چه مدادی با چه شماره ای بخریم؟

معرفی وسایل طراحی چهره: چه مدادی با چه شماره ای بخریم؟ (آپدیت۳)

در این مقاله می‌خوانید

وسایل طراحی چهره برای یک طراح که بخش زیادی از زمان خود را با آن ها سپری میکند بسیار با اهمیت است. اگر وسایل طراحی خوب و مناسب نباشند شاید طراح احساس راحتی و رضایت نداشته باشد و اگر نقاش هزینه زیادی برای وسیله ای پرداخت کند که مناسب نیاز وی نباشد نیز ضرر کرده است.

در این فیلم و مقاله جناب طهانی به مقایسه اولین و پایه ای ترین وسیله طراحی چهره یعنی مداد سیاه طراحی پرداخته اند. شاید برای شما نیز زیاد پیش آمده باشد که برای تهیه مداد طراحی یا درست تر آن مداد گرافیتی به فروشگاه وسایل طراحی و نقاشی مراجعه کرده باشید و بین گزینه های زیاد یا کم مردد باشید، بین پیشنهاد های فروشنده با قیمت بالا یا گزینه های ارزان تر، بعد از مشاهده این فیلم و مطالعه نتیجه گیری و جدول انتهای مقاله دید بهتری برای خرید مداد طراحی پیدا خواهید کرد.

این فیلم و مقاله در تاریخ ۲۰ مهر ۹۸ بروزرسانی شده، فیلم مقاله اولیه از روی سایت حذف شده است ولی می توانید فیلم قدیمی را در کانال آپارات یا یوتیوب طراحی روشن مشاهده بفرمایید.

و در تاریخ ۱۴ بهمن ۹۹ بخش تشخیص مداد طراحی تقلبی از مداد طراحی اصل، اضافه شد.

و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ فیلم بخش سوم، که به بررسی مداد طراحی uslon به این مطلب اضافه شد و جدول مقایسه مداد ها تغییر کرد.

 

اگر امکان دانلود فیلم و تماشای آن را ندارید، میتوانید مقاله زیر که برگرفته از این فیلم است و در انتهای آن نتیجه تست قرار داده شده را مشاهده بفرمایید.

وسایل طراحی چهره و بازار ایران:

وسایل طراحی و نقاشی در بازار ایران با برند های خاصی وارد میشوند، بعضی برند ها بدلیل قدیمی بودن و پس دادن تست تقریبا همیشه موجود هستند و برخی دیگر بصورت کوتاه مدت توسط وارد کننده ای برای امتحان بازار وارد میشود.

این مورد حتی به نسبت در شهرستان ها نیز محدود تر است، چون بطور قطع فروشنده وسایل طراحی چهره برندی را برای فروش قرار میدهد که مشتری عام داشته باشد و سود مناسبی را به وی بدهد، فرض کنید این فروشنده در یک روستا بخواهد یک مداد خاص را برای فروش قرار دهد، با توجه به قیمت و سطح حرفه ای ممکن است تا سال ها مشتری برای این محصول پیدا نشود.

پس قطعا با این محدودیت باید به نوعی کنار آمد و از برندهای جایگزین یا فروشگاه های اینترنتی نیاز خود را برطرف کنیم.

در مورد خود مداد و توضیحات کلی که مغز آن از چه موادی تشکیل شده و چطور ساخته میشود در کتاب الکترونیکی معرفی وسایل طراحی چهره صحبت کرده ایم، البته هنرجویان دوره طراحی چهره نیاز نیست مجدد این کتاب را دانلود کنند زیرا این کتاب و فیلم مربوط در جلسه دوم طراحی چهره وجود دارد.

در بخش بعد مداد هایی که در این تست و مقایسه شرکت داشته اند معرفی خواهند شد، لازم به ذکر است که مدادهای معرفی شده با توجه به تاریخ بروزرسانی می باشد و ممکن است تغییراتی با توجه به شناور بودن بازار ایران در آینده در زمینه قیمت و موجودی داشته باشند.

مداد های طراحی مورد مقایسه:

(در مورد مزیت و قابلیت های هر کدام از مداد ها در بخش پایانی و نتیجه گیری صحبت خواهیم کرد.)

برند های لاکچری یا وسایل طراحی حرفه ای؟ :

در این دسته دو برند برای مقایسه وجود دارند، برندهایی که از نظر کیفیت و قیمت با باقی مداد های طراحی موجود در تست تفاوت دارند.

۱- caran d’ache – کرن داش :

شرکت سوئیسی که بیش از ۱۰۰ سال است که محصولات وسایل طراحی چهره و نقاشی و وسایل تحریر با درجه کیفی خیلی بالا تولید میکند، این برند حتی در بین طراحان و نقاشان خارج از ایران نیز یک برند گران قیمت به حساب می آید که این گرانی قیمت با توجه به ارزش ریال در ایران اوضاع را بدتر خواهد کرد، بطوری که در این چند سال شاید فروشنده های آن در ایران به تعداد انگشتان دست رسیده اند.

به هر حال ما در این فیلم مداد گرافیتی کرن داش grafwood را مورد بررسی قرار دادیم.

در مورد قیمت این محصول با توجه به تغییرات نمیتوان دقیق صحبت کرد ولی گران ترین مداد سیاه طراحی مربوط به این شرکت است که در این تاریخ قیمتی بین ۲۶-۳۰ هزار تومان دارد.

وسایل طراحی چهره - مداد کرن داش

۲- staedtler – استدلر

در شهر نورنبرگ آلمان دو برند بزرگ وسایل طراحی و نقاشی متولد شدند، یکی از آن ها استدلر بود که در سال ۱۸۳۵ توسط J.S Staedtler ایجاد شد.

این برند همانطور که در جهان یک برند بسیار پر استفاده با کیفیت خیلی خوب و قیمت متوسط(در بازار جهانی) است در ایران نیز برند شناخته شده و قدیمی است، هر کدام از ما حداقل از یکی از وسایل این برند همچون مداد، مداد طراحی، تراش، پاک کن و… استفاده کرده ایم.

استدلر علاوه بر روحیه صنعتی آلمانی، خلاقیت و حمله ای به گوشه های مختلف بازار طراحی و نقاشی دارد، مانند مداد های گرافیتی آبرنگی یا مداد طراحی دیجیتالی noris digital ، اما ما از این شرکت آلمانی چهار نماینده در این تست و مقایسه داریم:

  • staedtler mars lumograph – مداد طراحی استدلر لوموگراف

این مداد کلاسیک ترین مداد طراحی در بین نقاشان و طراحان حرفه ای است و شاید بتوان گفت همگی بدون توجه به وضعیت مالی، این برند را استفاده میکنند، این نکته آخر در مورد کرن داش صدق نمیکند، زیرا اغلب نقاشان حرفه ای که به درآمد زایی بالا رسیده اند از این برند استفاده میکنند.

حدود قیمت این مدل در این تاریخ ۲۰-۲۵ هزار تومان است.

وسایل طراحی چهره - مداد استدلر

  • staedtler mars lumograph black – مداد طراحی لوموگراف سیاه

این مداد دقیقا مشابه مدل کلاسیک مداد لوموگراف است با این تفاوت که بدنه آن سیاه است و کلمه black نیز به انتهای عنوان اضافه شده است، در گفتگویی که در فروشگاه مرکزی استدلر در نورنبرگ داشتیم اظهار داشتند که کیفیت مدل سیاه لوموگراف از مدل کلاسیک بیشتر است ولی ما صادقانه تفاوتی مشاهده نکرده ایم و اگر اختلاف قیمتی وجود دارد و مدل سیاه گران تر پیشنهاد میشود توصیه به تهیه مدل کلاسیک میکنیم.

البته قیمت این دو مدل تقریبا یکسان است شاید هزار تا ۲ هزار تومان اختلاف دیده شود.

وسایل طراحی چهره - لوموگراف سیاه

  • staedtler lumograph aquarell – مداد طراحی لوموگراف آبرنگی

این گزینه را در این مقایسه شرکت دادیم ولی انتخاب آن بستگی به این دارد که شما افکت آب مرکبی و خاصیت آبرنگی این مداد را میخواهید یا خیر، خیلی از طراحان چهره نیازی به این قابلیت ندارند. این مدل بتازگی در ایران نیز دیده شده است.

تا قبل از استفاده از قلم موی خیس، کاملا مشابه یک مداد گرافیتی عادی عمل میکند ولی با تفاوتی که در نتیجه تست خواهید دید.

با توجه به این که بیشتر فروشندگان قابلیت و فرق این مدل را با لوموگراف کلاسیک نمیدانند، بعنوان مداد لوموگراف ساده عرضه میکنند و اختلاف قیمتی در ایران مشاهده نشده است، در اروپا تقریبا قیمت یکسان و در برخی فروشگاه ها ۵۰ سنت اختلاف وجود دارد.

وسایل طراحی چهره - مداد گرافیت آبرنگی

  • staedtler tradition – مداد طراحی استدلر سنتی

یکی از مواردی که استدلر در تولید وسایل طراحی چهره توجه دارد گستردگی تقاضا و مشتریان است، برای طراحان پرمصرف و متوسط مدل staedtler tradition و staedtler noris عرضه شده است، البته در این مقایسه استدلر نوریس وجود ندارد اما کیفیت هر دو مدل تقریبا یکسان هستند.

این مدل در بازار ایران به نسبت لوموگراف کمیاب تر است و ممکن است در برخی مناطق مدل staedtler noris وجود داشته باشد، فرق ظاهری نوریس و تردیشن در رنگبندی بدنه مداد است.

مداد طراحی تردیشن استدلر

شرکت های تولید کننده آشنا یا متوسط :

دسته بعدی برندهای وسایل طراحی چهره، مربوط به برند هایی است که ریشه و قدمت شناخته شده ای دارند ولی در رده قیمت و کیفیت کمی با دسته بالا تفاوت وجود دارد.

۳- faber-castell – فابر کاستل

قلعه خانوادگی فابر که اینک به موزه ای در کنار کارخانه این شرکت تبدیل شده است، دومین برند وسایل طراحی چهره است که در سال ۱۷۶۱ در نزدیکی نورنبرگ متولد شده است.

البته تنوع خدمات و محصولات شرکت فابر کاستل بسیار وسیع است، در بازدیدی که از این شرکت داشتیم که فیلم آن بزودی در سایت قرار خواهد گرفت، متوجه شدیم برند فابر محصولات رنگی آرایشی نیز تولید میکند.

اما در زمینه مداد طراحی، این برند همیشه در حد متوسط عمل کرده است، شاید بدلیل اینکه با استدلر که در یک محل متولد شده اند رابطه دارد، محصولات سطح بالای این برند مداد رنگی پلی کروم و خودنویس های لاکچری میباشد.

در این مقایسه شرکت فابر کاستل با ۴ نماینده و یک نماینده کپی(fake) شرکت داده شده است.

برند فابرکاستل مانند استدلر در ایران بسیار شناخته شده و ثابت است.

  • faber castell jumbo 9000 – جامبو ۹۰۰۰

مداد طراحی فابر کاستل ۹۰۰۰ را اغلب طراحان میشناسند، مدادی کلاسیک با بدنه سبزرنگ، اما موردی که در فروشگاه مرکزی فابر نظر ما را جلب کرد، مدادی با همان ظاهر در سایز بزرگتر. برای تست این مدل مداد نیز تهیه شد.

در مورد موجود بودن این مدل در ایران اطلاعی نداریم، اما با توجه به نتیجه تست، اگر موجود نباشد نیز چیزی را از دست نداده ایم.

مداد طراحی فابر کاستل

  • faber castell 9000 – مداد طراحی فابر کاستل ۹۰۰۰

دو مداد از برند فابر کاستل بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و با توجه به قیمت کیفیت رضایت بخشی را دارد، یکی از آن ها فابر کاستل ۹۰۰۰ است، در مورد موجود بودن این مدل در ایران تقریبا باید خیالمان راحت باشد، چون این دو مدل مداد طراحی فابر کاستل در بازار ایران تست خود را پس داده اند.

قیمت این مدل به این تاریخ حدود ۱۵-۲۰ هزار تومان است.

در تصویر زیر مقایسه سایز مدل کلاسیک ۹۰۰۰ با مدل جامبو ۹۰۰۰ را مشاهده میکنید.

مداد طراحی فابر کاستل ۹۰۰۰

  • faber castell goldfaber 1221 – مداد طراحی گلد ۱۲۲۱ فابر کاستل

دومین مدل برند فابر کاستل که در بالا صحبت کردیم که در بین طراحان محبوبیت دارد و در بازار وسایل طراحی چهره ایران میتوان روی آن حساب کرد، همین مدل گلد فابر ۱۲۲۱ است. این مدل کمی از مدل ۹۰۰۰ ارزان تر است اما کیفیت خوبی دارد، حدود قیمت آن به تاریخ مقاله ۸ – ۱۵ هزار تومان است.

مداد طراحی گلد فابر

  • faber castell goldfaber 1221 copy – مداد طراحی گلد فابر ۱۲۲۱ کپی (غیر اصل)

این مورد قطعا محصول شرکت فابر کاستل نیست ولی در مقایسه شرکت دادیم تا تفاوت مدل اصل و غیر اصل را با چشم خود مشاهده کنیم. مدل های کپی برای اغلب برند ها، مخصوصا برند هایی که نرخ فروش بالایی دارند تولید میشود، تقاضا بالا است و سود خوبی دارد، به همین دلیل در ایران نیز این مورد را شاهد بوده و خواهیم بود.

اما نحوه تست؛ اگر قیمت فروشنده برای موارد کپی پایین بود که بنظر ما شخص منصفی است و واضح است که قصد فروش مداد غیر اصل را بعنوان اصل ندارد و ما میتوانیم برای صرف اقتصادی از این موارد استفاده کنیم.

ولی اگر قیمت بالا بود و نشانه های زیر در مورد مداد صدق میکرد بایستی شک کنیم.

۱- معمولا برند های مطرح روی طلاکوب و حکاکی روی بدنه مداد حساس هستند، در تصویر زیر اگر دقت کنید مدل اصل نوشته های ظریف تری دارد و طلاکوب دقیق حک شده است ولی در مدل غیر اصل محدوده پهن تر طلاکوب نشان از کیفیت پایین دستگاه های تولید دارد.

البته یک نکته اینجا لازم است اضافه شود، برخی موارد مدادهایی وجود دارند که اصطلاحا ضایعات یا برگشتی کارخانه هستند، طلاکوب روی آن ها انجام نشده است و با قیمت کمتر توسط شرکت عرضه میشود.

مداد اصل فابر کاستل و غیر اصل

۲- مورد دوم در رایطه با همین مدل گلد فابر ۱۲۲۱ است که در مدل است در پشت مداد کد و بارکد حک شده است که در نمونه غیر اصل هیچ نشانه ای وجود نداشت.

مداد طراحی فابر کاستل اصل و غیر اصل

با همه این موارد ما این مدل غیر اصل را در مقایسه شرکت دادیم تا نتیجه را خود شما مشاهده بفرمایید.

  • faber castell pitt pure graphite – مداد گرافیت شمش فابر کاستل

این مدل البته در دسته مداد های خاص قرار دارد ولی مانند مداد گرافیتی آبرنگی استدلر، زیر شاخه شرکت سازنده نوشتیم. شمش های گرافیت را حتما مشاهده کرده اید، مداد طراحی pitt فابر کاستل در اصل یک شمش است که به شکل مداد تولید شده و دور آن را با پلاستیکی برای تمییزی و راحتی طراح پوشانده اند.

از این مدل بیشتر در طراحی های آزاد و مدل زنده بهتر است استفاده شود، به شرط آن که واقعا قصد خرید و استفاده با توجه به قیمت را داشته باشیم.

قیمت این مدل در بازار ایران، ۲۵- ۳۰ هزار تومان است.

مداد شمش گرافیت فابر کاستل

۴- bruynzeel design – مداد طراحی دیزاین برونزیل

شرکت برونزیل در هلند شروع به فعالیت کرد و برند ساکورا نیز با این برند همکاری دارد. کیفیت متوسط این برند و قیمت مناسب آن که البته تغییر شدید بازار در سال گذشته این مزیت قیمت مناسب را کمرنگ کرده است، این مدل را جز گزینه های خوب طراحان قرار داده است.

وسایل طراحی چهره برند برونزیل همیشه متوسط بوده است و محدوده عام بازار را هدف قرار داده اند. در مقایسه مورد نظر مدل دیزاین برونزیل شرکت داده شده است.

محدوده قیمت این مدل در تاریخ فعلی ۱۵- ۲۰ هزار تومان است.

مداد طراحی برونزیل

۵- cretacolor fine art graphite pencil – مداد طراحی فاین آرت کرتاکالر

این برند اتریشی در عین قیمت مناسب، کیفیت خوبی را به علاقه مندان طراحی و نقاشی ارائه میدهد، بیشتر نقاشان چهره از پودر زغال، گرافیت، محو کن و… این برند استفاده کرده اند و حس رضایتی در مقابل هزینه پرداختی دارند.

در تست مورد نظر مدل فاین آرت برند کرتاکالر مورد استفاده قرار گرفت.

قیمت حدودی این مداد طراحی گرافیتی در بازار ۱۰ – ۱۵ هزار تومان است.

مداد طراحی کرتاکالر

۶- owner sketch pencil – مداد طراحی اونر

برند کره ای اونر یک نماینده در این لیست دارد، میخواهیم ببینیم این مدل با توجه به شرایط ایران که چند سالی است بازار ثابتی از آن خود کرده، گزینه مناسبی برای طراحان و نقاشان است؟ یا برند اونر در حد وسایل نوشت افزار مدارس محصولات را ارائه میدهد و برای وسایل طراحی چهره نمیتوان روی ان حساب کرد.

محدوده قیمتی مداد طراحی اونر ۵-۱۰ هزار تومان است.

مداد طراحی اونر

مداد طراحی ارزان یا از کجا آمده ای؟ آمدنت بهر چه بود؟ :

در این دسته مداد هایی که بدون برند شناخته شده و بطور ناگهانی در فروشگاه ها سبز شده اند قرار دارد، بعضی قیمت ها متوسط و بعضی ارزان، اما کیفیت ها را باید دید.

Apollo -۷ – مداد طراحی آپولو

یک مداد طراحی با قیمت مناسب و کیفیت متوسط، گزینه مناسبی برای طراحی هایی که مصرف مداد زیاد دارد و بعنوان تمرین باید انجام شود. روی بدنه مداد کشور آلمان حک شده است ولی ما در جستجوهای خود مورد مطمئنی پیدا نکردیم.

قیمت این مدل در بازار ایران حدود ۳-۷ هزار تومان است.

وسایل طراحی چهره - مداد طراحی

۸- adel – مداد طراحی آدل

این مداد طراحی ترکیه چند وقتی است وارد بازار ایران شده و با توجه به ارزان ترین گزینه این لیست باید ببینیم تا چه حد میتوان از آن انتظار داشت.

قیمت حدودی این مدل ۳-۶ هزار تومان است.

وسایل طراحی چهره

۹- artist – مداد طراحی آرتیست

این مدل را در بازار اروپا بعنوان یک مدل ارزان قیمت پیدا کردیم و در بازار ایران مشاهده نکردیم، محصول کشور هلند و مقایسه می کنیم که مدل ارزان کشور اروپایی در بین سایر مداد ها چگونه است.

وسایل طراحی چهره - مداد آرتیست

۱۰- lotory – مداد طراحی لوتاری یا مداد طراحی لاتاری :

این مداد تولید آسیای شرق است و چند سالی میشود که ابتدا به واسطه قیمت پایین در بازار جای خود را پیدا کرد ولی بعد ها با کمیاب شدن و افزایش قیمت از محبوبیتش در بین طراحان ایرانی کاسته شد. اما با توجه به این جناب طهانی این مداد را برای طراحی های آزاد زیاد استفاده میکردند مجدد در این تست نیز این مدل را شرکت دادند. یکی از مزیت های مداد طراحی لاتاری مغزی ضخیم مداد است که در بین مداد های این دسته خاص می باشد.

قیمت حدودی این مداد طراحی در این تاریخ ۵-۱۰ هزار تومان است.

وسایل طراحی چهره - مداد طراحی لاتاری

۱۱- picasso – مداد طراحی پیکاسو

از مداد های ناشناس این مجموعه میتوان به مداد طراحی پیکاسو نیز اشاره کرد، البته اگر شما دوستان اطلاع دقیقی از مداد های مورد نظر دارید حتما در بخش نظرات به ما کمک کنید. طبق تحقیقی که ما انجام دادیم، این برند یا این مداد طراحی مدل کپی شده از برند marco است، ما احتمال میدادیم که مداد طراحی پیکاسو محصول کشور چین و آسیای شرق است ولی بعد از اینکه متوجه شدیم برند  marco خود چینی است، حدس دوم را روی محصولی به سفارش ایران زدیم، به هر حال شاید تمام حدس های ما اشتباه باشد ولی تا این زمان نتیجه تحقیق ما به مداد طراحی raffine marco رسید.

قیمت این مدل در بازار ایران حدودا ۱۲- ۱۵ هزار تومان است.

وسایل طراحی چهره

۱۲- corem – مداد طراحی کرم

این مداد طراحی را نیز بصورت اتفاقی توسط یکی از همکاران گروه طراحی روشن از فروشگاهی در ایران تهیه شده و برای تست ارسال کردند، در مورد برند و کشور سازنده نیز اطلاعی نداریم.

قیمت این مورد حدود ۴-۵ هزار تومان است.

وسایل طراحی چهره

۱۳- Uslon – مداد طراحی آسلون یا آسلان

ست مداد طراحی ۱۲ تایی Uslon را اسفند ۹۹ تهیه کردیم و برند چینی است که در بازار جهانی نیز حضور دارد، در سایت آمازون ست ۱۲ و ۲۴ تایی این برند به فروش می‌رسد و شناخته شده است. اولین چیزی که در هنگام جعبه گشایی این ست مداد طراحی مشاهده کردم، شباهت ظاهری آن با مداد طراحی درونت بود، که بنظرم خیلی عجیب بود.

مداد طراحی uslon ویژگی های یک مداد طراحی خوب و متوسط را دارد ولی ضعف محو شوندگی باعث کاهش رتبه آن شد(حتما فیلم آپدیت بخش سوم چه مدادی با چه شماره ای بخریم را مشاهده کنید)

قیمت ست ۱۲ تایی این مداد طراحی در این تاریخ یعنی اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۷۰-۱۰۰ هزار تومان است.

مداد طراحی uslon

خاص های بازار وسایل طراحی یا ترفند های تبلیغاتی :

دسته آخر مربوط به موارد خاص است، مداد های طراحی که تفاوت هایی با دیگر مدادها دارند، سه مورد از این دسته را در بالا و در زیر شاخه شرکت سازنده معرفی کردیم:

  • مداد لوموگراف آبرنگی استدلر
  • مداد طراحی جامبو ۹۰۰۰
  • مداد طراحی شمش گرافیتی فابر کاستل

و آخرین مورد که در اینجا معرفی میکنیم:

۱۳- ebony sanford – مداد طراحی ابونی سنفورد

اول در مورد مداد طراحی ابونی ebony توضیح کوتاهی بدهیم، این مداد ها در ظاهر کاملا مشابه مداد های طراحی گرافیتی هستند و تفاوت اصلی در مغز مداد است، گفته میشود در ترکیبات مغز مداد ابونی ebony بجای درصد بیشتر خاک رس (کائولین) ، زغال و گرافیت با یکدیگر ترکیب شده اند.

با این ویژگی مداد طراحی ebony از درجه تیرگی B2 تا B8 را میتواند ایجاد کند.

در تست مورد نظر نمونه کپی شرکت سنفورد استفاده شده است، مداد طراحی ابونی توسط دو شرکت آمریکایی تولید میشود، sanford و prismacolor که مدل پریسماکالر کیفیت بسیار خوبی دارد و طراحان چهره زنده آمریکایی از این مدل بدلیل قابلیت های خاص و محو شوندگی خوب استفاده میکنند.

مداد طراحی ابونی

شرایط مقایسه مداد سیاه طراحی:

همانطور که در فیلم تکنیک های طراحی با مداد برای برق زدن کمتر صحبت کردیم، مداد سیاه گرافیتی روی کاغذ کمی درخشش و انعکاس دارد، یکی از راه های کاهش این درخشش استفاده از کاغذ گرم بالا است.

ما در این تست از کاغذ مخصوص طراحی الر استفاده کردیم، در مورد کاغذ الر در مقاله انواع کاغذ مخصوص هایپررئال توضیح داده ایم.

روی کاغذ الر ۲۰ مربع برای ۲۰ مداد مخصوص رسم کردیم.

نحوه تست به این صورت است که جناب طهانی ابتدا با فشار دست متوسط یکنواختی تیرگی مداد را بررسی میکردند، سپس با فشار دست بیشتر نهایت تیرگی مداد را تست کردند.

میزان نرمی نیز در هنگام ایجاد تیرگی متوسط و تیرگی نهایی مشخص میشود.

پس از اتمام این مرحله میزان درخشش گرافیت مداد ها اندازه گیری شد.

پیش شرط بعدی این مقایسه این است که در هنگام تست برخی مداد ها با درجه ‌B کمتر یا بیشتر از B7 برای تست استفاده شدند ولی در هنگام امتیازدهی این اختلاف لحاظ شده است.

و البته در جدول زیر مزیت قیمت هر کدام از مداد ها حساب شده است.

با این پیش شرط ها جدول نتیجه مقایسه مداد های طراحی را مشاهده کنید و توضیحات پیوست را مطالعه بفرمایید.

نتیجه مقایسه مداد های طراحی مختلف:

در جدول زیر مقایسه مداد های که در بالا عنوان شد بر اساس بالاترین امتیاز ۱۰و پایین ترین امتیاز ۱، بین شش فاکتور بررسی شدند:

  • مزیت قیمت
  • یکنواختی تیرگی متوسط
  • یکنواختی تیرگی نهایی
  • مزیت درخشش کم گرافیت
  • نرمی و محو شدن
  • ارزش خرید

مزیت قیمت:

منظور از مزیت قیمت این است که مداد های با قیمت بالا امتیاز کم و مداد های ارزان تر امتیاز نزدیک به ۱۰ را میگیرند، این فاکتور صرف اقتصادی را بررسی می‌کند.

یکنواختی تیرگی متوسط:

همانطور که در شرایط مقایسه بیان شد، ابتدا با فشار دست متوسط محدوده مربع سایه پردازی می‌شود، در این مرحله میزان یکنواختی این تیرگی و کم بودن نقاط سفید سطح کاغذ معیار است.

یکنواختی تیرگی نهایی:

در مرحله بعد که با فشار زیاد دست نهایت تیرگی مداد ها به چالش کشیده می‌شود، باز هم میزان یکنواختی این تیرگی و پر کردن تمام منافذ کاغذ بررسی می‌شود.

مقایسه مداد های طراحی

مزیت درخشش کم گرافیت:

بعد از انجام تست در نور پردازی با زاویه مایل میزان درخشش گرافیت هر کدام از مداد ها بررسی می‌شود و مدادی که کمترین درخشش را دارد بالاترین امتیاز را می‌گیرد و مدادی با درخشش زیاد کمترین امتیاز را از آن خود می‌کند.

مقایسه مداد های طراحی

عکس از نمای دیگر با اضافه شدن مداد طراحی جدید، برای هر آپدیت این عکس بروز می‌شود.

مقایسه مداد طراحی برندهای مختلف

نرمی و محو شدن:

در هنگام تست حرکت نرم و روان مداد روی سطح کاغذ در هر دو حالت فشار دست زیاد و فشار دست متوسط بررسی میشود، هر چه مداد راحت تر و نرم تر روی سطح کاغذ سایه ایجاد کند محو شوندگی بالاتری دارد و امتیاز بهتری نیز کسب می‌کند.

ارزش خرید:

جمع تمام موارد و امتیاز های بالا در قسمت ارزش خرید درج می‌شود، این فاکتور تمام جنبه های یک مداد از کیفیت تا قیمت مناسب را لحاظ می‌کند.

جدول مقایسه مداد ها

چه مدادی بخریم؟

با تمام تست های بالا شاید این سوال هنوز باقی بماند که کدام مداد را تهیه کنیم، پاسخ این سوال برای هر طراح متفاوت است:

  • اگر طراحی مبتدی باشد و در مرحله تمرین های زیاد سایه پردازی(جلسه سوم دوره طراحی چهره) قرار دارد، فاکتور مزیت قیمت را باید بیشتر در نظر بگیرد. گزینه هایی مانند: مداد طراحی آدل، مداد لوتاری، مداد آپولو
  • اگر طراح حرفه ای است ولی نمیتواند هزینه زیادی بکند باید در بین دسته مداد های متوسط به ارزش خرید بالا دقت کند، گزینه هایی مانند: کرتاکالر، گلدفابر ۱۲۲۱، فابرکاستل ۹۰۰۰، مداد طراحی برونزیل
  • اما اگر نقاش حرفه ای و برای وی هزینه مهم نبود قطعا بدون در نظر گرفتن مزیت قیمت بین دو برند کرن داش و لوموگراف میتواند انتخاب کند.

و توصیه می‌کنیم با توجه به سطح طراحی خود انتخاب مداد ها را از دسته مداد های پایین به دسته مداد های متوسط و سپس حرفه ای تغییر دهید.

مداد با چه شماره ای بخریم؟ آیا ست های وسایل طراحی چهره مناسب هستند؟

بعد از انتخاب برند مداد ، سوال بعدی در رابطه با درجه سختی یا شماره مداد است، اگر انتخاب شما یک مداد طراحی است و قصد انجام طراحی های آزاد، تمرین های سایه زنی یا موارد این چنینی فقط با یک مداد است، ما توصیه میکنیم از مداد با شماره B4 یا B6 استفاده کنید، البته اگر این دو شماره وجود نداشت دلیل بر این نیست که شماره دیگری را تهیه نکنید، میتوانید از شماره B5 یا B7 که نزدیک این دو شماره است استفاده کنید.

و نکته مهمتر اینکه در هنگام خرید حتما مداد را روی کاغذ تست فروشگاه های لوازم هنری امتحان کنید، به دو دلیل:

  • نرمی و یکدستی مداد بنا به سلیقه و مهارت شما باشد
  • برخی مداد ها در حین جابجایی وقتی بصورت عمود زمین بخورند، مغز مداد از داخل میشکند و در هنگام تست از شل بودن مغز مداد میتوان متوجه شد.

سوال بعدی برخی دوستان و هنرجوهای دوره طراحی چهره مربوط به این است که آیا خرید ست های هنری وسایل طراحی چهره مناسب است؟

وسایل طراحی چهره

ما این ست ها را توصیه نمیکنیم، به دو دلیل:

  • هزینه بسیار زیاد
  • شماره هایی که شاید استفاده نشود؛ معمولا این ست ها بر اساس سلیقه شما چیده نشده اند و ممکن است شماره های مدادی در برخی از ست ها باشند که برای شما کاربردی نباشند.

اما اگر این ست ها را تهیه نکنیم چه شماره هایی را با انتخاب خود میتوانیم برای یک نقاشی چهره حرفه ای انتخاب کنیم؟ ما طبق تجربه و استفاده شماره H2 – B2 – B8 را توصیه میکنیم و در تمام کارهای حرفه ای چهره خود از این شماره ها استفاده میکنیم و معمولا نیز از برند لوموگراف استدلر است، در صورت موجود نبودن استدلر برای برند های متوسط نیز همین شماره ها کافی میباشد و شماره های اضافه تر بنا به سلیقه و نظر خود شما است.

در رابطه با ست های هنری در مقاله راهنمای خرید وسایل نقاشی: آیا ست طراحی و نقاشی بخریم یا نخریم؟ مفصل تر در این مورد صحبت کردیم.

با تمام این توضیحات شاید برخی علاقه خاصی به جعبه فلزی ست های مداد طراحی داشته باشند و اصلا بخواهند ست های وسایل طراحی چهره را برای خود نگه دارند و استفاده نکنند و دغدغه هزینه هم نداشته باشند، در این حالت هر موردی دوست دارید تهیه کنید و این مقاله را تمام کنید.

تشخیص مداد طراحی تقلبی از مداد اصل:

این بخش اضافه کردیم، بدلیل اینکه تعدادی از هنرجوهای طراحی روشن در هنگام خرید وسایل طراحی چهره، مداد طراحی تقلبی را اشتباها خریداری کرده اند.

قبل از اینکه به بررسی یک مداد طراحی اصل و تفاوت آن با مداد تقلبی بپردازیم، یک نکته مهم را لازم است بیان کنیم.

اصالت و سابقه فروشنده بیش از هر چیز اهمیت دارد، اگر فروشگاهی که شما خرید وسایل طراحی خود را از آن انجام می‌دهید معتبر باشد، حتی در صورت اشتباه در فروش وسیله طراحی غیر اصل، آن را تعویض می‌کند؛ موردی که بارها خودمان تجربه کرده ایم.

و سوالی که خیلی از دوستان در مورد خرید وسایل طراحی از دیجیکالا داشته اند، طبق تجربه معمولا کالاهایی که فروشنده خود دیجیکالا است اصل است(طبق تجربه تا به امروز) و سایر موارد که فروشنده دیگری کالا را عرضه میکند باید به امتیاز فروشنده و نظر خریداران توجه کرد، چون گزینه اصالت کالا دیجی‌کالا ممکن است اشتباه درج شده باشد، این تجربه را خود ما دو بار داشته ایم.

و اما تصویر مداد طراحی تقلبی و مداد طراحی اصل:

مداد طراحی تقلبی و اصل

تصویر مداد طراحی تقلبی لوموگراف توسط یکی از هنرجویان ارسال شده بود که بررسی کنیم مداد اصل است یا خیر، احتمالا با مقایسه چشمی، شما هم حدس زده اید که کدام مداد طراحی اصل و کدام تقلبی است.

کیفیت مغز مداد یا رنگ و ساخت بدنه مواردی است که باید تجربه داشت، اما نوع فونت و نوشتار حک شده روی بدنه با مقایسه چشمی خیلی راحت قابل تشخیص است.

معمولا طلاکوب یا فونت روی بدنه مداد طراحی غیر اصل بی کیفیت است، حروف ظریف نیستند و فونت ها درشت حک شده است که طبیعی است. هزینه ای که صرف تولید مداد طراحی اصل می شود بخشی به همین موارد اختصاص دارد.

در مورد مداد طراحی گلد فابرکاستل اصل و تقلبی نیز در قسمت های بالا تصویر قرار دادیم.

در همین مطلب عکس مداد طراحی تقلبی و اصل سایر برند ها را نیز برای مقایسه شما قرار خواهیم داد.

سخن آخر در رابطه با خرید وسایل طراحی چهره :

اگر مقاله دو سال پیش را مطالعه کرده بودید، مشاهده کردید که ۸ نوع مداد را بررسی کردیم و بنا به تجربه توضیحاتی را ارائه دادیم، در این بروزرسانی سعی داشتیم برند های بیشتری را با فاکتور های بیشتر بررسی کنیم و مطالب را کامل تر کنیم تا راهنمایی باشد برای هنرجویان طراحی و نقاشی چهره.

امیدواریم تجارب ما برای شما مفید بوده باشد، اگر اطلاعات و نکاتی میدانید که میتواند به ما و دوستان دیگر کمک کند حتما در بخش نظرات با نام خود یادداشت کنید تا همه استفاده کنیم.

با تحقیق و بررسی مداد های طراحی دیگر در سال های آینده سعی میکنیم این مقاله را مجدد بروزرسانی کرده تا شما دوستان همیشه از آن بهره ببرید.

خرید وسایل طراحی چهره مناسب به تجربه و تحقیق نیاز دارد و ریسک اشتباه با توجه به افزایش قیمت کنونی این وسایل زیاد است، اما ما سعی میکنیم با این مطالب شما را در آموزش و خرید وسایل کمک کنیم.

شرکت در دوره ۰ تا ۱۰۰ طراحی چهره

تغییرات آپدیت جدید طراحی چهره

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    سلام خسته نباشيد
    من خيلي به طراحي و نقاشي علاقه دارم وقتي بچه بودم حدود يه ماه كلاس رفتم و در حد همون بچه طراحي ياد گرفتم از اون به بعد خودم تا الان خيلي نقاشي ميكنم و حتي با چيزايي كه خودم بلدم چهره ي خيلي هارو كشيدم ولي چون مداد مناسب نداشتم و جزئيات رو بلد نبودم خيلي خوب نميشد
    ميخوام هم چهره با مداد رنگي رو ياد بگيرم هم طراحيش رو، ولي قيمت بسته هاتون يخورده گرونه من دانشجو ام و انقدر در توانم نيست پرداخت كنم ميشه راهنماييم كنين كه چيكاركنم؟ دوست ندارم اين علاقه و استعدادي كه دارم بي فايده باشه و بتونم كمي مثل شما استادانه بكشم و هنرجوي شما باشم

    پاسخ

    سلام جلسات بصورت جداگانه تهيه كنيد در بخش جلسات دانلودي

    پاسخ

    سلام.مداد اتود یا همان مداد مغزی برای طراحی خوب هست ؟ چون من مجبورم توی طراحی از پاک کن زیاد استفاده کنم و با مداد نمیتونم یک طرح را کمرنگ بکشم. فیلم های یوتیوب را که نگاه می کردم در ابتدا طرحشون را خیلی کم رنگ می کشند و بعد که کامل شد ، خطوط را پر رنگ می کنند. منم میخوام همینطوری انجام بدم. به نظرتون مداد اتود خوبه برای این کار؟

    پاسخ

    سلام خیلی تفاوتی نمیکند از اتود هم برای طراحی استفاده میشود

    پاسخ

    خیلی خوبه من عاشق آموزش هاتونممن نمی دونم از چه وسایلی استفاده کنم. شهرمون کلاس های طراحی خوبی نداره و من فقط از آموزش هایی که شما می دهید می تونم تجربه کسب کنم.
    مرسی از برنامه هاتون

    پاسخ

    من ب تازگي كلاس طراحي ميرم، اموزش چشم رووداشتم گفتم بزار ي سرچ هم كنم، الان چشم هايپر رئال رو ك تو سايت دانلود كردم با اينكه مبتدي هستم با اموزش تو كلاسم زمين تا اسمون تفاوت داره، خيلي خوب جزييات رو ميگيد، ممنونم

    پاسخ

    سلام خسته نباشید،ببخشید یه ابزاری هست که مداد کوچیک میشه ازش استفاده میکنن،مداد رو میذارن داخلش،اسمش چیه؟ممنون

    پاسخ

    سلامت باشین،در بخش معرفی ابزار گفتیم،مداد گیر است

    پاسخ

    سلام. شما از مداد mars lumogragh استفاده میکنید یا mars black ؟

    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    ببخشید من راپید سفید مارگ snowman خریدم و اولین بار گه گار گردم خوب های سفید ایجاد نگرد و نقاشی رو خراب گرد .
    میخاستم بدونم گه باید از چه مارگی براش استفاده گنم؟
    و اینگه برای ایجاد خطهای سفید فقط راپید سفید وجود داره ؟ اگه ابزاری دیگه هم وجود داره خیلی ممنون میشم گه لطف گنید و راهنماییم گنید

    پاسخ

    استاد طهانی سلام.وقتتون بخیر حقیقتش من یک مشکلی در خرید مداد لوموگراف استدلر داشتم من اهل بندر انزلی هستم و کل انزلی رو برای خرید این مداد گشتم اما هیچ کدوم از لوازم تحریر ها این مداد رو موجود نداشتن از طریق اینترنت هم اقدام ب خرید کردم اما موجود نبود و اگر هم بود تفاوت قیمت بسیار داشت میشه لطف کنین منبعی رو معرفی کنید ک من از اون طریق سفارش بدم.
    من چند بار پیامی با همین صورت نوشتم اما در ارسال پیام مشکل داشتم اگر چند بار پیامی ب این صورت دریافت کردید من پوزش میخوام

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر. سایت های زیادی این مداد را دارند ولی در مورد قیمت بصورت تلفنی حتما قیمت روز را بگیرید چون نوسانات قیمت زیاد است

    پاسخ

    سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربه های با ارزشتون

    پاسخ

    سلام برای طراحی چهره برای قسمت هایی مثل مو از چه نو و مارک مداد سفید استفاده میشود؟

    پاسخ

    سلام خسته نباشید من در المان زندگی میکنم من چگونه میتونم محصولات شما رو خریداری کنم اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ

    سلامت باشین، هم از طریق حساب پی پال میتوانید و هم واریز از داخل ایران

    پاسخ

    عالی بود توضیحتون سپاس

    پاسخ

    برا ثبت نام کلاسا ب صورت مجازی چطوری باید هماهنگ کنم؟

    پاسخ

    دوره مورد نظرتون از قسمت محصولات میتونین انتخاب کنین

    پاسخ

    سلام من تازه امروز بسته DVD صفر تا صد چهره رو سفارش دادم. توی این بسته معرفی ابزارو هم داره دیگه اره؟

    پاسخ

    سلام بله در جلسه دوم ابزار معرفی میشه، از پشتیبانتون هم لیست وسایل میتوانید بپرسید

    پاسخ

    سلام آقای طهانی
    ممنون به خاطر مطالب خوبتون می خواستم بدونم فرقی می کنه که چه نوعی از mars رو استفاده کنیم مثلا بسته های محتلفی از این مداد وجود داره و اینکه شما برای هنرجو های غیر حضوری هم بسته های ابزار رو قابل خریداری گذاشتین و اینکه نحوهٔ خرید چجوره؟

    پاسخ

    سلام
    شماره های مختلفی داخل این بسته ها است که ما فقط سه شماره ای که به هنرجوها گفتیم استفاده میکنیم
    بله هنرجویانی که خرید وسایل براشون سخت باشه، بسته وسایل در کانال تلگرام برای پیشنهاد بهشون قرار دادیم

    پاسخ

    مداد های لوموگراف عالی هستن
    چوب دورشون کاملا یک بافت و یک نواخته و راحت با تیغ کاتر تراشیده میشن بدون شکستگی شماره های تا b2 خیلی با ضربه از داخل ترک نمیخورن ولی b های دیگه شدیدا گرافیتشون شکننده هست مداد های لوموگراف به صورتی هستند که اگر با اون ها طراحی کنید و سایه نرم بزنید دیگه از مداد های دیگر دل زده میشید چون هیچ کدوم نرمی و راحتی استدلر رو ندارن حتی فابرکستل تفاوتی رو احساس میکنید که قابل توضوح نیست اما خیلی واضحه و من شدیدا این مداد ها رو برای کسانی که تکنیک طراحی با مداد یا بارگ کار میکنن رو پیشنهاد میکنم

    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    من بین خرید بسته دوازده تایی مداد های لوموگراف و بسته طراحی مبتدی کرتکالر مردد هستم. شما کدوم رو پیشنهاد میکنید.

    پاسخ

    سلام
    وقتتون بخیر
    به جای مدادلوموگراف میتونیم ازفابر استفاده کنیم؟
    اون وقت چه شماره هاییش؟
    درحال حاضرلوموگراف خیلی گرونه

    پاسخ

    سلام ممنون،هر مدادی با توجه به بودجتون میتونین تهیه کنید، شماره ها همان موارد داخل آموزش توصیه شده

    پاسخ

    سلام
    استاد ممنون بابت مطالب مفیدتون
    در مورد برند picasso
    من یک جستجو کردم استاد
    در سایت های خارجی فقط یک سایت پیدا کردم با نام پیکاسو مداد میزنه با نام shahsons
    که اونم مداد طراحی نمیزنه مداد معمولی تولید میکنه
    و مال کشور پاکستان است
    (لینک)
    که کلا مدادهاش طرحشون این شکلی نیست
    اما اون چیزی که تو ایران میفروشن که فکر میکنم چینی باشه
    که خودش یک تقلید از یک تولید کننده چینی با نام marco است
    شما اگر raffine sketch که روی مداد حک شده را جستجو کنید
    می بینید چقدر ویدیو و فروشگاه خارجی این مداد را با مارک marco معرفی کردن
    مثلا
    (لینک)

    پاسخ

    سلام، برند پیکاسویی که فرمودین با برند موجود تفاوت دارد بله
    معمولا چین برند خودش را کپی نمیکند مگر به سفارش جایی و مختص همان کشور، با توجه به اینکه مارک مارکو فروش جهانی دارد ولی اثری از پیکاسو موجود نیست

    پاسخ

    سلام
    مطالبی که میذارید خیلی مفید و خوبن دستتون درد نکنه من تو یکی دو تا سایت خارجی مثل stanprokopenko مشابهشونا دیدم که احتمالا شما هم به اونا نظر داشتید اما مطالب شما یه. حسن خوب داره که زبان فارسیه و آدم کاملا متوجه میشه و زحمت ترجمه نداره به هرحال دست مریزاد
    یه مطلب هم راجع به مداد پیکاسو که اصلش آلمانی هستش من داشتم روش ساخت آلمان زده بود اما اینا که نزده ساخت کجا چینی هستن آپولو هم چینی تحت لیسانس آلمانه
    در آخر مداد ebony را از کجا میشه تهیه کرد
    باتشکر

    پاسخ

    سلام
    ممنون از نظرتون
    – در رابطه با پیکاسو مطمئن نیستیم ولی آپولو حق با شما است
    – فروشگاه های لوازم هنری نه لوازم تحریر احتمالا دارند به خصوص فروشگاه های لوازم هنری خیابان انقلاب تهران مانند افق

    پاسخ

    سلام مجدد
    سه تا برند مداد هم هست فکر کنم میشه جزو دسته متوسط قرارشون داد من تستشون کردم بد نیستن. 1- برند تامبو مداد طراحی مونو ژاپنی 2- مداد طراحی درونت انگلیسی 3- مداد طرلحی لیرا ArtDesign بدنه مشکی آلمانی
    با تشکر فراوان

    پاسخ

    سلام بله در آپدیت بعدی مدل های دیگری اضافه خواهد شد، ممنون نام بردید البته در ایران بسیار کمیاب هستند، برند لیرا از نوع شمش در فیلم قبل تست شده بود که در جدول بود ولی مداد را در آپدیت بعد تست میکنیم

    پاسخ

    سلام
    استاد برند Uni Mitsubishi در چه سطحی است ؟

    پاسخ

    سلام من شهرستان هستم برای شما امکان داره چندتا مداد ebony برام بفرستید هزینشا پرداخت کنم چون کسی را ندارم تهران برام پیدا کنه با تشکر

    پاسخ

    سلام
    من در شهرستان زندگی میکنم(شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری) و تهیه مداد از فروشگاههای تهران برام ممکن نیست. آیا برای شما امکان داره چندتا مداد ebony برام بفرستید و هزینه شا به حسابتون واریز کنم ؟ خیلی ازتون ممنون میشم. با تشکر فراوان

    پاسخ

    سلام، از طریق واتس اپ یا تلگرام با خانم افشار هماهنگی کنید راهنمایی میکنن

    پاسخ

    سلام. من امروز لوازم تحریر بود مغازه دار گفتن مداد لاتاری خیلی بهتره مداد فابر. قیمت فابر 5 تومن ولی اینو 7500 خریدم ایا هر دوش فیکه یا اینکه کدوم بهتره؟

    پاسخ

    سلام انتظار چه پاسخی دارید، نتیجه تست می توانید مشاهده کنید

    پاسخ

    خسته نباشید چند وقته از مداد طراحی کوه نور و درونت که گرون قیمت هم هستن استفاده میکنم و مداد school max و stablio المان و Gold Star, scala, EXTRAMINEچکسلواکی سابق یا king’s own وArona, Royalانگیلیس یا Berol امریکا و caran dD’Ache alpna سۉیس واقعا مداد های خوبی هستن که تو ایران هم پیدا میشن .چطور که شما که قدیمی این کار هستید از این مداد های عالی اسمی نبردید؟

    پاسخ

    سلامت باشید،بجز استابیلو که مداد حرفه ای طراحی ندارد و مداد معمولی و مدادرنگی تولید میکند و کیفیت معمولی دارد هیچکدام از موارد در فروشگاه های نورمبرگ آلمان یا فروشگاه های ایران ما ندیدیم ،اگر مشاهده کردید و اطلاعات دارید حتما بعنوان مقاله و تست برای هنردوستان قرار بدین.چون برندهای مانند berol و extramine و…بسیار قدیمی هستند و بیشتر برای کلکسیون دارها جذاب هستند

    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    لطفاً میشه نظرتون رو در مورد مداد های derwent &Arona $ Can Ber Lord & fansia & caran D’Ache alpina انگلیس و scala &Bohemia & Gold Star & Extra mine چکسلواکی و Berol &
    Denison & leaders آAEROGRAPHH Deer & Ganson & Design آمریکا و Stabilo & Crandolia &Cuelox آلمان و sky station ary ایتالیا بدونم اینا چند تا اسم که تو گوگل سرچ شدن نیستن کلکسیون مداد دارم این مارک هارو هم دارم میخواستم بدونم کدومشون خوب و بده؟ لطفاً

    پاسخ

    سلامت باشید،در کامنت قبل پاسختون دادم.در مورد کرن داش بهتره به سایت شرکت کرن داش یک سری بزنید و مدلی که گفتید بررسی کنید با مدلی که ما معرفی کردیم

    پاسخ

    سلام
    میخواستم بدونم اشکالی به وجود نمی اد اگه به دلیل محدود بودن مداد b8 Mars Lumograph از b9 Mars Lumograph استفاده کنم ؟
    با تشکر

    پاسخ

    سلام خیر مشکلی در یک درجه اختلاف خیلی به وجود نمیاد

    پاسخ

    سلام خسته نباشید. میخواستم بدونم اگه بخوایم از اتود استفاده کنیم جایگزین این مدادا باید مغزشان چند میل باشد که کارمان راه بیوفتد؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ

    سلام. خسته نباشید.
    من مداد استدلر مارس لوموگراف b8 رو از یک سایت خریداری کردم امروز به دستم رسیده و براق هست، میخواستم ببینم درسته؟

    پاسخ

    سلامت باشید
    سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ تعدادی گویا استدلر لوموگراف b8 به این مدل تولید کرده، کمی تفاوت دارند ولی مشکلی ندارند

    پاسخ

    سلام. وقتتون بخیر.
    من اینترنتی مداد b8 استدلر mars lumograph خریدم، مداد به دستم رسیده و متوجه شدم که برق میزنه، میخواستم بدونم این مداد برق میزنه یا چیزی که برای من فرستادن فیکه؟

    پاسخ

    سلام تشکر از شما من یک طراح مبتدی هستم وشما خیلی به من کمک کردید تشکر از شما

    پاسخ

    سلام بین مدادلموگراف و کرن داش کدومو پیشنهاد میکنید؟و چه شماره ای باید تهیه کنم؟

    پاسخ

    سلام هر دو خوب هستند لوموگراف رایج تر است،شماره ها در فیلم گفته شده

    پاسخ

    سلام جناب طهامی
    آیا کسی که در ابتدای کار هست و تازه داره مبانی طراحی رو میگذرونه، هم لازمه که از مداد خاصی استفاده کنه؟
    ممنون

    پاسخ

    سلام جناب بابک، نه برای تمرین توصیه میکنیم از مداد های متوسط و با قیمت کم استفاده کنید

    پاسخ

    سلام ببخشید قیمت دی وی دی ها چنده؟

    پاسخ

    سلام استاد طهانی سال نو بر شما و گروه طراحی روشن مبارک باشه امیدوارم سالی پر از خیر و برکت و سلامتی داشته باشید
    چند وقت پیش یه ویدئو بررسی مداد تو یوتیوب میدیدم ، چندتا مداد را با مداد های استدلر مقایسه می کرد یک مداد آمریکایی با نام Kimberly 9xxb از شرکت generalpencil را بررسی کرد
    تیرگی که با این مداد ایجاد می کرد خیلی زیاد بود البته نمیدونم چه موادی را با گرافیت ترکیب کردند و اینطور که نشون میداد درخشش خیلی کم بود
    شما تجربه کار با این مداد را دارید ؟
    و مداد 12b staedtler هم جدید هست البته تو ایران فکر نکنم گیر بیان
    و یه چنتا مداد برای تمرین تو بازار گیر میان قیمتشونم زیاد نیست گفتم اگه بتونید به این آموزش اضافه کنید البته این آموزش خیلی کامل هست
    MQ تا درجه 16b داره و afschool و شرکت پارس تحریر هم تا درجه 6b با نام دایناسور میزنه
    با تشکر

    پاسخ

    سلام علیرضا عزیز عذرخواهی میکنم دیر نظرت پاسخ میدم، بله یک بسته سفارش دادم که برسه بررسی کنم، مداد زغالی شرکت generals تست کردم متوسط بود ولی این مورد هنوز تست نکردم، کلا سه مداد جدید پیدا کردم که اونها را هم در کنار این مدادها تست میکنم، ولی علاقه خود من لوموگراف استدلر هست و گلد فابرکاستل، چون بود و نبود سایر برندها تو ایران مشخص نیست.
    12b هست تو ایران ولی کم
    بله با توجه به مدادهای جدید چند مورد دیگه باید آپدیت کنم، ممنون از پیشنهادات خوبت

    پاسخ

    سلام استاد نه بابا خواهش میکنم چرا عذرخواهی میکنید امیدوارم همیشه سلامت باشید ، اگه برای چشمتون ضرر داره اصلا نمیخواد جواب ما رو بدید استراحت کنید
    ممنون از پاسختون

    پاسخ

    ممنونم علیرضا جان از لطفت، با عینک آفتابی مشغول هستم، اذیت کننده است نتوانم کاری بکنم، البته بچه های گروه مشغولن و کاری برای من نمی‌مونه، برای کلیپ آپدیت ها عجله دارم:-)

    پاسخ

    سلام استاد .
    با این توضیحاتتون بازم گیج شدم .
    من قراره بسته انیشتین رو بگیرم بعد خواستم بدونم تا اخر این دوره دقیقا چه تعداد و چه نوع مداد های رو باید تهیه کنم .تمریناتم هم در نظر بگیرید .ممنون میشم اسم مدادا با تعدادشون بسته به تمریناتم ذکر کنید .

    پاسخ

    سلام، هر برندی از مدادهای متوسط می‌توانید تهیه کنید ولی اگر اصرار دارید،۵ مداد گلد فابرکاستل B4 یا B6 بگیرید و یک عدد H2 و ‌B8

    پاسخ

    سلام .
    استاد نظرتون در مورد مداد drawing pencil ساخت ترکیه چیه ؟B6

    پاسخ

    سلام عبارت مداد طراحی که روی همه این نوع مدادها نوشته می‌شود و باید برند را دقیق بررسی کنید

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از سال ۱۴۰۳