تفاوت پودر زغال چرب و خشک

پودر زغال و مداد کنته چرب یا خشک ؟ کدام را برای سیاه قلم استفاده کنیم ؟

در این مقاله می‌خوانید

پودر زغال، مداد زغالی و مداد کنته از وسایل مهم و اساسی در نقاشی سیاه قلم هستند و با توجه به تنوع نسبی این موارد در بازار ایران و البته تنوع گسترده تر در بازار جهانی، تعدادی از همراهان گروه طراحی روشن سوال هایی در زمینه پودر زغال و مداد کنته پرسیده اند که یکی از آن ها همین سوال است: پودر زغال خشک با چرب چه تفاوتی دارد؟ و در سیاه قلم از کدام مداد کنته یا مداد زغالی استفاده می شود؟

هر چند در دوره هایپررئال سیاه قلم این مورد را در هنگام نقاشی بارها بیان کرده ایم، این مطلب را بصورت رایگان تولید کردیم تا دوستانی که در این مورد سوال داشتند و جز گروه هنرجوهای دوره هایپررئال سیاه قلم نیستند؛ در هنگام خرید دید بهتری داشته باشند.

در این فیلم جناب طهانی به بررسی پودر زغال کرتاکالر بعنوان پودر خشک و پودر شمش زغال ۴۰۷۰۲ کرتاکالر (برای اطلاع از شماره شمش ها، مطلب تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد را مطالعه بفرمایید) بعنوان پودر زغال چرب و مداد کنته نیز مداد کنته pierre noire شماره b3 بعنوان کنته چرب و مداد کنته fusain شماره b2 بعنوان کنته خشک، پرداخته اند.

در بخش پایانی این فیلم و مقاله نیز مورد استفاده هر کدام از این موارد را در نقاشی سیاه قلم بیان کرده ایم تا راهنمایی باشد برای شما دوستان.

اگر امکان مشاهده فیلم را ندارید می توانید مقاله زیر که برگرفته از فیلم می باشد را مطالعه بفرمایید.

بررسی پودر زغال خشک و چرب

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید دایره سمت راست پودر زغال خشک (پودر زغال کرتاکالر) و دایره سمت چپ پودر زغال چرب (پودر شمش ۴۰۷۰۲) می باشد.

پودر زغال خشک در کنار پودر زغال چرب

در تستی که انجام شد، زغال خشک راحت تر و یکدست تر محو شد ولی تیرگی که مشاهده می شود، سیاهی مطلق نیست و طیف متوسطی از خاکستری را نشان می دهد.

در مقابل زغال چرب، در هنگام محو کردن خیلی راحت و یکدست پخش نمی شود  اما تیرگی آن بیشتر و نزدیک به سیاه مخملی است.

پس از این مرحله به تست پاک شوندگی و ایجاد هایلایت با پاک کن اتودی و پاک کن برقی، این دو مورد می پردازیم:

پاک کردن پودر زغال خشک و چرب

زغال خشک راحت تر پاک می شود و می توان هایلایت را روی آن بهتر ایجاد کرد، اما تیرگی کم شاید برای هایلایت مناسب نباشد در لایه گذاری اولیه.

زغال چرب در مقابل پاک شوندگی مقاومت می کند و به آسانی و با یک بار تلاش شاید نتوان هایلایت روی آن ایجاد کرد و نکته مهم اینکه اگر اشتباهی صورت بگیرد رد زغال پس از پاک کردن باقی می ماند.

بررسی مداد کنته چرب و خشک

این بار با هر دو مداد چرب و خشک نقطه ای روی کاغذ الر ایجاد کردیم و سعی کردیم با قلم مو محو کاری سیاه قلم این دو نقطه را محو کنیم:

محو کردن مداد کنته خشک و چرب

مانند پودر زغال خشک، مداد کنته خشک راحت تر و وسیع تر پخش شد و محو کاری یکدستی را شاهد بودیم، اما تیرگی آن زیاد نیست و بیشتر خاکستری است تا سیاه.

مداد کنته چرب در مقابل محو شدن مقاومت کرد و دایره کوچک تر و غیر یکنواختی پخش شد، ولی تیرگی خوبی را ایجاد کرده است.

سپس مجدد سراغ تست پاک شوندگی رفتیم:

هایلایت روی مداد کنته خشک و چرب

مداد کنته خشک در هنگام ایجاد هایلایت و پاک کردن راحت تر پاک شد.

مداد کنته چرب ولی در مقابل پاک شدن و هایلایت روی خوش نشان نداد و باید مراقب اشتباهاتی که در هنگام نقاشی یا طراحی با مداد کنته چرب میکنیم باشیم.

نتیجه گیری و سخن آخر:

این موارد معمولا برای تمام زغال های خشک و چرب صادق است و محدود به برندهای کرتاکالر و کنته پاریس که مورد تست ما بودند نمی شود.

با توجه به تست و بررسی که انجام دادیم، شاید بیشتر شما دوستان هدف خود را پیدا کرده اید و مدیوم مناسب نقاشی سیاه قلم خود را خریداری نمایید؛ اما بیان چند نکته شاید کاربردی تر باشد:

۱- از مداد کنته یا مداد زغالی خشک برای شروع نقاشی سیاه قلم و بخش های اولیه استفاده کنید.

۲- از پودر زغال خشک برای سایه های متوسط و یکدست استفاده کنید.

۳- بخش های نهایی و جزئیات انتهای کار را به مداد کنته یا مداد زغالی چرب بسپارید.

۴- قسمت های پس زمنیه و سیاهی مطلق را با پودر زغال یا شمش چرب جذاب کنید.

۵- اگر نمی توانید هر دو مورد را خریداری کنید، از شماره های مدیوم مداد زغالی و کنته که در مقاله مداد کنته چیست؟ چه تفاوتی با مداد زغالی دارد؟ معرفی کردیم استفاده کنید، که نیمی از هر دو خاصیت چرب و خشک را دارند.

تجربه شما در استفاده از زغال چرب و خشک یا مداد کنته چرب و خشک چه مواردی بوده؟با ما و دوستان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید؟

اگر به طراحی چهره مسلط هستید و علاقه مند به فراگیری نقاشی سیاه قلم، دوره هایپررئال سیاه قلم را بررسی کنید و به سرفصل هاش نگاهی بیاندازید.

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    باسلام و خسته نباشید خدمت جناب استاد طهانی و دوستانتان.
    میخواستم بپرسم که میشه با پنبه یا گوش پاکن برای محو کردن ایندو مورد یادشده دراین فیلم استفاده کرد که حالت مدل طبیعی تری به خودش بگیره ؟؟یا فقط باید با قلمو طبیعی تر مدلمون و دراوریم. با کاغذهای کاهی معمولی چطور؟؟چونکه بنده هنوز با پودر زغال کار نکردم.
    چطور میشه با هردو مدادزغالی چرب و خشک بصورت مختلط در طراحی(طبیعت) روی کاغذهای معمولی(تمرینی)استفاده کرد؟؟
    بانهایت تشکر فراوان وقدردانی اززحمات شما و گروه طراحی روشن.
    رئوف مطلق

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون، کاغذ کاهی یا معمولی فقط برای تمرین هستند و برای سیاه قلم توصیه نمیکنیم، کاغذ های مناسب در مقاله انواع کاغذ مخصوص سیاه قلم معرفی شدن

    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید. بهترین نور برای ایجاد پیکره ای باجزئیات دقیق کدام است؟

    پاسخ

    سلام وقت بخیر .میشه لطفا بگید برای شروع سیاه قلم به چه وسایلی نیاز داریم و هزینه اش حدودا چقدره

    پاسخ

    سلام ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیارمون گذاشتین،برای کشیدن مو مخصوصا موهای باریک از چه مدادی باید استفاده کنیم؟یا برای تار موهای باریک که خاکستری هست از چه مدادی؟

    پاسخ

    سلام از مداد‌های زغالی و کنته و اتود می‌توان استفاده کرد

    پاسخ

    ممنون از توضیحات و اطلاعات مفیدتون. اکثر بحث ها کاربردی بودند. پایدار باشید.

    پاسخ

    سلام من تازه کارم از چه نو پودر زغالی استفاده کنم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳