راهنمای خرید وسایل نقاشی

راهنمای خرید وسایل نقاشی : آیا ست طراحی و نقاشی بخریم یا نخریم؟

در این مقاله می‌خوانید

خرید وسایل نقاشی و راهنمایی در این مورد از دو جهت اهمیت دارد:

۱- چقدر بودجه داریم؟

۲- در چه سطحی هستیم؟

اگر به هر یک از این دو عامل توجه نکنیم خرید وسایل طراحی و نقاشی به جای کمک برای ما ضرر خواهد داشت.

در این فیلم و مقاله جناب طهانی به موضوع خرید ست وسایل نقاشی یا ست طراحی پرداخته اند. بسیاری از دوستان و هنرجویان گروه طراحی روشن پیام های زیادی مبنی بر مشاوره برای خرید ست طراحی یا نقاشی شرکت های مختلف همچون؛ ست لوازم نقاشی فابرکاستل، ست طراحی کرتاکالر، ست طراحی استدلر، ست وسایل نقاشی کرن داش، ست طراحی درونت و…ارسال می کنند، به همین منظور این فیلم و مقاله را آماده کرده ایم تا اگر شما مخاطبین عزیز نیز در این مورد سوالی دارید کمکی در انتخاب بهتر و خرید درست وسایل نقاشی کرده باشیم.

در این فیلم چند ست را مورد بررسی قرار دادیم و ارزش خرید هر کدام و موارد مشابه را بررسی کرده ایم.

اگر امکان مشاهده فیلم را به هر دلیل ندارید، می توانید مقاله زیر که چکیده فیلم می باشد را مطالعه بفرمایید.

خرید ست طراحی و مداد های طراحی :

در مورد خرید مداد های طراحی به طور کامل در فیلم و مقاله چه مدادی با چه شماره ای بخریم؟ صحبت کردیم، در ابتدای فیلم سه ست و بسته مداد طراحی را بررسی میکنیم، یک ست مداد لوموگراف استدلر مخصوص طراحی و اسکیس، یک ست بلک لوموگراف استدلر، ست دیگر مداد طراحی فابرکاستل ۹۰۰۰ جامبو

ست مداد طراحی
همانطور که در فیلم گفته شد و در مقاله معرفی و انتخاب مداد عنوان کردیم اصلا لازم نیست سری تمام درجات مداد از H تا ‌آخرین شماره B را تهیه کنیم، در عکس زیر نیز مشاهده میکنید که در ست لوموگراف استدلر که ۱۲ مداد طراحی از 2H تا 8B قرار دارد، در حالی که برخی مداد ها تمام شده اند، برخی شماره ها اصلا استفاده نشده اند.

معایب ست مداد طراحی

در مورد ست های شرکت های مختلف نیز همین مورد صادق است، برخی ست ها مداد طراحی زغالی، شمش گرافیت و زغال دارند یا پاک کن، کاغذ سمباده برای فرم دادن به نوک مداد، اما این مداد و شمش ها برای طراح مبتدی مناسب است؟ یک هنرجو در شروع کار فقط به یک مداد طراحی 4B یا 6B نیاز دارد و اصلا نباید با مداد زغالی شروع کند. برای یک طراح چهره حرفه ای چطور؟ یک یا دو مداد یا شمش زغال کافی است تا تکنیک سیاه قلم را شروع کند؟ خیر، وسایل بیشتری نیاز است.

پس خرید ست های طراحی باید برحسب نیاز و سطح هنرجو و بررسی اقلام داخل بسته انجام شود، مگر اینکه به جعبه و ست صرف علاقه پول پرداخت کنیم و مهم نباشد که از تمام اقلام داخل ست استفاده نکنیم یا بخواهیم بعنوان هدیه این ست های طراحی را بخریم.

خرید ست واتربراش یا پن براش یا ماژیک براش:

بعد از اینکه در مقاله و فیلمی واتر براش و پن براش معرفی کردیم، بسیاری از دوستان در مورد خرید ست این وسیله سوال میکردند. قبل از هر چیز توضیح بدهیم که واتر براش یا پن براش یا همان ماژیک براش جایگزین قلم مو نیست و نمیتوان کاملا قلم مو را کنار گذاشت و فقط از این دو وسیله استفاده کرد. بلکه این دو وسیله کمکی هستند، مخصوصا برای افرادی که مرتب از قلم مو برای طراحی و نقاشی آبمرکب یا خوشنویسی(calligraphy) استفاده میکنند همراه داشتن یکی یا هر دو این وسایل بسیار کمک کننده خواهد بود.

بعنوان مثال جناب طهانی برای طراحی و ایده پردازی اولیه از واتربراش و پن براش در محل کار و مسافرت استفاده میکنند، اما برای دوستانی که تکنیک مداد رنگی یا سیاه قلم، تکنیک تخصصی آن ها است این وسایل مناسب نیست.

کاریکاتور رائفی پور

برای دوستانی که در زمینه مینیاتور، تذهیب، آبرنگ مشغول هستند این وسایل بهیچ عنوان جای قلم مو را نمیگیرد، شاید برای آبرنگ کمکی باشد یا برای دوستانی که از مداد رنگی آبرنگی استفاده می‌کنند مناسب باشد.

اما خرید وسایل نقاشی ست واتربراش آیا مناسب است؟

ست واتربراشی که در فیلم نمایش داده شده است، شامل شش واتربراش است که سه عدد آن ها سرگرد و با سایز مختلف است و سه عدد سرتخت با سایز مختلف هستند و همانطور که مشاهده می کنید فقط یک عدد برحسب نیاز مورد استفاده قرار گرفته است.

ست واتربراش ۶ عددی

پس قبل خرید واتربراش یا پن براش با خود فکر کنیم که آیا به این وسیله نیاز داریم؟به چه سایزی احتیاج داریم؟ و چه نوعی؟ سپس انتخاب دقیق تری خواهیم داشت، شاید به شش عدد و ست واتربراش واقعا نیازی نداشته باشیم.

خرید وسایل نقاشی آبرنگ: 

در این بخش قرار نیست لیست وسایل آبرنگ را معرفی کنیم، در این مورد در آینده مطلب خواهیم گذاشت. موضوع اصلی ست ها و بسته های آبرنگ است با تعداد و کاتالوگ رنگی مختلف و قیمت های متفاوت، آیا تعداد رنگ بیشتر مزیت دارد یا تعداد رنگ کم و رنگ های اصلی؟

آبرنگ اول، آبرنگ وینزور ۱۲ رنگ کاتمن است، این آبرنگ در بسته بندی پلاستیکی و کوچکی عرضه شده است که براحتی می توان آن را جابجا کرد و از قسمت درپوش بعنوان پالت رنگ استفاده کرد، همچنین یک قلم مو کوچک سرگرد آبرنگ که قابل جمع شدن است این ست را برای مسافرت و نقاشی تصادفی در طبیعت مناسب کرده است. اما تعداد رنگ های این بسته کم است، هر چند می توان قرص های آبرنگ وینزور را جداگانه تهیه کرد و بهتر است ابتدا موضوع نقاشی را مشخص کنیم تا ببینیم رنگ های این بسته کوچک برای ما مناسب است یا خیر.

ست آبرنگ وینزور ۱۲ رنگ

آبرنگ دوم، آبرنگ سن پترزبورگ ۴۸ رنگ جعبه چوبی است، تنوع رنگ زیاد و یک قلم موی سرگرد شماره ۴ با موی طبیعی به همراه جعبه چوبی این ست را به یک ست لوکس تبدیل کرده است. در عین حال اگر قرص های آبرنگ را داخل جعبه چوبی استفاده کنید دیگر لوکس بودن و زیبایی جعبه از بین خواهد رفت. این ست برای نقاشان سطح متوسط و حرفه ای آبرنگ مناسب است.

جعبه آبرنگ سن پترزبورگ ۴۸ رنگ

آبرنگ سوم، آبرنگ (PWC) شین هان ۳۲ رنگ است. برند شین هان کیفیت بسیار مناسبی دارد، اما ست ۳۲ رنگ برای یک نقاش حرفه ای گزینه مناسبی نیست، در حالی که در کاتالوگ رنگ آبرنگ شین هان ۱۰۰ کد رنگ درج شده است، ۳۲ رنگ انتخابی متوسطی خواهد بود که شاید خیلی برای نقاشی پرتره مناسب نباشد و کاملا برای نقاشی طبیعت نیز کافی نباشد.

ست آبرنگ شین هان ۳۲ رنگ

این سه بسته آبرنگ و ست آبرنگ هایی مانند اشمینگ یا دالر رونی با توجه به قیمت های بالایی که دارند برای شروع اصلا مناسب نیستند، حتی برای نقاشان حرفه ای نیز یک انتخاب کامل نخواهند بود.

برای نقاش حرفه ای انتخاب قرص های تکی یا تیوب تکی آبرنگ برحسب نیاز به صرفه تر خواهد بود.

برای نقاش مبتدی آبرنگ نیز خرید وسایل نقاشی با کمترین هزینه باید انجام شود، خرید آبرنگ های با قیمت مناسب همچون آقامیری، پلیکان، افرا و… و تعداد رنگ کم یک شروع معقول خواهد بود.

خرید ست راپید، دائمی یا یکبار مصرف؟!

شاید راپید جز لیست خرید وسایل نقاشی شما نباشد ولی دوستان زیادی که طراحی کمیک، معماری، طراحی صنعتی و… انجام می دهند در این مورد ایمیل زده اند به همین دلیل این وسیله طراحی را نیز بررسی کرده ایم. در مورد راپید بعد و در نزدیکی دوره کاریکاتور مفصل صحبت خواهیم کرد، موضوع مورد بحث در این جا این است که آیا خرید ست کامل راپید از کوچکترین شماره تا بزرگترین شماره و نوع دائمی آن لازم است؟

در فیلم ست راپید ۸ عددی روترینگ نمایش داده شده است و علت خرید را جناب طهانی توضیح دادند. ولی اگر به طور مداوم از این وسیله استفاده نمی کنید نوع دائمی آن را از لیست خرید وسایل نقاشی خود خط بزنید و نوع یکبار مصرف را جز انتخاب های خود قرار دهید.

زیرا نوع دائمی به مراقبت و تمیزکاری نیاز دارد که اگر به طور مداوم انجام نشود و فراموش شود هزینه که کرده اید روی دستتان باقی می ماند. اما نوع یکبار مصرف هزینه کمتری دارد و در زمان مشخص می توانید کامل از آن استفاده کنید.

ست راپید ۸ تایی روترینگ

اما آیا نیاز است تمام شماره های آن از نیم دهم تا هشت دهم را تهیه کنیم؟

روی چه سایزی میخواهید از راپید استفاده کنید؟ برای چه منظوری دقیقا میخواهیم استفاده کنیم؟ اگر روی یک کاغذ بزرگ میخواهیم دورگیری واضحی انجام دهیم قطعا اندازه 0.8 مناسب است و اگر برای جزئیات میخواهیم از راپید استفاده کنیم از شماره های کمتر همچون 0.1 بهتر است انتخاب کنیم.

خرید تمام شماره ها و سایز ها پیش از اینکه هدفمان مشخص باشد هزینه اضافه است و ممکن است شماره های دیگر خشک شود و بلااستفاده باقی بماند.

خرید وسایل نقاشی و رنگ اکریلیک:

رنگ اکریلیک دایره استفاده وسیعی دارد، از تکنیک نقاشی روی کاغذ و بوم و مینیاتور گرفته تا نقاشی روی پارچه، نقاشی روی عروسک و…، مزایای زیادی دارد که فقط دو عامل بدون بو و قابل شستشو بودن باعث شده است که بسیاری از هنردوستان یکبار این مدیوم نقاشی را در لیست خرید وسایل نقاشی خود تجربه کنند.

اما آیا خرید ست ۱۲ تایی ۲۴ تایی یا… و برند های همچون آمستردام، pebeo، ریوز، سن پترزبورگ، شین هان و… برای شروع مناسب است؟

خرید وسایل نقاشی آبرنگ و اکریلیک مشابه هم هستند، یعنی شما می توانید تیوب تکی رنگ اکریلیک یک برند ارزان را برای تست تهیه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

ست اکریلیک ریوز ۱۲ رنگ که در فیلم نمایش داده شده است، کاملا این مورد را نمایش می دهد که تهیه تکی این رنگ مناسب تر از ست و بسته رنگی اکریلیک است، این بسته ۱۲ تایی که برای شروع نقاشی چهره روی پارچه استفاده شده بود فقط ۴ رنگ آن مورد استفاده کامل قرار گرفته است.

مهایب ست رنگ اکریلیک ۱۲ رنگ ریوز

پس اگر در شروع نقاشی اکریلیک هستید از رنگ های تکی و برند های ارزان مانند برند ایرانی وستا استفاده کنید و ست رنگ اکریلیک را از فهرست خرید وسایل نقاشی خود خط بزنید. اگر هم نقاش حرفه ای هستید بهتر می دانید از کدام کد رنگ و کدام برند حرفه ای که در بالا نام بردیم استفاده کنید.

خرید ست مداد رنگی حرفه ای و کامل:

از نظر بسیاری از نقاشان حرفه ای تکنیک مداد رنگی خرید ست کامل مداد رنگی هیچ اشکالی ندارد و وسیله ای لازم در لیست خرید وسایل نقاشی است. اما ما اینجا در مورد هنرجوی مبتدی و نیاز وی به خرید ست مدادرنگی فابر کاستل ۱۲۰ رنگ پلی کروم یا ست ۱۵۰ رنگ پریسما کالر یا…، صحبت می کنیم.

آیا خرید یک ست کامل برای شروع لازم است؟ آن هم یک مداد رنگی حرفه ای و با قیمت بالا!

معمولا ست های مداد رنگی کامل شامل تمام کد رنگ ها هستند، موضوع نقاشی شما پرتره باشد یا منظره یا هر موضوع دیگری، می توانید روی ست کامل حساب کنید.

ست کامل مداد رنگی پریسماکالر

اما این ست ها برای نقاشان مداد رنگی متوسط و حرفه ای مناسب است، که از مراحل تمرین گذشته اند و هدفشان مشخص است و آثار حرفه ای خلق می کنند.

در هنگام خرید مدادرنگی بصورت ست باید به این نکته توجه داشت که اگر یکی از کد رنگ ها تمام شد، شرایط خرید تکی آن کد رنگ فراهم است؟ یا خیر، این نکته برای ست های مداد رنگی پریسماکالر، ست حرفه ای لومیننس کرن داش و… در ایران فراهم نیست ولی در اروپا و آمریکا این موارد نیز به صورت تکی در دسترس هستند. در ایران یکی از برندهای مناسب که کد رنگ های تکی نیز عرضه می کند، فابر کاستل مدل پلی کروم یا پلی کروموس است.

ولی باز هم توصیه ما برای هنرجویی که در شروع راه تکنیک نقاشی مداد رنگی است، پلی کروم فابر نیست. توصیه ما در ایران و شرایط فعلی ست ۴۸ رنگ کلاسیک فابرکاستل است، همانطور که در دوره مداد رنگی ۱ و ۲ مشاهده کرده اید، با این مدادرنگی می توان آثار حرفه ای خلق کرد و یک مداد رنگی با کیفیت است که تعداد رنگ های مناسبی دارد.

اما خرید کلاسیک فابر کاستل ۴۸ رنگ برای یک نقاش متوسط نیز مناسب است و کد رنگ های کلاسیک فابر در صورت تمام شدن امکان خرید تکی دارند؟ باید بگوییم بله این ست کاملا مناسب است و نکته مثبتی که در مورد این برند وجود دارد این است که شما می توانید از کد رنگ های مشابه مدل پلی کروم برای ادامه نقاشی استفاده کنید. این در حالی است که نمی توان از کد رنگ های پلی کروم در کنار مداد رنگی مانند پریسما کالر استفاده کرد، زیرا میزان چرب و خشک بودن دو برند متفاوت است.

مقایسه انواع برند های مداد رنگی را در آینده در اختیارتان قرار خواهیم داد، ولی در این مطلب مختصر، توصیه میکنیم که طبق توصیه بالا خرید وسایل نقاشی مداد رنگی را شروع کنید.

خرید وسایل نقاشی بصورت ست و جعبه:

مهمترین بخش این مقاله در این قسمت است، حتما شما هم بعنوان یک نقاش یا طراح وقتی ست نقاشی و طراحی شرکت های معروف را مشاهده می کنید، محو این جعبه های رنگین و زیبا می شوید، این جعبه های لوکس و متنوع تمام نیاز یک نقاش یا طراح را برطرف می کنند؟

جعبه ای مملو از مداد رنگی، پاستل، مارکر، مدادرنگی آبرنگی، مداد طراحی، مداد زغالی و کنته، شمش های زغال و…، بنظر فوق العاده می رسد!

ست لوازم نقاشی فابرکاستل

اما اجازه بدهید یکی از این جعبه های لوکس ست لوازم نقاشی فابرکاستل را بررسی کنیم.

یک جعبه چوبی ۳۰۰ یورویی با طراحی مینیمال و زیبا، در جعبه را که باز میکنیم در قسمت بالای جعبه سه عدد مداد زغالی soft، medium و hard را مشاهده میکنیم و در کنار آن سه مداد پیت پاستل با رنگ مختلف قرار دارند. یک عدد محو کن سایز ۵ میل و یک قلم موی آبرنگ سایز ۶ نیز موجود است. در سمت چپ این بخش تعدادی شمش زغال و کرایون وجود دارد و در قسمت میانی یک پاک کن خمیری و یک تراش دو سوراخ معمولی.

در قسمت اصلی جعبه که روبروی ما قرار دارد ۳۶ مداد رنگی آبرنگی آلبرشت دورر فابرکاستل قرار دارد. دو کشو در دو سمت جعبه وجود دارد که قفل آن با باز کردن جعبه آزاد می شود.

در کشوی سمت راست ۳۶ مداد رنگی پلی کروم و در کشوی سمت چپ ۳۶ پاستل گچی قرار دارد.

جعبه فوق العاده ای است! اما برای چه کاری؟

اگر شما یک نقاش هایپررئال سیاه قلم باشید آیا ۳ مداد زغالی و یک محو کن و پاک کن خمیری برای شما کافی است؟ اگر یک نقاش مداد رنگی باشید چطور؟ ۳۶ رنگ پلی کروم یا ۳۶ رنگ آبرنگی آلبرشت دورر مناسب است؟

جعبه زیبایی است و یک کادوی شیک و لوکس که هر هنرمندی علاقه دارد که در گوشه استودیوی خود داشته باشد، حتی جعبه های لوکس تر مانند ست karlbox فابرکاستل  با قیمت بیش از ۱۰۰۰ یورو و بیش از ۲۶ میلیون تومان در این تاریخ! یک نقاش حرفه ای مداد رنگی می تواند ۱۲ بسته ۱۲۰ تایی پلی کروم فابر با این هزینه تهیه کند!

تصمیم گیری برای این ست و جعبه های لوکس با خود شما است، ما یک نمونه را نمایش داده و بررسی کردیم. اگر بعنوان هدیه می خواهید به یکی از دوستان نقاش خود این ست های لوازم نقاشی را هدیه دهید، حرفی برای گفتن نداریم!

تهیه ست شخصی و توصیه اساتید:

معمولا اغلب هنرمندان بعد از مدتی وسایلی را برای خود گلچین می کنند و بیشتر آثار هنری خود را با آن ست های شخصی انجام می دهند که منحصر به برند خاصی نیست و بهترین و مناسب ترین هر برندی را متناسب به هدف خود انتخاب می کنند.

این ست های شخصی بر اساس تجربه شخصی و توصیه اساتید تشکیل می شوند.

بعنوان مثال جناب طهانی در انتهای فیلم وسایلی که خودشان برای کارهای کمیک و طراحی اولیه کاراکتر و کارتون استفاده می کنند را نمایش دادند و معرفی کردند، وسایلی همچون:

و یکی از دفتر های طراحی که برای تمرین در مکان های مختلف استفاده می کنند را نشان دادند.

(لازم به توضیح است ایشان وسایل نقاشی بالا را برای اتود زدن و طراحی اولیه استفاده می کنند و پس از شکل گیری ایده از وسایل حرفه ای و قلم نوری برای نقاشی دیجیتال با توجه به پروژه بهره می برند)

ست شخصی نقاشی

در مورد خانم ناروئی و نوع مداد رنگی و آبرنگی که ایشان برای نقاشی مداد رنگی و آبرنگ استفاده می کنند بیان کردند، مداد رنگی فابرکاستل، پریسما کالر و کرن داش، انتخاب حرفه ای ایشان برای کارهای مدادرنگی است و آبرنگ سن پترزبورگ و شین هان برای تکنیک آبرنگ است، البته برای شروع در بخش خرید وسایل نقاشی آبرنگ برند های ابتدایی را توصیه کردیم.

ست های توصیه شده هر استاد نیز با توجه به نوع آموزش او و متود و تکنیک نقاشی که استفاده می کند، متفاوت است و هنرجو بعد از رسیدن به پختگی می تواند ست استاد خود را برای خود شخصی سازی کند.

جمع بندی و سخن آخر:

شاید بنظرتان این مطلب خیلی کلی بنظر برسد اما ما سعی کردیم تمام سوالاتی که معمولا در مورد خرید ست وسایل سوال شده و می شود را با نمایش نمونه هایی بررسی و پاسخ دهیم.

شاید بهترین کار قبل خرید وسایل نقاشی این است که از خودمان بپرسیم:

  • هدفمان از خرید این وسیله چیست؟ در چه مسیر و تکنیکی قرار دارم؟
  • در چه سطحی از تکنیک و موضوع نقاشی قرار دارم؟ آیا این وسایل مناسب سطح من است؟
  • چقدر بودجه دارم؟ در آینده به چه میزان از این وسیله نیاز است؟
  • آیا از موجودی این وسیله در آینده اطمینان دارید؟ (سوال مختص وسایل موجود در ایران است و جواب قطعی نمی توان داد)

بطور کل برای هنرجویان گروه طراحی روشن توصیه می کنیم، فقط وسایلی که در دوره های آموزشی طراحی پایه انیشتین، طراحی چهره، هایپررئال سیاه قلم، مداد رنگی و دوره های آینده معرفی می شود را تهیه کنند، زیرا تمام وسایل و تجربه ای که در این چند سال استفاده کرده ایم را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. البته وسایل را همان طور که جناب طهانی توضیح دادن به مرور می توانید کامل تر و حرفه ای تر کنید و وسیله نباید سدی برای خلق ایده باشد بلکه باید کمک و در اختیار هنرمند باشد.

آیا شما تا به حال ست طراحی یا ست لوازم نقاشی تهیه کرده اید؟ خوشحال می شویم تجربه و نظر خود را با ما و دیگر دوستان در میان بگذارید.

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    سلام مرسی از راهنمایی ها ویدیوهاتون
    ببخشید برای دیجیتال پیتینگ میشه چندتا گزینه ممتاز و کار راه انداز رو معرفی کنید
    مثلا از بین آیپدها یا تبلت های گرافیکی دیگه
    خیلی ممنون از شما و سایت مفیدتون

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون از نظرتون
    موضوع دیجیتال پینتینگ و وسایل و نرم افزارهای اون خیلی وسیع است، برند پیشرو و حرفه ای wacom است ولی با توجه به هزینه زیاد برای شروع مناسب نیست، ان شاا… در شروع دوره دیجیتال پینتینگ تمام موارد ممکن نمایش داده می شود و با هر کدام و هر نرم افزار نمونه اجرا می شود

    پاسخ

    خیلییییی دسسستون دردنکن
    وسوسه و شک خرید ستها همیشه داشتم ولی واقعا شفاف توضیح دادید،خلی خوب بود

    پاسخ

    سلام
    استاد ممنون از مطلب مفیدتون
    بنده که مبتدی هستم و تا الان ستی نخریدم ولی فکر میکنم بر اساس نیاز باید وسایل را خرید
    استاد یک سری قلم فلزی هستند طراحان ژاپنی برای طراحی مانگا استفاده میکنند به نام g-pen – kabura – maru می دونید این قلم ها چه ویژگی دارند ؟
    اگر امکانش هست در مورد طراحی مانگا و کمیک هم مطلب قرار بدید
    با تشکر

    پاسخ

    سلام خواهش میکنیم
    درست فکر میکنید
    بله، بعد از طراحی مدادی معمولا طراحان کمیک از راپید یا قلم فلزی یا پن براش برای دورگیری استفاده میکنند که این سه قلم معمولا قلم های طراحان ژاپنی است، g-pen نزدیک به پن براش است یعنی ضخامت متغییر خط را می توان ایجاد کرد، maru نزدیک به راپید است ضخامت خیلی ناچیز تغییر میکند و تقریبا ثابت است و kabura ما بین این دو است. بله فرصتی باشد حتما به مقوله کمیک و کمیک ژاپنی یعنی همان مانگا بطور وسیع خواهیم پرداخت. آموزش های مقدماتی پیش بروند موارد تخصصی تر شروع خواهد شد.

    پاسخ

    سلام استاد خیلی ممنون از راهنماییاتون مثل همیشه عالی بود . راستش من هر موقع انرژیم کم میشه شما رو که میبینم دوباره کامل شارژ میشم و ادامه میدم و برای همین فیلم های که تصویر شما هست و مخصوصا با اون صدای مخملیتون چندین بار میبینم امیدوارم همیشه سلامت باشید که ما هم کلی از شما یاد بگیریم. مرسی

    پاسخ

    سلام شما خیلی لطف دارید و نظرتون از روی لطف است
    شما هم سلامت و موفق باشید

    پاسخ

    با سلام و احترام

    از عنایتی که در بخش آموزش ووراهنمائی دارید
    سپاسگزار هستیم

    پاسخ

    سلام ممنون بابت توضیحات مفید و کاربردی.
    من دو تا سوال داشتم این قسمت نوشتم امیدوارم پاسخ دهید: ۱. مداد کنته با پاستل مدادی گچی یکی هستند؟ یا با هم فرق میکنند؟
    ۲. من میخوام چهره با پاستل گچی رو یاد بگیرم به نظرتون اگر جلسه های مربوط به مداد رنگی چهره رو بگیرم به دردم میخوره برای پاستل گچی یا خیر؟ منظورم جهت یادگیری ترکیب رنگهاست چون هیچ سابقه ای از کار با رنگ ندارم.
    باز هم سپاسگزارم

    پاسخ

    سلام در مورد کنته قبلا مطلب گذاشته ایم در سایت
    از نظر کارکرد یکسان هستند ولی تفاوت ساختار دارند
    مداد رنگی با پاستل کمی تفاوت دارد، مداد رنگی سطح بالاتر و سخت تر است از کار با پاستل.ولی اگر تجربه ندارید توصیه میکنیم مفاهیم رنگ ابتدا درک کنید

    پاسخ

    سلام. میشه لطفا در مورد قلم مو و انواعش هم مطلب بذارین؟ لازمه همه انواعش رو تهیه کنیم؟

    پاسخ

    سلام در مورد قلم موهای آبرنگ در آینده مطلب خواهیم گذاشت

    پاسخ

    با درود فراوان،بابت راهنماییهای سودمند از شما سپاسگزارم

    پاسخ

    خیلی ممنون از توضیح خوب و مفیدتون . فقط سوالی دارم در خصوص خرید مداد رنگی جهت نقاشی اماتور و مبتدی . به نظرتون مداد رنگی فابر کاستل کلاسیک 48رنگ مناسبه یا مداد رنگی 72رنگ پیکاسو مدل ارتیست ؟

    پاسخ

    با سلام. من به طراحی فوق العاده علاقه دارم. یکی از آرزوهام رسیدن به مهارت های طراحی و نقاشی است. امیدوارم در این راه همه موفق باشند. ممنوع از فیلم هاتون میشه فیلم های آموزشی بیشتری بذارید به خاطر اینکه من توان خرید فیلم های آموزشی شما را ندارم و به دلیل مشکلات زندگیم بیشتر مشغول کار هستم. ممنون.

    پاسخ

    سلام آموزش های رایگان بخش کوچکی از دوره های آموزشی را شامل می شوند

    پاسخ

    سلام /
    جدددددددا جای تشکر داره توضیحات و فیلمهای معرفی خریدها . خیلی کمکم کرد و اونچه رو باید در واقع میشنیدم رو ازتون شنیدم. بینهایت سپاسگذارم و به همه توصیه میکنم دیدن فیلماتون رو قبل از اقدام به تهیه اقلام

    پاسخ

    سلام استاد،خسته نباشید
    من ازتون سوالی داشتم، بعضی ها توی نقاشی از سایه های پودری آرایشی برای چهره استفاده میکنن! میخواستم بدونم آیا مشکلی نداره اینکار؟ و نقاشی خراب نمیشه؟

    پاسخ

    سلامت باشید، ترکیب مواد مختلف یک امر سلیقه ای هست، اگر نوع مواد یکی باشند مشکلی ندارد مثلا هر دو روغنی یا هر دو خشک، و برخی از برندهای لوازم هنری مانند استابیلو و فابر کاستل پودر آرایشی تولید میکنند، پس به هم مرتبط هستند. از نظر خراب شدن اطلاعی نداریم چون استفاده نکردیم

    پاسخ

    سلام استاد
    ممنون توضیحات کاملی بود.برای من که خیلی مفید بود.

    پاسخ

    من تازه با شما آشنا شدم.عاشق نقاشی هستم.مرسی از توضیحات خوب و کاملتون

    پاسخ

    سلام. وقتتون بخیر، خیلی خیلی ممنونم ازتون بابت این توضیحات کامل..خصوصا درباره ی راپیدهای روترینگ..خیلی مفید بود..سلامت و سربلند باشید همیشه.

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر توضیحاتتون عالی بود.فقط ببخشید یه سوال برای کسی که کار تذهیب یا بهتر بگم نقشه کشی فرش رو با مداد رنگی رنگ میکنه بنظرتون چه مدادرنگی بخره؟چه مارکی و ندلی؟که رنگهایی بیشتر شبیه به رنگ های مورد استفاده در فرش رو داشته باشه.فیروزه ای یاسی و رنگهای جدیدو شادی که در فرشهای جدید هست.خانه دارم و برای ذوق خودم نقشه ی فرش میکشم تو خونه و مدادرنگی رو خیلی دوست دارم حالا بنظرتون از چه مدادرنگی استفاده کنم بهتره.ممکنه پاسخ رو برام ایمیل هم بکنید ممنون میشم

    پاسخ

    سلام مداد رنگی برای این منظور مناسب نیست، مدادرنگی ۴۸ رنگ کلاسیک برای شروع کلا خوبه

    پاسخ

    سلام وقت بخیر. ببخشید درباره کیفیت مداد رنگی ام کیو اطلاع دارید؟

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون خانم پریسا نسبت به فابرکاستل و مواردی که در دوره مدادرنگی معرفی کردیم کیفیت پایین تری دارد و جز مدادرنگی های حرفه ای نیست

    پاسخ

    بابت راهنمایی خیلی ممنون

    پاسخ

    دستتون درد نکنه فقط درباره مارکر برای طراحی لباس چیزی نگفتید من اون چیزی که میخواستم رو پیدا نکردم

    پاسخ

    خواهش می‌کنم، چون از مارکر‌های لباس فقط آرت لاین استفاده کردیم و اطلاعات دقیقی نداریم چیزی در مطلب نداشتیم

    پاسخ

    با سلام و ممنون از راهنمایی شما
    من از مداد رنگی 36 رنگ فابر کاستل کلاسیک استفاده کردم
    خیلی عجیب ولی میتونم بگم مداد رنگی آریا که ایرانی هست خیلی با کیفیت تر و خوش رنگ تر هست و بهتر رو‌کاغذ میشینه، و به نظرم مداد رنگی آریا در مقایسه با فابرکاستل کلاسیک خیلی بهتره
    خیلی خوبه اگر دوستان دیگه هم نظرشان در این مورد بگن اگر هر دو استفاده کردن، همینطور استاد عزیز.
    ممنون از آموزش های پرکاربرد شما

    پاسخ

    سلام ممنون از نظرتون، این احساس فکر می‌کنم بدلیل چرب بودن مداد رنگی آریا است، در حالی که مداد رنگی فابرکاستل چه کلاسیک چه پلی کروم گچی هستند، پریسماکالر هم بسیار مومی و چرب است، هر کدام طرفدارهای خودشون دارند، برخی با نوع گچی راحت‌تر هستند برخی با مدادرنگی چرب یا مومی

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳