمیکنید پودر شمش زغال برای برخی قسمت ها در سیاه قلم بهتر است که در مطلب پودر زغال خشک و چرب بیان کرده ایم

    پاسخ

    سلام
    ببخشید من طراحی چهره عروسک انجام میدم روی پارچه خواستم ازتون ی راهنمایی بخوام کلا چه مدادی برای کشیدن طرح اولیه روی پارچه خوبه
    من اطلاعات کمی دارم اما با کنته امتحان کردم و نشد با مداد پاستلی نمیدونم خواستم بپرسم بعد بخرم اگر نوع دیگری از مداد هست که فکر میکنید میتونه کمکم کنه ممنون میشم معرفی کنید .راستی مشکی استفاده نمیکنم در رنگ های مختلف لازم دارم.

    پاسخ

    سلام مدادرنگی و مداد پاستل مناسب است،ما مدادرنگی برای نقاشی پارچه استفاده کردیم خوب بوده

    پاسخ

    .سلام وقت بخیر خسته نباشین اسم مداد من charcoal pencilهس ولی حس میکنم روغنی نیس بنظرتون این مداد رو برای کجای طراحیم استفاده کنم و برای اینکه ی مداد سفید داشته باشم و کاملا قشنگ روغنی باشه و سفید باشه وارزون قیمت میشه اسمشو بگین من برم بخرم؟! ضمنا کانال تلگرامی دارین یاایدی دارین اگه بدین ممنونتون میشم

    پاسخ

    سلام ممنون، مداد زغالی که به انگلیسی نوشتید اسم مداد نیست نوع مداد هست و ربطی به چرب یا خشک بودن ندارد. کنته سفید کنته پاریس خوب است ولی قیمت ارزان ندارد

    پاسخ

    سلام ممنون بابت مطالب خوبتون. من سالهاست کار طراحی و سیاه قلم و تکنیک های رنگی انجام می دم ولی هیچ کس این اطلاعات به من نداده بود

    پاسخ

    سلام حسته نباشید ببخشید کنته pierre Noire HB 1710
    فقط رنگ مشکی داره ؟
    رنگ طوسی نداره؟

    پاسخ

    سلامت باشید، خیر ولی کنته پاریس رنگ طوسی و رنگ‌های دیگر دارد

    پاسخ

    سلام
    کاربرد کنته سفید چیه؟

    پاسخ

    سلام استاد خیلی ممنونم مطالبتون خیلی مفید هست من یک سوال دارم این که وقتی می‌خواهیم کنته سفید لابه لای کار هایپررئال کار کنیم بعضی قسمت ها رد آبی میندازه علت چیه همیشه رد سفید نمیده آبی به نظر میاد چیکار باید کرد و علت چیست ممنونم

    پاسخ

    سلام بستگی به کنته سفید و زغال مورد استفاده دارد و اما توصیه کلی برای استفاده از کنته یا زغال سفید یا پاستل سفید این است که حساسیت زیادی نداشته باشید چون تاثیر خودش را در نتیجه کار خواهد گذاشت.

    پاسخ

    بهترین اطلاعات آموزشی رو میزارید، خیلی کارتون درسته.

    پاسخ

    سلام استاد ، میخوام با کنته ام کار کنم فقط چون تا حالا کاتر نکردمش و دست نخورده هست برای اولین استفاده کاتر بکنمش ؟

    پاسخ

    سلام اگر تجربه داشته باشید مشکلی برای تراشیدن مداد با کاتر به وجود نمی‌آید اگر تجربه ندارید با یک مداد ارزان تمرین کنید.

    پاسخ

    سلام استاد. وقت به خیر. یک سوالی که برای من پیش اومده و امیدوارم که جوابش رو بدید اینه که خواستم بدونم انیمیشن “If anything happens, I love you” از چه ابزار و مدادهایی (منظورم شماره هاشونه) برای طراحی استفاده کرده. درسته سوالم بی ربطه ولی حقیقتش من انیماتور هستم و تخصصی در طراحی ندارم ولی بر اثر کنجکاوی در مورد این انیمیشن خواستم بدونم این سبک انیمیشن با چه ابزاری کشیده شده. خیلی جاها دنبال سوالم گشتم و به خاطر اطلاعات کم در نقاشی نتونستم به جواب برسم تا این که ویدیوهای شما رو دیدم و قسمت نقاشی با ذغال و ..و اون مدادها، احساس کردم که نقاشی های شما با اون مدادها خیلی شبیه به نقاشیهای به اون سبک هست و حالا برای شروع خواستم شماره های اون مدادها رو هم بدونم.
    خواهش میکنم حتی اگر انیمیشن رو هم ندید یکبار ببینید تا بیشتر متوجه منظورم شوید، البته این انیمیشن زیبا برنده اسکار 2021 هم شده که دیدنش جالب هم هست.
    بی صبرانه منتظر جواب و راهنمایی شما هستم

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون بله از این نظر سوالتون ارتباطی با این مطلب ندارد چون با نقاشی دیجیتال کار شده است

    پاسخ

    البته توی بیوی اینستاگرام رسمی این انیمیشن هم نوشته شده: a hand-drawn animated short. که احتمالا به خاطر اینه که یا شما انیمیشن رو ندیدید یا نخواستید (به هر دلیلی) جواب سوال منو بدهید ولی اطلاعات غلط هم ندهید.چون حداقل به عنوان یک انیماتور میدونم فرق طراحی کاغذی و دیجیتالی چیه. ممنون میشم چاپ کنید

    پاسخ

    حتما من اشتباه کردم، اما بعد سوالتون تحقیقی که کردم نتیجه نقاشی دیجیتال و نقاشی آبرنگی برای این انیمیشن بود، اگر به پترن لباس‌ها هم دقت کنید مشخص است که طراحی کاغذی کامل نیست. باز هم حتما شما اطلاعاتتون کامل‌تر است.

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳