آموزش طراحی پایه یا اموزش طراحی مبتدی

آموزش طراحی پایه یا آموزش طراحی مبتدی ؟ قبل از شروع این مطلب را مطالعه کنید!!

از آنجایی که این آموزش بخشی از جلسه اول دوره طراحی به سبک انیشتین است، آموزش ها به صورت فیلم است، اگر امکان مشاهده فیلم را ندارید، می توانید مقاله ادامه فیلم را مطالعه کنید که برگرفته از همان فیلم ها است.

تفاوت آموزش طراحی پایه و آموزش طراحی مبتدی چیست؟

آموزش طراحی پایه و آموزش طراحی مبتدی دو عبارتی است که احتمالا برای شروع آموزش طراحی و نقاشی دیده و شنیده اید. شاید این دو عبارت را جستجو کرده باشید، اما تفاوت این دو چیست؟

این ضرب المثل را شنیده اید؟ اگر به شخصی یک ماهی بدهید یک روز وی را سیر کرده اید ولی اگر به او ماهیگیری یاد بدهید برای همیشه او را سیر کرده اید. تفاوت آموزش طراحی مبتدی و آموزش طراحی پایه به زبان خیلی ساده همین است.

آموزش طراحی پایه یا آموزش طراحی مبتدی ؟ قبل از شروع این مطلب را مطالعه کنید!!

آموزش طراحی مبتدی راه حل کوچک و مسکنی است برای هنرجوهای مبتدی، موارد موضعی و سطحی مانند: آموزش طراحی چهره مبتدی(که یک چهره ساده که معمولا کارتونی است را آموزش داده می شود ولی ساختمان سر و اجزای چهره گفته نمی شود)، یا موارد دیگر؛ آموزش طراحی مبتدی اشیا، آموزش طراحی مبتدی با مداد از اژدها، آموزش مبتدی طراحی لباس(در مقابل طراحی مد که ریشه ای است) و…

این راه حل ها اساسی و عمیق نیستند بلکه هنرجو همان نمونه را فرا می گیرد ولی دید جامعی نسبت به موارد دیگر پیدا نخواهد کرد.

اما آموزش طراحی پایه، بستر تمام تکنیک ها و موضوعات هنرهای تجسمی است. همانطور که قبلا در مقاله: آموزش نقاشی حرفه ای؛ از چه سنی، چطور و چه مدت انجام می شود؟ گفتیم، اگر هر کدام از موضوعات نقاشی و طراحی را مانند یک ساختمان یا درخت تصور کنیم، پایه و ریشه آن آموزش طراحی پایه است.

در آموزش طراحی پایه نیاز نیست نمونه و الگویی برای هنرجو از ۰ تا ۱۰۰ را انجام داد ولی باید با تمرین و آموزش کلیت موضوع هنرجو را به سطحی رساند که نمونه های مختلف را با آموزش و اطلاعات خود طراحی کند.

آموزش طراحی پایه ۹ بخش دارد که چهار بخش آن مهم تر هستند:

  • خط
  • شکل
  • فرم
  • انواع لبه
  • تیرگی و روشنی
  • بافت
  • فضا و کمپوزیسیون
  • پرسپکتیو و عمق نمایی
  • رنگ

در آموزش طراحی به سبک انیشتین تمام بخش های بالا بجز رنگ را تمرین خواهیم کرد. تئوری رنگ مبحث عمیقی است که در مرحله بعد بهتر است بررسی شود و ما در جلسات پیش نیاز دوره مداد رنگی به آن اشاره کرده ایم.

آیا بدون استعداد، آموزش طراحی ممکن است؟

این باور یا سوالی است که در ذهن اغلب هنرجوها وجود دارد.

باور های دیگری نیز وجود دارد، همچون:

  • تنها تعدادی از مردم می توانند طراحی و نقاشی کنند.
  • برخی با توانایی طراحی به دنیا می آیند.
  • طراحان و نقاشان دست های خاص و متفاوتی دارند.

تمام این باور ها اشتباه است، اما به چه دلایلی:

طراحی و نقاشی یک مهارت است، بیشتر دوستانی که آموزش طراحی و نقاشی را پی نمی گیرند این دلیل را قبول ندارند.

مهارت هایی مانند رانندگی، شنا، زبان های خارجی، ریاضیات و… کاملا مانند طراحی و نقاشی هستند، تنها فرق اساسی این است که ما برخی مهارت ها را لازم و ضروری می دانیم، مانند اعمال اصلی ریاضی، رانندگی و…

آموزش طراحی پایه یا آموزش طراحی مبتدی ؟ قبل از شروع این مطلب را مطالعه کنید!!

در مدرسه به کودکان نگارش صحیح، ریاضیات، علوم و… یاد می دهند ولی طراحی و نقاشی خیلی مهم شمرده نمی شود.

فرض کنید وضعیت فعلی در مدرسه ها برعکس بود، طراحی و نقاشی نیاز ضروری برای آینده بود و پدر و مادر تاکید زیادی به کودک داشتند. آن وقت همه آموزش طراحی پایه را کاملا طبیعی و عادی می دانستند.

شاید هنوز هم برخی عقیده داشته باشند مهارت طراحی و نقاشی با مهارتی مانند زبان های خارجی تفاوت دارد. بله اگر تفاوت در استفاده از حواس منظور باشد، تفاوت دارند. اما زمان و مراحل رسیدن به سطح حرفه ای در هر دو تقریبا یکسان است. اگر شخصی بخواهد براحتی و با لهجه کشور مورد نظر صحبت کند و فیلم های آن کشور را بدون دوبله و زیرنویس تماشا کند همان قدر باید زبان را آموزش ببیند و تمرین کند که یک هنرجو هر یک از موضوعات طراحی و نقاشی را بخواهد فرا بگیرد. در مورد مهارت هایی مانند موزیک، رشته های ورزشی نیز این مورد صدق می کند.

و اما باور تفاوت دست هنرمندان و افراد عادی هم، این دلیل کافی است که بسیاری هنرمندان از پا یا دهان برای نقاشی استفاده می کنند.

پس فراگیری هر مهارتی که مورد علاقه ما است، نیاز به آموزش و تمرین دارد.

خوشبین یا بدبین بودن در آموزش طراحی پایه:

در زمان دبیرستان یکی از معلم هایمان همیشه می گفت اگر بخاطر خود درس تلاش نمیکنید یا از ترس تنبیه باید درس بخوانید یا به شوق تشویق، در نهج البلاغه هم فکر میکنم یک عبارت با این مضمون وجود دارد؛ که عده ای از ترس جهنم گناه نمی کنند، عده ای به شوق بهشت گناه نمی کنند و کار خوب انجام می دهند و دسته بهتر کسانی هستند که برای خدا کارهایشان را انجام می دهند.

در مدت زمانی که به آموزش مشغول هستیم، اساتید و هنرجوهای مختلفی دیده ایم، برخی اساتید به هنرجوهای خود می گفتند شاید از بین گروه شما فقط یک یا دو نفر طراح خوبی بشوند! پدر و مادر و اطرافیان نیز تاثیر زیادی با عبارات خود خواهند داشت.

آموزش طراحی پایه یا آموزش طراحی مبتدی ؟ قبل از شروع این مطلب را مطالعه کنید!!

هنرجوها نیز به خودی خود چند دسته هستند که دو دسته آن ها ضرر زیادی می کنند؛

  • عده ای که به آموزش طراحی خود و در حقیقت به خود بدبین هستند، این حس باعث توقف و ادامه ندادن تمرین ها می شود.
  • هنرجوهایی نیز هستند که مدام از نقاشی خود تعریف می کنند و بر این باور هستند که فقط نکات کوچکی را باید فرا بگیرند و ایرادات پایه خود را پنهان می کنند.

طبق تجربه ما، هنرجویان باید در آموزش طراحی پایه یا موضوعات دیگر، به تلاش، آینده و روند پیشرفت خود کاملا خوش بین باشند و هدایا و جوایز کوچکی به خود بدهد. ولی نسبت به آثار و نقاشی خود دید نقد داشته باشد و اگر امروز اثر خوبی طراحی کرد، با این انگیزه روز خود را سپری کند که فردا اثر بهتری نقاشی خواهد کرد.

نحوه بررسی تمرین ها را در مقاله آموزش نقاشی حرفه ای: از چه سنی، چه مدت و چطور انجام می شود؟ بیان کردیم.

تفاوت مغز هنرمند و مغز منطقی چیست؟

تا اینجا صحبت کردیم که آموزش طراحی پایه یک مهارت است و خوش بین یا بدبین بودن هم تاثیر زیادی در آموزش دارد.

برای آموزش مهارت طراحی باید آموزش مهارت دیدن را تمرین کرد، شاید فکر کنید جمله بیخودی است و ما خیلی خوب می توانیم محیط اطرافمان را ببینیم.

بین دیدن و تماشا کردن تفاوت اساسی است، چشم ما تصاویر را مشاهده می کند اما چه فرقی بین یک هنرجوی مبتدی و یک طراح حرفه ای در نوع پردازش تصاویر وجود دارد.

طراح حرفه ای تصاویر را می بیند و آن ها را به مغز هنرمند ارسال می کند ولی هنرجوی مبتدی تصاویر را تماشا می کند و مغز منطقی آن تصاویر را پردازش می کند.

نگران نباشید، مطلب پیچیده نیست، در مورد مغز هنرمند و مغز منطقی صحبت خواهیم کرد تا مطلب را درک کنید.

ابتدا تفاوت مغز هنرمند و مغز منطقی را بیان کنیم و سپس بگوییم چرا هنرمندان می توانند از این بخش از مغز استفاده کنند ولی هنرجوهای مبتدی نمی توانند.

آموزش طراحی پایه یا آموزش طراحی مبتدی ؟ قبل از شروع این مطلب را مطالعه کنید!!

 

مغز منطقی که در نیمکره چپ قرار دارد، اطلاعات را به این شکل پردازش می کند:

  • حرف زدن: استفاده صحیح از کلمات و نامگذاری و توصیف کلامی
  • الگو و نشانه گذاری: استفاده از نشانه و نامگذاری روی هر نماد
  • طبقه بندی اطلاعات: مانند یک سیستم بایگانی اطلاعات را بر اساس نام و نشانه تقسیم بندی میکند
  • تحلیل منطقی و استدلالی: بررسی مرحله به مرحله و استدلال های ریاضی برای مسائل
  • خطی و حسابی: استفاده از اعداد و ترتیب برای بررسی مسائل و موضوعات

اما مغز هنرمند در نیمکره راست قرار دارد و شیوه پردازش مسائل در این بخش این گونه است:

  • مقایسه کردن: تفاوت و شباهت موضوعات و استعاره ها
  • توقف زمان: حس گذشت زمان را در کارها ندارد
  • ترکیب فضایی: مسائل و موضوعات را بطور ناشناخته برای ساختن یک ایده کلی با هم ترکیب می کند
  • دید واقعی: تصاویر را بدون نامگذاری و همانطور که هستند می بیند
  • غیر کلامی: روی موضوعات و مسائل اسم نمی گذارد و حس و تصاویر را همانطور ذخیره میکند
  • سریع و آنی: مسائل را بدون منطق ترتیبی و بطور آنی حل میکند، حس ششم نیز به این حالت گفته می شود

این تفاوت ها را بیان کردیم اما چرا بیشتر مسائل را با مغز منطقی حل می کنیم؟

طبق تحقیق دانشمندان، استفاده بیشتر از نیمکره چپ و راست دست و چپ دست بودن در انسان ها وجود دارد و همچنین در انسان های اولیه این مورد بسیار کمتر بوده است.

از زمانی که انسان روی موضوعات اطراف خود اسم گذاشت و برای هر سوژه نمادی مشخص کرد، نیمکره چپ یا همان مغز منطقی رشد بیشتری پیدا کرد. در قرن نوزدهم دانشمندان نیمکره چپ را نیمکره کبیر و نیمکره راست را نیمکره صغیر نام گذاری کردند. همانطور که می دانید نیمکره راست ، سمت چپ بدن و نیمکره چپ سمت راست بدن را کنترل می کند.

در قدیم چپ دست بودن هم چون چپ چشم و… بار منفی داشت، معنی لغوی (چپ) را در لغت نامه جستجو کنید.

بله نوع تفکر گذشته و همینطور انقلاب صنعتی که باعث اهمیت دادن به ریاضیات و مهندسی شد، روی استفاده از مغز منطقی تاثیر گذاشت.

در ابتدای مطلب در مورد نظام آموزشی که روی درست صحبت کردن و ریاضیات بچه ها تاکید دارد صحبت کردیم.

مغز منطقی مورد توجه است، ما روی همه چیز اسم می گذاریم، نماد مشخص می کنیم و استدلال ریاضی و عدد اهمیت زیادی دارد. اما این ها چه ارتباطی به آموزش طراحی پایه یا به طور کل آموزش نقاشی دارد.

یکبار دیگر به تفاوت مغز هنرمند و مغز منطقی نگاه بیاندازید، اگر هنوز متوجه موضوع نشده اید توصیه می کنیم انتهای فیلم بخش دو را تماشا کنید، با یک نمایش کوتاه نحوه دقیق مغز منطقی و مغز هنرمند را در هنگام طراحی نشان داده ایم.

حال چطور مغز هنرمند را تقویت کنیم و از دو نیمکره مغز به شکل حرفه ای استفاده کنیم؟

در آموزش طراحی به سبک انیشتین چه مواردی مطرح می شود؟

سوالی که در بخش قبل مطرح شد را در این دوره آموزشی بررسی میکنیم. با هیچ تئوری و آموزش به تنهایی نمی توان مغز هنرمند را تقویت کرد، این کار به تمرین های خاص احتیاج دارد، تا مغز هنرمند قوی و فعال تر شود و در هنگام طراحی و نقاشی مدیریت کار و پردازش تصاویر به مغز هنرمند محول شود.

آموزش طراحی پایه یا آموزش طراحی مبتدی ؟ قبل از شروع این مطلب را مطالعه کنید!!

تمام این تمرین ها را در دوره آموزش طراحی پایه به سبک انیشتین انجام می دهیم و پایه های طراحی همچون:

  • خط
  • شکل
  • فرم
  • انواع لبه
  • تیرگی و روشنی
  • بافت
  • فضا و کمپوزیسیون
  • پرسپکتیو و عمق نمایی

را تقویت می کنیم. علاوه بر این موارد، پیش زمینه طراحی چهره، طراحی ذهنی و طراحی فیگور را هم قوی خواهیم کرد.

از طریق دکمه زیر می توانید سرفصل های این دوره را بطور دقیق دانلود کنید و بررسی نمایید.

وسایل مورد نیاز برای آموزش طراحی پایه چیست؟

وسایل مورد نیاز برای طراحی پایه یا دوره طراحی به سبک انیشتین، به سه دسته تقسیم می شود:

۱- وسایل اصلی

۲- وسایل مکمل

۳- وسایل حرفه ای

در این بخش وسایل اصلی و مکمل معرفی می شود و وسایل حرفه ای جز آموزش های رایگان نیست.

وسایل اصلی طراحی:

وسایل اصلی ساده ترین و ارزان ترین وسایل برای شروع آموزش طراحی پایه است:

۱- مداد یا خودکار یا مداد طراحی B4 یا B6 (ارزان ترین برند مداد که در فیلم چه مدادی با چه شماره ای بخریم؟ عنوان شدند)

۲- کاغذ باطله یک رو سفید، کاغذ کاهی، کاغذ طراحی پارس، کاغذ دبل آ (یکی از این موارد کافی است، ارزان بودن کاغذ بدلیل تمرین های زیاد این دوره بسیار مهم است)

۳- تخته یا زیر دستی یا اصطلاحا تخته شاسی (ترجیحا سایز ۳۰ در ۴۰، سایز کاغذ A3 که برای دوره و موضوعات دیگر نقاشی نیز به کار بیآید)

وسایل مکمل طراحی:

وسایل مکمل، وسایلی هستند که برای آشنایی هنرجو و پیش زمینه تکنیک های دیگر استفاده می شود، بعنوان مثال استفاده از آبمرکب هنرجو را برای تکنیک آبرنگ آماده می کند.

تهیه این وسایل پیش از شروع دوره اصلا توصیه نمی شود، در ابتدای هر جلسه وسایل مکمل آن جلسه گفته می شود و متناسب با تمرین آن جلسه می توانید وسایل مکمل را تهیه کنید یا از همان وسایل اصلی یعنی مداد طراحی استفاده کنید.

۱- قلم مو آبرنگ سرگرد(سایز ۴ مارک خرم یا رهاورد پیشنهاد می شود) – مرکب خوشنویسی ایرانی(برند های گران قیمت همچون وینزور توصیه نمی شود)

اگر به جای قلم مو و مرکب، واتر براش یا پن براش  یا آبرنگ داشتید، می توانید از آن ها استفاده کنید.

۲- قلم فلزی یا قلم فرانسه (ارزان قیمت) و مرکب خوشنویسی ایرانی یا راپید ارزان سایز ۰٫۳ – ۰٫۵

۳- زغال نرم یا همان زغال چوب (شمش زغال فشرده که گران هستید اشتباها تهیه نشود) یا اگر مداد کنته و مداد زغالی داشتید می توانید بجای زغال چوب استفاده کنید ولی ترجیحا زغال نرم بهتر است.

۴- گچ سفید یا مداد پاستل سفید یا کنته سفید

۵- مقوا سیاه ساده

۶- مقوا اشتنباخ یا الر فابریانو

دقت داشته باشید که نیاز به تهیه همه این وسایل نیست، یکی از موارد هر شماره برای جلسات مورد نظر کافی است.

تست عملی دست خط و امضا پایان جلسه

در بخش انتهایی این جلسه و پس از تمرین مبانی طراحی ۱ تا ۳، تستی را قرار داده ایم که تفاوت طراحی با نیمکره چپ و نیمکره راست را حس کنید و همینطور مطمئن شوید شما نیز توانایی طراحی کردن را دارید.

این تست نتیجه خوب یا بد ندارد و برای هر شخص متفاوت است.

روی یک کاغذ اسم خود را نوشته و کنار آن امضا کنید.

آموزش طراحی پایه یا آموزش طراحی مبتدی ؟ قبل از شروع این مطلب را مطالعه کنید!!

حال به امضای خود توجه کنید، آیا یک طراحی نیست؟دست خط تان چطور؟ آیا از روی اشکال هندسی و با ساده سازی اسم خود را نوشته اید و امضا را طراحی کرده اید؟

برای مرحله بعد امضای خود را بصورت قرینه انجام دهید یعنی عکس حالت عادی:

آموزش طراحی پایه یا آموزش طراحی مبتدی ؟ قبل از شروع این مطلب را مطالعه کنید!!

کار کمی سخت تر شد، درست است؟ چرا؟ سرعت طراحی کمتر شد و این بار به شکل امضا بیشتر دقت کردیم، به طوری که گویا بار اول است که امضا خود را واقعا دیده ایم، به قوس منحنی ها دقت کردیم، به شیب خطوط و…، این طراحی با مغز هنرمند است.

برای مرحله سوم، امضا خود را با دست مخالف انجام دهید، یعنی اگر دست راست هستید با دست چپ امضا را رسم کنید:

آموزش طراحی پایه یا آموزش طراحی مبتدی ؟ قبل از شروع این مطلب را مطالعه کنید!!

با دست مخالف انحنا و امضا کمی نامرتب می شود، چرا؟ مگر امضا خود را بلد نیستیم؟ آیا شکل و فرم آن را در حافظه نداریم؟ اینجا لزوم تمرین مداوم برای تقویت دست مطرح می شود. ما اگر اطلاعات و دانش طراحی را کامل داشته باشیم ولی تداوم طراحی برای کنترل دست را انجام نداده باشیم مانند امضا کردن با دست مخالف است، شکلی که روی کاغذ رسم می شود با تصویر و اطلاعاتی که داریم همخوانی ندارد.

برای مرحله آخر، امضا و اسم خود را حداقل به ۱۰ فرم مختلف رسم کنید(سعی کنید الگو برداری نکنید و در ذهن خود تغییر فرم ها را ایجاد کنید):

آموزش طراحی پایه یا آموزش طراحی مبتدی ؟ قبل از شروع این مطلب را مطالعه کنید!!

نتیجه کار جالب نیست؟ شما یک موضوع واحد را به حداقل ۱۰ زبان مختلف روایت کرده اید، یعنی تصویر داخل ذهن را به بخش ویرایش ارسال کرده اید، تصویر را ساخته اید و به دست فرمان می دهید، تصویری که در ذهن دارید را رسم کند، این خلاقیت است.

حتی فرم هایی که افراد مختلف خلق می کنند با هم متفاوت است و بی نهایت فرم در ذهن می تواند خلق شود.

(این جلسه برای هنرجو های دوره طراحی به سبک انیشتین است و منظور از ارسال موارد و تمرین ها تمام مخاطبین نیستند)

چه مواردی در این تست مشاهده می کنیم:

  • در این تست مشاهده کردیم که ما هر روز یک طراحی روی کاغذ ایجاد میکنیم بدون آنکه متوجه باشیم امضای ما شکلی از یک طراحی است.
  • امضایی که هر روز آن را رسم کرده ایم و تصویر آن در مغز منطقی ثبت شده است، اگر برعکس شود مغز منطقی نمی تواند آن را رسم کند و بعنوان یک شکل تازه می شناسد و اینجا مغز هنرمند است که می تواند آن را رسم کند.
  • دانش بدون تمرین فایده آن چنانی ندارد، مانند رسم امضای خودمان با دست مخالف که بدون تمرین شکل مرتبی ایجاد نخواهد شد.
  • قدرت خلاقیت ذهن و نحوه تعریف یک موضوع واحد با زبان های متفاوت، که تفاوت و خلاقیت ذهن هر فرد را نمایش می دهد.

در این تست هر چه سرعت دست آهسته تر باشد ولی راحت تر حرکت کند، مغز هنرمند آماده است تا سریع تر قدرتمند شود، در عوض هر چه سرعت دست سریع تر و بدون تمرکز باشد، دخالت مغز منطقی بیشتر است.

این جلسه بخش تئوری طراحی پایه بود و نحوه شروع و ادامه مسیر را بیان کردیم، از جلسه بعد تمرین های عملی شروع می شود و طبق چک لیست هر جلسه تمرین ها را می توانید انجام دهید.