آموزش اندازه گیری

آموزش اندازه گیری در طراحی و نحوه استفاده از مداد برای اندازه گیری مدل

در این مقاله می‌خوانید

آموزش اندازه گیری و نسبت گیری در طراحی از گذشته بین هنرجویان و هنرمندان بسیار مهم و اساسی بوده است. این شیوه طراحی کاملا استاندارد و چشمی است و برای طراحی چهره و هر سوژه دیگری قابل استفاده می باشد.

در آموزش پیش رو که بخشی از جلسه پنجم دوره طراحی پایه به سبک انیشتین می باشد، نحوه اندازه گیری از مدل به صورت چشمی و همینطور روش استفاده از مداد برای اندازه گیری را بیان خواهیم کرد.

با توجه به اینکه اندازه گیری و نسبت گیری در طراحی پایه بسیار کاربردی است، تا انتهای فیلم آموزشی را تماشا بفرمایید.

این مقاله و آموزش در ۱ بهمن ۹۸ بروزرسانی شده، فیلم آموزش قبل بخشی از دوره طراحی چهره بود که بدلیل محتوا و فیلم برداری قدیمی از سایت پاک شده است.

در ۱۰ دی ۹۹ نیز ۴ نکته مهم برای تقویت دقت اندازه گیری و نسبت گیری به آن اضافه شده است.

در صورتیکه امکان مشاهده فیلم ها را ندارید می توانید عکس های و مقاله پیش رو که برگرفته از این فیلم است را مطالعه بفرمایید.

نحوه گرفتن مداد در اندازه گیری از مدل:

قدم اول در آموزش اندازه گیری گرفتن صحیح مداد یا وسیله اندازه گیری است. بسیاری از هنرجویان بدلیل رعایت نکردن این نکات این روش را اشتباه انجام می دهند. اندازه گیری با مداد شاید به نظر ساده بیاید ولی بسیاری از اساتید برای طراحی چشمی و مدل زنده و طراحی چهره از این روش استفاده می کنند. شاید ساده بنظر رسیدن این روش باعث می شود هنرجو تمام نکات را رعات نکند و این روش را صحیح انجام ندهد.

نکته اول:

دست کاملا صاف و کشیده باشد و محل اندازه گیری بین انتهای مداد و محل انگشت روی مداد می باشد.

نحوه گرفتن مداد در اندازه گیری چشمی

نکته دوم:

چشم سمت دست کشیده باز باشد و چشم دیگر بسته باشد(دلیل بستن چشم برای دوبعدی دیدن تصاویر است که در دوره طراحی پایه و دوره طراحی چهره کامل توضیح دادیم) و در ادامه سر کمی به سمت شانه کچ شود.

نحوه گرفتن مداد در اندازه گیری چشمی

نکته سوم:

برای اندازه گیری خطوط افقی مچ دست را بچرخانید و مداد را افقی نگاه دارید.

نحوه گرفتن مداد در اندازه گیری چشمی

برخی اساتید برای خطوط افقی مداد را با دو دست نگاه می دارند، در این حالت سر بایستی صاف باشد.

نحوه گرفتن مداد در اندازه گیری چشمی

نکته نهای:

برای اندازه گیری مدل بالاتر از خط دید ما یا پایین تر دست را کاملا صاف حول شانه بالا یا پایین می بریم و تمام نکات قبل تکرار می شود.

در بخش بعد از آموزش اندازه گیری از مدل به صورت چشمی، طراحی یک گلدان کوچک را انجام می دهیم و سپس تصویر را دوبرابر طراحی می کنیم.

آموزش اندازه گیری از مدل به شیوه چشمی:

در این مرحله ابتدا با مداد از مدل اندازه گیری می کنیم و با نسبت یک به یک روی کاغذ آن را رسم می کنیم.

۱- ابتدا ارتفاع مدل را اندازه می گیریم و روی کاغذ آن اندازه را مشخص می کنیم.

طراحی به روش اندازه گیری

۲- سپس پهنای مدل را اندازه گیری می کنیم و روی کاغذ مربع یا مستطیل کادر را مشخص می کنیم.

طراحی به روش اندازه گیری

۳- قسمت دهانه بالای گلدان و انتهای گلدان را اندازه می گیریم و روی کادر مربع مستطیل نقاط را علامت می زنیم.

طراحی به روش اندازه گیری

۴- قسمت گلویی گلدان یعنی باریک ترین قسمت را اندازه میگیریم و با دو خط عمود پهنای آن را در کادرمان مشخص می کنیم.

طراحی به روش اندازه گیری

۵- در آموزش اندازه گیری، بخش های افقی و عمودی هر دو باید اندازه گرفته شود، حال از ارتفاع گلدان شروع میکنیم و ابتدا همان قسمت گلویی گلدان را از بالا اندازه می گیریم.

طراحی به روش اندازه گیری

۶- سپس پهن ترین قسمت گلدان را از بالا ارتفاعش را مشخص می کنیم و روی کاغذ علامت می زنیم.

طراحی به روش اندازه گیری

۷- حال در این کادر که نقاط پهنا و ارتفاع گلدان را مشخص کرده ایم شروع به رسم انحناهای گلدان می کنیم، دقت داشته باشید اگر شی متقارن باشد از تقارن نیز می توانیم استفاده کنیم ولی باید حتما متقارن بودن آن را چک کنیم.

طراحی به روش اندازه گیری

در این مرحله از آموزش اندازه گیری، با نسبت یک به یک ما گلدان یا سوژه مورد نظر را روی کاغذ طراحی کردیم، حال در بخش بعد این طراحی را دو برابر می کنیم.

آموزش اندازه گیری از مدل و دوبرابر کردن طراحی:

بعد از اینکه مدل را با نسبت یک به یک طراحی کردیم، خیلی راحت از روی همان طراحی نسبت ها هر چند برابر که می خواهیم بزرگ یا کوچک میکنیم.

۱- در این بخش از آموزش اندازه گیری، ما نسبت ارتفاع را دوبرابر می کنیم.

چند برابر کردن طراحی

۲- سپس پهنا یا همان عرض کادر را نیز دو برابر می کنیم و روی کاغذ رسم می کنیم.

چند برابر کردن طراحی

۳- بقیه نقاط مانند پهنای دهانه و انتهای گلدان و گلویی گلدان را نیز دو برابر روی کادر جدید علامت می زنیم، سپس با نگاه به مدل یا نگاه به طراحی اولیه خطوط منحنی را رسم می کنیم.

چند برابر کردن طراحی

۴- با این شیوه می توانیم تصویر را به هر اندازه که می خواهیم بزرگ یا کوچک کنیم، البته آموزش اندازه گیری ایراداتی نیز دارد که در بخش  انتهایی این مطلب بیان می کنیم.

چند برابر کردن طراحی

۴ نکته مهم که باعث تقویت دقت در اندازه گیری و نسبت گیری می شود:

نکته اول: مچ دست را خم نکنید

شاید از زاویه کنار کاملا مشخص باشد اما زمانی که مشغول اندازه گیری یا نسبت گیری هستید، ممکن است ناخودآگاه مداد را به جلو داده و مچ دست خم شود و این کار باعث خطا در نسبت گیری می شود، مچ دست را صاف نگه دارید.

نکته اول اندازه گیری در طراحی

نکته دوم: شانه را صاف نگه دارید

اگر شانه را به جلو یا عقب متمایل کنید، اندازه ها تغییر میکند، پس سعی کنید کاملا عادی و صاف شانه و کتف را ثابت نگه دارید.

نکته دوم نسبت گیری در طراحی

نکته سوم: فقط به نسبت و اندازه دقت نکنید!

این نکته مهم ترین نکته است که در بالا نیز اشاره شده ولی مجدد آن را می گوییم، اگر فقط به نسبت و اندازه دقت کنید و شکل شیب خطوط و فرم منحنی ها را بی توجه رسم کنید، تصویر با مدل متفاوت می شود، پس انحنای خطوط را حفظ کنید و به همان فرم رسم کنید.

نکته سوم اندازه گیری در طراحی

نکته چهارم: دست را خم نکنید!

این نکته فقط برای یادآوری بیان شده، اگر دست خم باشد، شما میزان خمی دست را نمی توانید در هر بار اندازه گیری حفظ کنید و فاصله مداد تا چشم تغییر می کند و نتیجه آن، تغییر اندازه ها و نسبت ها می شود.

نکته چهارم نسبت گیری در طراحی

جمع بندی:

آموزش اندازه گیری از مدل را به صورت چشمی مشاهده کردید، البته از روی تصاویر و موبایل تقریبا به همین شیوه است با کمی تفاوت، که در جلسه پنجم دوره طراحی پایه به سبک انیشتین توضیح دادیم.

اما یکی از مهمترین ایراداتی که می شود به روش اندازه گیری گرفت این است که شاید اندازه گیری ما و چند برابر کردن آن نتواند تصویر را کاملا در کاغذ یا بوم ما فیت کند، ممکن است با دو برابر کردن کوچک تر از کل کاغذ باشد و با سه برابر کردن از کاغذ بیرون بزند.

همانطور که جناب طهانی گفتن آموزش اندازه گیری مقدمه نسبت گیری است و روش نسبت گیری روش اصلی است که یک نقاش باید فرا بگیرد و اندازه گیری پایه و شروع است. آموزش نسبت گیری را در دوره طراحی پایه انیشتین بیان کرده ایم و هنرجویان دیده اند که با این شیوه کاغذ هر اندازه که باشد، تصویر مدل در همان نسبت منطبق می شود.

نسبت گیری و اندازه گیری جز بهترین روش های طراحی چشمی هستند و اصلا نباید با روش جدول بندی و یا روش های کپی طرح آن را مقایسه کرد.

اگر علاقه مند به فراگیری طراحی پایه به شیوه اصولی هستید می توانید از طریق دکمه زیر در دوره طراحی پایه به سبک انیشتین شرکت کنید.

شاید این نوشته ها را هم بپسندید

    سلام مرسی از آموزشاتون. من در طراحی چشمی یه کوچولو مشکل دارم برا همین خواستم بپرسم:
    1-از روی عکس چطور اندازه گیری کنم؟
    2-عکس های کوچک روی موبایل رو چطور میشه اندازه گرفت تا در بوم ها و کاغذهای قطع بزرگ طراحی کنم؟ توجه داشته باشید نمیخوام که با پلات یا هر نوع تکنیک کپی کار کنم.

    پاسخ

    سلام
    با نسبت گيرى اجزا و اندازه هاى طلايي با مداد
    درموبايل هم با كمك از اپ مانند آموزش جلسهششم ميتوان همان اندازه گيرى را انجام داد

    پاسخ

    ممنون از پاسخگوییتون میشه لطف کنید و بفرمایید که اپ رو چطور تهیه کنم و لینک جلسه ششم رو تو کامنت بگذارید. ممنونم

    پاسخ

    جلسه ششم را در دوره طراحی چهره باید تهیه کنین

    پاسخ

    سلام
    نقطه های مشخص شده نشانه های چه هستند؟
    چشم کجاست و دماغ کجاست؟

    پاسخ

    سلام عالی بود می خواستم بدونم دوره فیگور به صورت غیر حضوری رو کی قرار می دید؟ مناظر رو با مداد یاد می دید البته غیر حضوری؟ و اینکه آیا داخل دوره 0 تا 100 از مداد کنته استفاده می شه و بازم ممنون به خاطر زحماتتون

    پاسخ

    سلام دوره فیگور احتمالا در پایان تابستان در سایت قرار خواهد گرفت
    دوره ۰ تا ۱۰۰ مداد گرافیتی است دوره هایپپررئال سیاه قلم کنته زغال و…

    پاسخ

    سلام…. بی نهایت ممنونم از آموزشهای خوب و مفیدتون….. ازتون یک سوال داشتم…. من در هاشور زدن بوسیله پودر زغال و قلم مو مشکل دارم…. در واقع در محو کردن سایه ها مشکل دارم…. اگه قسمتی از این آموزش‌ رو دارید خیلی ممنون میشم بهم معرفی کنید….. با سپاس

    پاسخ

    سلام دوستان عزیز…. باید اعتراف کنم که این برنامه بی نظیره…. مخصوصاً دانلودهای رایگان شما واقعاً حسن نظرتون رو نشون میده…. می خواستم خواهش کنم اگه ممکنه فیلمی آموزشی در رابطه با طراحی چهره با استفاده از پودر زغال و کف دریا و قلم مو بذارید… مخصوصا سایه زدن چهره که مشکل اصلی منه…یا اگه ندارید لطفا یک کانال مربوط رو بهم معرفی کنید… . البته شرمنده!!! اگه خواسته زیادی دارم….. بازم متشکرم

    پاسخ

    سلام.برای کسی که طراحی بلده تا حدودی و تا الان کلاس نرفته! به نظرت کدوم دوره یا دوره ها تهیه بشه؟ علاقه سیاه قلم.

    پاسخ

    سلام باید نمونه کار در پشتیبانی آنلاین ارسال کنید تعیین سطح بشید

    پاسخ

    سلام و قت بخیر
    من یکم طراحی بلدم آموزش ندیدم فقط تو خونه تمرین کردم مشکل اصلیم اندازه ها هستن و نمیتونم اندازه رو بزرگ کنم راهنمایی میفرمایید.

    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم بهترین روش اندازه گیری برای اینکه طراحی چهره رو به طورحرفه ای فرا بگیریم کدام هست

    پاسخ

    سلام برای طراحی مدل زنده نسبت گیری و استفاده از آناتومی سر مناسب است

    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    خیلی دوره طراحی پایه به سبک انیشتین برایم مفید بود وبسیار ممنونم از زحمات وروش اموزش خیلی عالی شما .استاد محترم من یک دنیا ازشما ممنونم خیلی پیشرفت داشتم تا الان که جلسه هفتم هستم
    سالم وتندرست باشید

    پاسخ

    سلام خانم هاشمی، خوشحالیم که شما اینقدر موفق بوده اید، همچنان موفق، سلامت و شاد باشید

    پاسخ

    سلام تشکر ازاستاد گرانقدر آموزش شما عالی هست نحوه سایه زدن جاهای که مو سفید چیجوری کنتاس می‌کنید ممنون میشم دراین خصوص کلیپ بذارید

    پاسخ

    سلام خیلی ممنون خانم کریمی، سوالتون دقیق متوجه نشدم کنتاس چی هست

    پاسخ

    سلام من اشنایی زیادی با سایت طراحی روشن ندارم ولی چنتا فیلمی که تو یوتیوب دیدم نظرم رو جلب کرد و میخوام بدونم که چجوری میتونم توی کلاس های غیر حضوری شما شرکت کنم و هزینه کلاس ها چجوریه اگر که بخوام از صفر تا صد یاد بگیرم خودم هم تقریبا کار با مداد رنگی رو بلدم و در حال حاضر سفارش چهره مبگیرم ولی از نظر خودم هنوز خیلی جا داره تا حرفه ای بشم ممنون میشم راهنمابب کنید

    بصورت مجازی بخوام ثبت نام کنم توی تلگرام اموزش میدید؟

    پاسخ

    سلام استاد عزیز

    بینهایت از روش اموزش طراحی پایه از شما استاد گرانقدر سپاسگزارم

    دوره طراحی به سبک انیشتین بسیار برام مفید واموزنده بود

    تندرست باشید

    پاسخ

    سلام خانم هاشمی بزرگوار، خوشحالیم دوره ای که برای خودمان دوست داشتنی است برای شما هم مفید بوده، همیشه موفق باشید

    پاسخ

    سلام خسته نباشیداستادخیلی ممنون بابت آموزشتون. میشه توترکیب بندی بگین چه جوری بایداندازه هاروبگیریم؟

    پاسخ

    سلامت باشید، این دو مساله ارتباطی با هم ندارند، ترکیب بندی یا کمپوزیسیون یک مبحث کلی است و اندازه گیری روش و تکنیکی برای طراحی است

    پاسخ

    سلام ببخشید فاصله با تصویر موبایل یا سوژه باید چقدر باشه؟

    پاسخ

    سلام در حدی که بتوان با مداد یا انتهای قلم مو اندازه‌گیری کرد

    پاسخ

    جهان سپاس خیلی زحمت میکشید من ویدیو های آموزشی خیلی دیدم ولی آموزش های شما خیلی عالی هستن خیلی دوست دارم یک روز بتونم از نزدیک ببینم شما را آقای طهانی استاد بزرگوار ♥️

    پاسخ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0
There are no products in the cart!
0

افزایش قیمت دوره‌های آموزشی(به غیر از دوره آبرنگ) از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳